از عصر روز گذشته خبر آتش سوزی مناطق حفاظت شده خائیز از منطقه حفاظت شده چاه‌ریگگ در بخش مشرف به بهبهان شروع شد.
کد خبر: ۸۵۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ 29 May 2020
از عصر روز گذشته خبر آتش سوزی مناطق حفاظت شده خائیز از منطقه حفاظت شده چاه‌ریگگ در بخش مشرف به بهبهان شروع شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آن گونه که مسئولین بیان می کنند ، این آتش‌سوزی اواخر شب به نزدیکی آب کاسه در حوزه استحفاظی کهگیلویه سرایت کرد.
وزش بد شدید علیرغم برخی تلاش ها برای خاموش کردن آتش اما متاسفانه دامنه آتش گسترش یافته و اکنون وضعیت بحرانی است .
با اعلام وضعیت خطر و بحرانی تر شدن وضعیت ، مسئولان از مردم برای مهار آتش درخواست کمک کردند که این درخواست از طرف دوستداران محیط زیست اجابت شد.
 
 
تشریح یک روز عملیات نفس گیر در خائیز
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۲۲:۵۰

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد در پی آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه برای تامین تجهیزات مورد نیاز با رایزنی با معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزارت دفاع و فرمانده نیروی زمین ارتش و سپاه پاسداران تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق منطقه خایز را تامین کرده است.

حسین کلانتری امروز جمعه در پی آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کهگیلویه با ورود به این شهرستان و با حضور در عملیات اطفای حریق منطقه  فرماندهی عملیات را دردست گرفت و در یک روز پرکار برنامه ریزی لازم تا اطفای صدرصدی حریق را برای دستگاه های مختلف مشخص کرد.

وی در این راستا اظهار داشت: از همان ساعات اولیه با توجه به حساسیت موضوع و گسترش دامنه اتش وضععیت آتش سوزی برای امداد رسانی بهتر با تماس با معاون رئیس جمهور تشریح شد.

کلانتری تصریح کرد: با توجه به اینکه امکانات و تجهیزات استان جوابگوی شعله های اتش نبود در ادامه با تماس با رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر دفاع و فرمانده نیروی زمینی ارتش رایزنی های لازم برای کمک رسانی و تامین تجهیزات لازم انجام شد.

وی اظهارکرد: با همکاری مسئولان کشوری در کمترین زمان ممکن چهارفروند بالگرد امدادی و ترابری برای خدمات رسانی و امدادرسانی سریع و به موقع وارد شهرستان کهگیلویه شد.

کلانتری افزود: تاکنون این چهار فروند بالگرد بیش از ۶۰ سورتی پرواز برای هلی برن نیروها امدادی، تامین مواد غذایی و امداد رسانی برای اطفای حریق بر فراز کوه خایز انجام دادند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد اضافه کرد: با رایزنی های انجام شده از فردا صبح نیز چهار فروند بالگرد آب پاش بر فراز کوه خاییز برای اطفای حریق عملیات خود را آغاز خواهند کرد.

کلانتری تصریح کرد: این بالگردهای آب پاش از استانهای اصفهان، خوزستان و تهران از فردا صبح عملیات اطفای آتش در کوه خاییز را آغاز خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش از این آتش سوزی وسیع با کمک نیروهای امدادی، دولتی و مردم مهار شد گفت: پیش بینی می شود این اتش سوزی فردا تا قبل از ظهر بصورت کامل مهار شود.

کلانتری در دستور ویژه خود معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی خود را به عنوان فرمانده عملیات اطفای حریق انتخاب کرد و از وی خواست تا پایان عملیات اطفای حریق در منطقه مستقر باشد.

استاندار بعد از برنامه ریزی لازم در شهرستان کهگیلویه برای فرماندهی عملیات آتش سوزی کوه دیل گچساران که همزمان با آتش سوزی کوه خاییز شعله ور شد، به این شهرستان سفر کرد.

تصاویر غم انگیز از خائیز
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۲۱:۱۴

شعله‌های آتش عصر روز گذشته در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه و بویراحمد شعله‌ور شد و تاکنون تلاش‌ها برای مهار آتش بی‌نتیجه بوده است.

علی‌رغم همه تلاش‌ها و حضور گروه‌های مختلف آتش در کوه‌های خائیز خاموش نشده و نخستین تصاویر حکایت از مرگ دردناک پرندگان حفاظت شده در این منطقه دارد.

بحرانی تر از بحران در خائیز / استاندار عازم خائیز شد /  در حال بروز رسانی ..+ تصاویر

 

 

جلسه ستاد بحران در کوه خائیز / استاندار فرمانده عملیات
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۴:۲۰

لحظاتی پیش نشست ستاد بحران در نزدیکی روستای آب کاسه به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حسین کلانتری گفت : با توجه به بررسی شرایط ، همه دستگاه ها موظف به همکاری برای مهار آتش سوزی هستند.

کلانتری افزود : هم اکنون با تماس های صورت گرفته سه بالگرد آب پاش از طرف سپاه و وزارت دفاع در مسیر ورد به منطقه هستند.

وی با اشاره به گسیل امکانات و نیروهای امدادی مردمی و دستگاه های دولتی به مناطق دچار حریق ، ادامه داد : از صبح امروز تاکنون بیش از 20 سورتی پرواز برای انتقال نیرو و تجهیزات و همچنین بالگردهای آب پاش انجام شده است.

حسین کلانتری در پایان گفت : از همه ظرفیت ها برای کنترل و مهار آتش سوزی استفاده خواهد شد.

لازم به توضیح است آتش سوزی اولیه از منطقه تحت کنترل استان خوزستان آغاز شده است که متاسفانه امروز این آتش سوزی به مناطق تحت حفاظت استان کهگیلویه و بویراحمد رسیده است و از لحظات ابتدایی مردم و مسئولین استان در حال مدیریت شرایط برای کنترل حریق هستیم.

درخواست رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ستاد کل نیورهای مسلح
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۳:۳۸

بحرانی تر از بحران در خائیز / استاندار عازم خائیز شد /  در حال بروز رسانی ..+ تصاویر

 

اعزام اولین امدادگر مصدوم به مراکز درمانی
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۲:۴۶

به نقل از روابط عمومی هلال‌احمر، امان‌الله جهان‌بین مدیرعامل هلال‌احمر کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با توجه به آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خائیز و درخواست کمک از طرف اداره محیط زیست بلافاصله نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه به تعداد چهار تیم به محل اعزام شدند.

این مسوول گفت: هم اکنون در محل آتش سوزی در کنار نیروهای مردمی و سایر ادارت و ارگان ها در حال اطفاء حریق می باشند ضمنا یک نفر مصدوم ناشی از مهار آتش سوزی توسط امدادگران جمعیت هلال احمر به مرکز درمانی شهرستان کهگیلویه انتقال داده شد.

وی افزود: در همین راستا با توجه به آتش سوزی دنباله دار در کوههای گچساران از صبح امروز تعداد دو تیم از نیروهای داوطلب و امدادگر و پرسنل در کنار سایر نیروها جهت مهار آتش سوزی اعزام شدند و در محل آتش سوزی حضور دارند.

دمای 40 درجه و نیاز نیروهای امدادی به آب و غذا
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۲:۴۲

نیروهای امدادی که از دیشب برای مهار آتش به منطقه حفاظت شده خائیز اعزام شده اند علاوه بر تجهیزات به آب و مواد غذایی نیازمندند.

به گفته حاضران در منطقه آتش در منطقه حفاظت شده خائیز همچنان زبانه می‌کشد.

از روز گذشته نیرو‌های مردمی روستا‌های نزدیک به منطقه خائیز در محل آتش سوزی حضور یافتند و کار اطفای حریق را انجام می‌دهند.

یکی از نیرو‌های مردمی که در محل حضور دارد با ابراز گلایه از نبود برخی مسئولان ستاد بحران استان در منطقه گفت: افرادی که به صورت جهادی در حال خاموش کردن آتش هستند نیاز به آب و غذا دارند.

این نیروی امدادی با اشاره به دمای حدود ۴۰ درجه و حرارت شعله‌های آتش افزود: سخت گذر بودن منطقه و وزش باد شدید کار اطفا حریق را سخت کرده است.

پیگیری از وزارت دفاع برای اعزام بالگرد
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۲:۱۳

در پی بحرانی شدن وضعیت آتش سوزی در کوه خائیز ، مدیر کل مدیریت بحران از پیگیری های برای اطفاء سریع این آتش سوزی خبر داد.

وحید محمدی تبار در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اظهار داشت : در حال تلاش برای اعزام دو بالگراد آبپاش از طرف وزارت دفاع هستیم.

محمدی تبار گفت : هم اکنون بالگرد آب پاش وزارت نفت در حال آبگیری از سد مارون و اطفاء حریق در کوه خائیز است.

موحد از ساعات اولیه پیگیر هستم
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۱:۵۵

پایگاه خبری محلی راک نیوز نوشت : حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موحد منتخب مردم کهگیلویه بزرگ در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار داشت؛به محض اطلاع از آتش سوزی طی تماس تلفنی با اقای دکتر کلانتری استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد خواستار دستور به واحد های تابعه استانی در محل حادثه و اقدام جهت کنترل اتش سوزی و ممانعت از آن به منابع طبیعی شدم.

موحد افزود؛با توجه به صعب العبور بودن مسیر کوه خائیز و محل اتش سوزی تاکید بر اعزام بالگرد به منطقه را داشته ام که طی تماس مجدد سحرگاه امروز با استاندار، وی از اعزام بالگرد برای اعزام به منطقه خبر داد.

وی در پایان از تلاش کلیه عواملی که برای خاموش کردن این اتش در حال کمک رسانی هستند تقدیر و تشکر کرد.

استاندار عازم خائیز شد
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۱:۴۶

استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای پیگیری وضعیت آتش سوزی کوه خائیز عازم این منطقه شد.
علیرضا اتابک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار داشت: آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز در حال فوران است.

فرماندار کهگیلویه گفت: با وجود تلاش همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مردمی مهار اما حجم آتش رو به گسترش است.

اتابک افزود: استاندار برای پیگیری این حادثه در حال عزیمت به منطقه است.

وی با بیان اینکه افزون بر 250 نیروی انسانی از دستگاه‌های منابع طبیعی، محیط‌بانان، بسیج، کوهنوردان و اقشار مردمی برای مهار آتش حضور دارند، گفت: وزش باد کار را دشوار کرده است.

اتابک اضافه کرد: نیروها از آب کاسه به وسیله بالگرد به محل حادثه اعزام می‌شوند.

وی از نیروهای داوطلب خواست برای مهار آتش سوزی خود را به آب کاسه برسانند تا در آنجا به منطقه حفاظت شده هدایت شوند.

بالگردهای آب پاش وارد عملیات شدند
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۵۸

بالگردهای آب پاش و امدادی از ساعتی پیش برای خاموش کردن آتش در منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه حاضر شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه وبویراحمد، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان گفت: بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران برای کمک به مهار آتش به منطقه خاییز کهگیلویه اعزام شد.

هاشمی با بیان اینکه از ساعتی پیش تاکنون ۴۵ نیروی امدادی و تازه نفس از طریق بالگرد با ۱۵ سورتی پرواز به منطقه اعزام شده اند افزود: نیرو‌های امدادی در حال حاضر با ۱۲ دستگاه دمنده کار اطفا حریق را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز یک فروند بالگرد آب پاش با آبگیری از سد مارون برای مهار آتش به منطقه آمده است.
مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده خائیز زیست گاه جانواران و گیاهان کمیاب و کم نظیر کشور است گفت: از عموم مسئولان کشوری، استانی و مردم شهرستان کهگیلویه در خواست می‌شود برای نجات این منطقه به صورت جهادی به کمک نیرو‌های امدادی حاضر در منطقه بشتابند.

هاشمی ادامه داد: وزش باد، گرما، پوشش جنگلی و وجود درختان فراوان، مراتع پر پشت و علف‌های خشک و نیز سخت گذر بودن منطقه آتش سوزی مهار آتش را سخت کرده است.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده خاییز در وسعت ۳۳ هزار هکتار زیستگاه جانورانی از جمله پلنگ، کفتار، روباه، گرگ، کبک، تیهو، بهری، دلیجه، کاراکال، تشی وشغال است اضافه کرد: پوشش گیاهی منطقه نیز شامل بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است گفت: سال گذشته هم ۱۵۰ هکتار از مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه طعمه حریق شد.

 

بلایی که دو دامدار بر سر خائیز آوردند!
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۴۶

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز از دیروز عصر تاکنون در آتش بی‌تدبیری ۲ دامدار می‌سوزد.
عنایت آرامشیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: عصر دیروز به دلیل اختلاف دو دامدار ساکن در حاشیه کوه خائیز ابتدا منطقه آزاد به آتش کشیده شد که به دلیل سهل انگاری در زمینه مهار آتش، در نهایت آتش به منطقه حفاظت شده رسید.

وی با اشاره به اینکه برای مهار آتش نیاز به کمک‌ فوری در زمینه اعزام بالگرد آب‌‌پاش و ارسال تجهیزات و امکانات داریم، عنوان کرد: وزش شدید باد کار مهار آتش را با سختی روبه‌رو کرده و هر لحظه فوران شعله‌های آتش بیشتر می‌شود.

دستور به بسیج همه ادارات تابعه جهاد کشاورزی
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۴۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، نسبت به آتش‌زدن علوفه زمین‌ها به برخی کشاورزان خاطی هشدار داد.

الیاس تاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به آتش‌سوزی گسترده در مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و با ابراز تاسف از بین رفتن میراث گرانبهای استان در آتش اظهار کرد: همه وظیفه داریم برای حفظ این میراث تلاش کنیم و سازمان جهاد کشاوری استان نیز با همه توان خود همراه سایر نیروها برای جلوگیری از آتش‌سوزی در میدان حضور خواهد داشت.

وی ادامه داد: به همین منظور از همه ادارات و دستگاه‌های تابعه سازمان جهاد کشاورزی خواسته‌ایم در کنار اداره‌‌کل منابع طبیعی استان حضور داشته باشند و همه امکانات و نیروهای خود را برای جلوگیری از آتش‌سوزی و مهار آن به کار گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به برخی از آتش سوزی‌هایی که توسط کشاورزان ایجاد می‌شود افزود: برخی از کشاورزان باقی مانده محصول کشاورزی خود را در اراضی به آتش می‌کشند و فکر می‌کنند با این کار زمین‌ آمادگی بهتر و بیشتری جهت کشت پیدا خواهد کرد که تفکری 100 درصد اشتباه است؛ زیرا آتش تمامی مواد و عناصر مفید برای کشاورزی را از بین می‌برد.

تاج‌الدینی افزود: از سوی دیگر علاوه بر از بین رفتن مواد و عناصر مورد نیاز زمین در موارد بسیاری شاهد آتش سوزی گسترده و کشیده شدن دامنه آتش به جنگل‌ها و مراتع هستیم که با این کار برخورد شدید خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه قضایی به چنین کاری ورود خواهد کرد و خاطیان منتظر برخورد باشند، یادآور شد: با این کار هم به تولید و هم به میراث طبیعی استان ضربه وارد می‌شود که از مردم انتظار داریم موارد را گزارش دهند.

تاج الدینی در ادامه از منابع طبعیی استان درخواست کرد تا به صورت مستمر قرق‌بانان خود را مامور حضور در مراتع و عرصه‌های جنگلی کنند و بیش از گذشته مراقبت از این عرصه‌ها صورت گیرد.

از مردم و مسئولین تقاضای کمک داریم
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۴۱

سید اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: از غروب پنج شنبه ۸ خرداد ۹۹ بخشی از جنگل‌های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است. دامنه آتش کوه خاییز در حال گسترش است و محیط بانان نیاز به کمک دارند.

وی ادامه داد: از بدو اتفاق محیط بانان شهرستان کهگیلویه به همراه تعدادی از قرق بانان منابع طبیعی در حال تلاش برای مهار آتش هستد اما به دلیل وسعت آتش، کمبود امکانات و نیروی انسانی دامنه حریق درحال گسترش است.

وی ضمن تقاضا از نیروهای مردمی روستاهای داخل و چسپیده به ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز برای کمک به محیط بانان گفت: از بخشداران مرکزی، دهیاران، نیروهای مردمی، بسیج تقاضای کمک داریم.

وی گفت: درحال هماهنگی با سایر شهرستانهای همجوار برای پشتیبانی نیرو و امکانات هستیم.

جمعه خواب آلود مسئولین!
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۱۵

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در حالی که از روز گذشته وضعیت خائیز بحرانی شده است اما تاکنون هیچگونه خبری از مسئولین استانی خصوصا مدیر کل مدیریت بحران نیست.

این در حالی است که هیچ واکنشی از طرف نماینده مردم کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم مخابره نشده است.

با مقایسه رفتار مدیر کل مدیریت بحران استانداری و تکاپوی نماینده مردم این حوزه در مجلس پس از اعلام آتش سوزی در مراتع گچساران ، باید گفت ، متاسفانه جمعه خواب آلودی را از طرف این مسئولین شاهد هستیم.

انتظار می رود مسئولین هر چه سریعتر وارد میدان شده و وضعیت بحرانی را هر چه سریعتر سر و سامان دهند.

گونه های جانوری در معرض خطر!
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۱۴

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه با اشاره به اینکه زبانه آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز هر لحظه بیشتر می‌شود،گفت: گونه‌های جانوری این منطقه در خطر هستند.
روح‌الله عزیزی افزود: بهترین و مهمترین زمان مهار آتش ساعات اولیه بود اما به علت حجم آتش‌ هنوز مهار نشده است.
وی از مردم و مسئولان برای مهار هرچه سریع ‌ر آتش و تلاش برای به حداقل رساندن خسارت‌ها در خواست کمک کرد.
این مسؤول ادامه داد: جنگل‌ها و مراتع حوالی روستای آب کاسه هم اکنون در آتش می‌سوزد.
وی بیان کرد: با توجه به سخت گذر بودن منطقه از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضای نیرو، تجهیزات و امداد رسانی داریم.

خائیز بحرانی تر از بحران
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۱۳

در حالی که انتظار می‌رفت با روشن شدن هوا بالگرد به محل برسد اما تا این ساعت خبری از حضور بالگرد نیست.
محمدعلی آروس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار داشت: شرایط دشواری است و می‌توان این حادثه را بحرانی‌تر از بحران نامید.
معاون فرماندار کهگیلویه گفت: افزون بر 100 هکتار از منطقه حفاظت شده خائیز تاکنون در آتش سوخته است.
وی با اشاره به پراکندگی آتش‌سوزی در کوه خائیز تصریح کرد: نیروهای انسانی در محاصره ریزش کوه قرار دارند.
آروس افزود: تاکنون بالگرد اطفای حریق به محل اعزام نشده است.

خائیز در آتش!
۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۰۰
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
انصاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
آخ تا قیامت واقعا دل آدم کباب میشه برا آون پرندگان وجانوران که در آتش نادانی افراد بی مسئولیت سوختند بخدا عمل جراحی دیسک کمر کردم وتوانایی راه رفتن ندارم وگرنه شبانه به منطقه آتش میرفتم اما افسوس که فقط گریه میکنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار