تعداد کارگزاران بیمه روستایی و عشایری در مازندران را ۱۰۵ واحد اعلام کرد و از جمعیت واجد شرایط روستایی و عشایری خواست تا با مراجعه به این کارگزاری ها از پوشش بیمه ای برخوردار شوند.
کد خبر: ۸۵۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 31 May 2020

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر مازندران گفت که هم اکنون ۱۰۵ هزار شهروند استان زیر پوشش بیمه ای این صندوق قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : این افراد به طور میانگین سالانه حدود هشت میلیون ریال برای برخورداری از بیمه روستایی و عشایری حق بیمه پرداخت می کنند.
وی با اعلام این که هم اکنون پنج هزار نفر از بیمه شدگان روستایی و عشایری در مازندران از مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوتی برخوردارند ، گفت : به طور میانگین ماهانه حدود ۲۰ میلیارد ریال برای پرداخت حقوق این مستمری بگیران از محل اعتبار صندق هزینه می شود.
ابراهیمی افزود : در سال گذشته صندوق بیمه روستایی و عشایری حدود ۲۰۰ میلیارد ریال مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوتی به بیمه شدگان اصلی خود در مازندران پرداخت کرد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی مازندران میانگین دریافت ماهانه مستمری این بیمه شدگان را سه تا ۱۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت که بیشتر بازنشستگان دریافتی کمتر از ۱۰ میلیون ریال دارند.
وی دلیل پایین بودن میانگین مستمری دریافتی بیمه شدگان روستایی و عشایری را پایین بودن سابقه بیمه سپاری این افراد اعلام کرد و اظهار داشت : بیمه روستایی و عشایری از سال ۸۵ شروع شد و افرادی که بتوانند سابقه ۱۵ ساله پرداختی داشته باشند ، به طور میانگین ماهانه حدود ۱۴ میلیون ریال مستمری در صورت بازنشستگی دریافت خواهند کرد.
او افزود : در حال حاضر سوابق اکثر بیمه شدگان روستایی و عشایری مازندران که به سن بازنشستگی رسیدند ، کمتر از ۱۵ سال است و با این روند آنها نمی تواند سقف حداکثر حقوق ماهانه بازنشستگی برای این بیمه را که حدود ۱۴ میلیون ریال است ، دریافت کنند.
بر اساس قانون بیمه شدگان روستایی و عشایری که سابقه ۱۵ ساله پرداخت بیمه داشته باشند، دولت پنج سال به سابقه بیمه آنها اضافه می کند و این افراد با ۲۰ سال سابقه می توانند حقوق بازنشستگی دریافت کنند.
همچنین طبق قانون بیش از ۲۳۰ شغل مرتبط با کشاورزی در مازندران می توانند از بیمه روستایی و عشایری برخوردار شوند. این بیمه مشمول ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و برخی صاحبان اصناف در این شهرها که فاقد بیمه هستند نیز خواهد شد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی مازندران گفت : بر اساس تفاهمنامه صندوق بیمه روستایی و عشایری ، مالکان واحدهای صنفی به خصوص مستاجرانی که توانایی پرداحت حق بیمه تامین اجتماعی را ندارند، می توانند سالانه با پرداخت حدود هشت میلیون ریال حق بیمه سالانه از بیمه روستایی و عشایری برخوردار شوند.
بازنشستگی یک هزار و ۲۰۰ بیمه شده روستایی در مازندران

مدیر صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایری مازندران همچنین گفت که در سال جاری یک هزار و ۲۰۰ بیمه گذار روستایی و عشایری در استان به جمع مستمری بگیران این بیمه اضافه می شوند.
وی افزود : بیشتر این بیمه شدگان دارای سابقه بیش از ۱۰ ساله هستند و به طور طبیعی میانگین دریافتی آنها نسبت به سایر بیمه شدگان اجتماعی بیشتر است.
ابراهیمی تعداد کارگزاران بیمه روستایی و عشایری در مازندران را ۱۰۵ واحد اعلام کرد و از جمعیت واجد شرایط روستایی و عشایری خواست تا با مراجعه به این کارگزاری ها از پوشش بیمه ای برخوردار شوند.
وی در مورد نارضایتی بیمه شدگان روستایی و عشایری از میزان حقوق مستمری دریافتی هم توضیح داد : این افراد براساس میزان سوابق بیمه ای و هزینه های سالانه ای که برای بیمه سپاری پرداخت کردند، مستمری دریافت می کنند.
ابراهیمی اظهارداشت : میزان حق بیمه روستایی و عشایری در سال کمتر از ۱۰ درصد حق بیمه تامین اجتماعی است و به همین تناسب نیز میزان دریافتی آنها با تامین اجتماعی اختلاف وجود دارد.
وی با توجه به سکونت ۴۳ درصد از جمعیت استان مازندران در مناطق روستایی تعداد متقاضیان این بیمه را ناچیر دانست و اظهار داشت : از سال ۹۶ در این استان برای بیمه روستایی و عشایری استقبال خوبی انجام شد و سهمیه استان برای سال جاری نیز ۱۴ هزار نفر اعلام شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار