برخی رسانه ها از هم اکنون از احتمال حضور افرادی مانند سعید جلیلی ، علی لاریجانی و حتی محمود احمدی نژاد و حتی صحبت هایی از احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با یکی از این سه کاندید خبر می دهند.
کد خبر: ۸۵۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲ 07 June 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ار هم اکنون برخی رایزنی ها و اظهارنظرها در مورد انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 آغاز شده است . در این بین هستند ، سیاسیونی که به دنبال مزه مزه کردن افکار عمومی و برخی نهادهای نظارتی جهت حضور به عنوان کاندید ریاست جمهوری هستند.
برخی رسانه ها از هم اکنون از احتمال حضور افرادی مانند سعید جلیلی ، علی لاریجانی و حتی محمود احمدی نژاد و حتی صحبت هایی از احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با یکی از این سه کاندید خبر می دهند.
حضور احمدی نژاد با یک شرط!
باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌وگو با اسفندیار عبداللهی عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته روابط عمومی حزب جمهوریت آورد: نزدیکان احمدی‌نژاد در تلاش هستند تا مقدمات تایید صلاحیت او را فراهم کنند. یکی از شرایطی که آقای احمدی نژاد می‌تواند وارد شود این است که از بابت تایید صلاحیت خود اطمینان حاصل کند که این مهمترین شرط حضور اوست.
او ادامه داد: به تعبیری دیگر احمدی نژاد آمادگی این را دارد که در کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ شرکت کند، ولی باید از تایید شورای نگهبان اطمینان حاصل کند؛ از همین رو نیز نزدیکان او در تلاش هستند تا مقدمات تایید صلاحیت احمدی نژاد را فراهم کنند؛ من بیشتر از این نمی‌توانم توضیح دهم.
عبداللهی افزود: مهم این است که احمدی نژاد جایگاه خوبی در بین اصولگرایان دارد و شما اگر الان توجه کنید می‌بینید که برخی از مدیران زمان احمدی نژاد و برخی پایداری‌های در ارتباط با احمدی نژاد در مجلس حضور دارند و این یعنی چهارچوب‌هایی را برای او خواهند چید که او از این چهارچوب‌ها خارج نشود، از همین جهت احتمال دارد که در انتخابات شرکت کند.
احمدی‌نژاد مدل ۸۴ یا ۹۶؛ کدام یک برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌آید؟
در گزیده ای از گزارش باشگاه خبرنگاران جوان آمده است: کارشناسان معتقدند هر کاری از احمدی‌نژاد بر می‌آید؛ کسی نمی تواند نقشه او را بازی خوانی کند.
ارزیابی من از تحرکات احمدی نژاد این است که حتما در انتخابات شرکت خواهد کرد؛ زیرا جلسات مکرر احمدی نژاد، موج سفرهایش و شعارهایی که به راه می‌اندازد نظیر اینکه احمدی نژاد برگرد، زمینه سازی طرفدارانش و اظهارات مشاور رسانه‌ای او یعنی جوانفکر مبنی بر اینکه احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت خواهد کرد همه نشان از تصمیم قاطع او برای حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری دارد؛ اگرچه او تایید صلاحیت هم بشود رای نخواهد آورد.» این صحبت‌هایی بود که محمد حسن قدیری ابیانه از فعالان سیاسی اصولگرا، درباره احتمال حضور احمدی نژاد در انتخابات مطرح کرده بود.
پیش از این هم عباس امیری‌فر، از چهره‌های بسیار نزدیک به احمدی‌نژاد گفته بود که شک ندارم برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌آید و پیش‌بینی می‌کنم مانند سال ۹۶ که دست در دست بقایی برای انتخابات ثبت‌نام کرد این‌بار همراه با آقای اِلهام وارد این رقابت‌ها خواهد شد. اینطور که من رصد می‌کنم آقای الهام تنها چهره نزدیک به احمدی‌نژاد است که احتمال تایید صلاحیت شدن را دارد و از آنجا که او تا امروز درباره تخلفات و رفتارهای محمود احمدی‌نژاد سکوت کرده می‌تواند او را معرفی کند و پشت‌سر او قرار بگیرد.

اصلاح طلبان و یک ائتلاف دیگر
مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه باید ببینیم شرایط در 1400 چگونه است به نامه نيوز گفت: اصلاح طلبان اگر ببینند که با توجه به انتظارات جامعه امکان حضور و تاثیر مثبت گذاشتن وجود دارد، وارد می‌شوند و درباره اینکه کاندیداهای مشخص خود را داشته باشند یا ائتلاف کنند تصمیم خواهند گرفت. در شرایط فعلی اما با ابهامات زیادی مواجه هستیم لذا تا وقتی که آرایش سیاسی در کشور شکل نگیرد هرگونه اظهار نظری زودهنگام است. باید دید که شرایط جامعه در آن مقطع زمانی چگونه است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه آیا اگر بنای ائتلاف باشد، فردی غیر از لاریجانی هم این پتانسیل را دارد؟ گفت: « چرا که نه؟! درست است که آن طرف دستش خالی است اما به طور کلی بستگی به این دارد که چه کسانی و با چه نگاهی وارد شوند و ما هم ببینیم که جامعه به آنان اقبال دارند یا خیر. از الان نمی‌دانم که چه کسی غیر از لاریجانی این پتاسیل را دارد اما این را می‌دانم که اگر بنای ائتلاف باشد، این ائتلاف با هر کسی که باشد، با ائتلاف سال 92 تفاوت جدی دارد.»
وی توضیح داد: با توجه به آن وضعیتی که بعد از ائتلاف با روحانی پیش آمد و تجربه ای که کسب کردیم دیگر ائتلاف روی هوا نخواهیم داشت.
آرمان ملی هم نوشت: نمي‌توان د‌ر مورد‌ انتخابات 1400 سخن گفت و از نامزد‌ بالقوه‌اي چون علي لاريجاني چيزي نگفت. رئيس سه د‌وره مجلس که سابقه د‌بيري شوراي عالي امنيت ملي و پيش از آن رياست صد‌اوسيما را برعهد‌ه د‌اشته به خود‌ي خود‌ نام بزرگي محسوب مي‌شود‌ اما فقط اين نام براي پيروزي د‌ر 1400 کافي نيست. چرا که لاريجاني بر‌خلاف نام و آوازه‌اش از چند‌ان پايگاه اجتماعي د‌ر جامعه برخورد‌ار نيست و جريانات سياسي نيز ترجيح مي‌د‌هند‌ که با کاند‌يد‌اي مخصوص خود‌ وارد‌ صحنه شوند‌. از اين روست که صحنه 1400 براي کنشگري سياسي لاريجاني مقد‌اري مشکل شد‌ه است.
صاد‌ق زيباکلام فعال سياسي اصلاح‌طلب مي‌گويد‌: «از نظر جامعه‌شناسي مهم‌ترين مشکل آقاي لاريجاني براي رياست‌جمهوري آن است که پايگاه اجتماعي معلوم و مشخصي ند‌ارد‌. حتي اگر رئيس د‌ولت اصلاحات از آقاي لاريجاني حمايت کند‌، هيچ شانسي براي پيروزي آقاي لاريجاني د‌ر انتخابات 1400 به وجود‌ نمي‌آيد‌.»
جلیلی در سودای پاستور؟
خبر آنلاین هم نوشت : سعید جلیلی که سابقه یک بار حضور در انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۴ میلیون رأی را دارد، حال بار دیگر در مظان کاندیداتوری این آوردگاه سیاسی آنهم در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.
شخصیتی که این روزها در توئیتر حضور فعالی دارد و از بایدها و نبایدهای ساختاری و مدیریتی می‌نویسد. گویا پس از استقرار محمدباقر قالیباف در کرسی ریاست مجلس، جلیلی خود را مستعدترین نام برای نامزدی پاستور می‌بیند؛ هرچند در واقعیت شانس چندانی برای پیروزی و پیش از آن، ایجاد اجماع حول خود را نداشته باشد.
نام سعید جلیلی که می‌آید، چند فریم جلوی چشممان بالا و پایین می‌شود؛ اول قاب‌های همراه با بگو و بخندهایِ فاصله دار با «کاترین اشتون» سلف فدریکا موگرینی در اتحادیه اروپا، در جایگاه دبیری شورایعالی امنیت ملی و دومی، قاب بسته با آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پدر معنوی جبهه پایداری در جایگاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۹۲.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار