یادداشتی برای معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده
اگر به حق الناس و تاکیدات دینی و اعتقادی و انسانیت توجه کنیم ، حتی خراب کردن لانه یک پرنده حس ترحم آدمی را بر می انگیزد ،حال چگونه است که عزت و احترام مادری کپر نشین که بی شک به سختی آن را ساخته بود اینگونه مورد تعدی و بی تفاوتی قرار میگیرد؟
کد خبر: ۸۵۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۸ 06 June 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شیرین بانو زرین از فعالین فرهنگی و سیاسی در عرصه اجتماعی و رسانه ای با انتشار یادداشتی معصومه ابتکار ، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده را در خصوص ماجرای فوت آسیه پناهی ( پیرزن کرمانشاهی) و برخی مشکلات حوزه زنان ، خطاب قرار داد.
متن کامل یادداشت:
بسمه تعالی

سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار
معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

با سلام و تحیات ؛

همانطور که مستحضرید یکی از شاخص های ارزیابی عدالت اجتماعی در هر کشوری ، وضعیت زنان آن کشور است.
جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی بر لزوم توجه و رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی و مهارت سازی این گروه از جامعه تاکید دارند و عدم توجه به این گروه از جامعه را زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی از جمله فقر و تکدی گری، افت فرهنگی و اجتماعی و ضعیف شدن بنیان خانواده و غیره  می دانند.
زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر در هر جامعه ای هستند و در این میان آسیب پذیرترین قشر ضعیف جامعه ، زنان بی سرپرستی هستند که معمولا با مشکلات زیادی از جمله مشکل مسکن مواجه اند ، متاسفانه در حال حاضر در کشور ما به زنان سرپرست خانوار به روش های صدقه ای و یا صرفا حمایت مالی از سوی بهزیستی و کمیته امداد و یا خیریه ها به آنها کمک می شود در حالی که این راه با عزت نفس این زنان و فرزندانشان و عضو خانواده های آنها قطعا منافات دارد .
با وجود همین حمایت ها باز هم میلیون ها زن سرپرست خانوار در بدترین وضعیت معیشتی خانواده مانده اند و با زحمت و تنگدستی گذران زندگی دارند !

اینک آنچه غیرت قلم را به نوشتن واداشت و بی شک از رسانه ها و اخبار شنیده اید، خبر مرگ دلخراش مادری ۵۸ ساله ساکن کرمانشاه که با دختر و نوه اش در آلونکی زندگی میکردند و به علت فشار روحی ناشی از تخریب محل زندگی شان توسط ماموران شهرداری کرمانشاه ، دچار حمله قلبی شد و این موضوع چند روزی فضای اجتماعی و رسانه ی را پر کرد و باعث  نگرانی و جریحه دار شدن احساسات بسیاری از مردم و کاربران فضاهای مجازی و اجتماعی شد .

مرحوم  آسیه پناهی ( که در واقع باید گفت آسیه بی پناه) سنبلی از چند میلیون زن سرپرست خانواری بود که  بدون هیچ حمایت و سرپناهی تا پای جان در مقابل حق ناچیز خود دفاع کرد و  بر اثر فشار روحی دنیای تاریک و بی رحم ما را رها کرد و رفت و در سکوتی غم انگیز و انتقاد عمومی دستگاه قضایی پیگیر جوابیه پزشکی قانونی میباشد تا مقصرین این واقعه تلخ شناسایی و برخورد قانونی گردد. موارد اتهام ضرب و شتم‌ ماموران شهرداری یا استفاده از اسپری فلفل که باعث تنگی نفس و ایست قلبی تنفسی آن مرحوم  شده قلب هر انسان رئوفی را به درد میآورد.
کسی که بر تیغه ماشین بولدزر می نشیند و التماس می کند و در این سن فریاد مظلومیت سر می دهد و از حق کاشانه خود دفاع می کند و تنها مانده است ،شکی نیست که از این غصه تاب نیاورد .
مادر گرامی سرزمینمان در فقر و تنگدستی و مظلومیت و عدم حمایت هیچ سازمان و ارگانی تپش های قلب نگرانش به زیر خاک رفت و ما نظاره گر بودیم .
اگر به حق الناس و تاکیدات دینی و اعتقادی و انسانیت توجه کنیم ، حتی خراب کردن لانه یک پرنده حس ترحم آدمی را بر می انگیزد ،حال چگونه است که عزت و احترام مادری کپر نشین که بی شک به سختی آن را ساخته بود اینگونه مورد تعدی و بی تفاوتی قرار می گیرد.؟
نقش سازمان های حمایتی در این مواقع چیست ؟
اینهمه مانور موسسه های خیریه و سازمانهای حمایتی کجا کاربرد دارد ؟
مگر خداوند در قرآن نفرموده است پیکار کنید در راه زنان و کودکانی که به دست ستمگران تضعیف شده اند ،ستمگری به چیست ؟
غیر از این است که مادری بی سرپناه ،خانه ش با سنگدلی بر سرش خراب کنند ؟
خشن ترین رفتار آنهم نسبت به ضعیف ترین مردم (مادری آلونک نشین) ستمگری نیست؟ با اینکه مجوز تخریب نداشتند و تنها مجوزی که ادعا داشتند  مجوز جلوگیری از ساخت و ساز در آن منطقه بود و نه تخریب !
اختلاف بین دو سازمان شهرداری و اوقاف را مادری رنج کشیده و قشر ضعیف باید تاوان بدهد ؟
تبعیض ها خط قرمز انسانیت را رده کرده است ، ویلاهای چند هزار متری که سر از دل کوه و منابع طبیعی در می آورند به چشم نمی آید اما کپر بلوکی مرحوم آسیه پناهی در حاشیه شهر با بی رحمی کامل تخریب میشود و هیچ وجدانی به درد نمی آید!؟

خانم دکتر ابتکار حضرتعالی از مردادماه ۱۳۹۶ به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شده اید و بالاترین مقام در سطح ملی هستید که نوک پیکان بسیاری از امور در حوزه زنان و خانواده به سمت حضرتعالی است.
چندین سال است که قانون حمایت از کودک و خانواده در صف رسیدگی مجلس مانده است و با این شواهد و موضوعات دلخراش اجتماعی باید پرسید آیا لایحه حمایت از زنان اصلا به صحن علنی مجلس راه پیدا کرده است؟

اشاره فرمودید در دولت تدبیر و امید در حوزه زنان با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها فعالیتهای خوب انجام شده ،بی شک کسی نسبت به تلاش های آن معاونت در حوزه زنان و خانواده مدعی نیست و انکار نمی کند اما از مردادماه ۱۳۹۶ که در مقام این معاونت هستید ، چشم امید زنان بی پناه در انتظار جشن رونمایی کلی از سند ارتقاء جایگاه زنان هست ! و به نظر آنقدر مهم است که این لایحه تاکنون باید خارج از نوبت رسیدگی می شد .
آنچه مسلم است با توجه به آمار رو به رشد زنان سرپرست و وضعیت بد معیشتی و اقتصادی خانوارها در کشور از حضرتعالی انتظار می رود که  اقدامات جدی تر در جهت حمایت از این زنان و قشر ضعیف مدنظر قرار دهید .
وقتی زندگی در این وضعیت بحران اقتصادی و بیماری کرونا برای این گروه از جامعه سخت تر شده است، امیدواریم برنامه ها و طرح های حمایتی از این دسته از زنان با سرعت بیشتری اجرا شود و به یاری خدا هرچه سریع تر بودجه های لازم برای اجرای این برنامه ها تامین شود.
نه اینکه قوانین حمایتی از قشر ضعیف و زنان سرپرست خانوار فقط بر روی کاغذ بماند و هر روز شاهد بی عدالتی و بی مهری نسبت به مادران سرزمینمان باشیم .
به امید آنکه قدمی هر چند کوتاه در راه آراستن افراد و جامعه به زیور عدل برداریم.
والسلام
۱۳۹۹/۰۳/۱۶
شیرین بانو  زرین
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تدبیر
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
به برکت وجود تدبیر امید،امید داشته باش خواهر
شادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
اداره ها و یا دفترهایی به نام امور زنان و این چرت و پرت ها هیچ کارآیی ندارند. ناندانی برای بعضی و پوز برای برخی روشنفکرنماها شده است. ما زنان هیچ امیدی به این جاها نداریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار