کد خبر: ۸۶۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵ 18 June 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید رحمت الله خادمی در یادداشتی که در برخی رسانه های محلی منتشر شد ، نوشت : قبل از هر چیز یادآور می شویم این یادداشت با این پیش فرض نوشته می شود که دکتر تاجگردون موفق شود از پس اتهامات واهی برآید و پس از آن درفرآیند کمیسیون های پارلمان مانند دوره‌های گذشته عضو یا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه باشد.
حال قصد داریم احتمالاتی را بررسی کنیم که نهایتاً اهمیت انتخاب درست را به خود و خوانندگان در فرآیند انتخابات مجلس یادآور شویم.
ابتدا ازحوزه ی اینروز ها پرحاشیه ی گچساران و باشت شروع میکنیم.
رقابت اصلی بین آقایان تاجگردون و حسینی بود هرچند تصور می شد شهردار سابق گچساران شانس دوم باشد اما شرایط به گونه ای رقم خورد تا لاجرم تحلیل مان یک طرفش سید قدرت باشد.
اگر بنا را بر این بگیریم که حسینی برنده انتخابات می بود آن وقت احتمالاً دوستان هم جناحی اش بی آنکه در صدد حذفش باشند از انتخابش خرسند می بودند.
می پرسید چرا؟
پاسخ روشن است.
مجلس فعلی در انحصار حلقه نزدیک به مرد همیشه مغلوب انتخابات ریاست جمهوری، شهردار پرحاشیه ی سابق تهران و فرمانده ثروتمند باز هم سابق نیروی انتظامی است.
لاجرم این حلقه به‌دنبال نمایندگانی است که بله قربان گوی بوده و بترسکی از یک نماینده قوی منطقه‌ای باشند.
در آن صورت خیلی خوشبین هم اگر می بودیم سیدقدرت می‌توانست جایی در کمیسیونهای بدون بازده ای مانندآموزش یا نهایتاً با عنایت به سوابق ایشان ، امنیت ملی داشته باشد.
طبیعی است که این کمیسیون ها اگر فرض بگیریم خیلی مهم هم باشند دست‌کم آورده‌ای برای بام نفتی ایران نخواهند داشت و سنگی روی بنای توسعه گچساران و باشت نمی‌گذاشتند.
در حوزه انتخابیه ی کهگیلویه ی بزرگ اما رقابت رفقای دیروز ودشمنان امروز را آنگونه که هاتف غیبی وعده داده بود سید محمد موحد از عدل هاشمی پور برد.
هاشمی پور درطول دوره چهار ساله نمایندگی اش نشان داد اسبش را برای جبران بازه تاریخی از دست رفته ی تقریباً ۲۵ ساله کهگیلویه بزرگ زین کرده است.
اما شعارهای دهن پرکن تر حاجی موحد راهش را سد کرد و اورا و احتمالاً کهگیلویه بزرگ را زمین زد.
حاجی موحد هم با آنکه هاتف مژده ی ریاست کمیسیون اصل ۹۰ و حتی ریاست مجلس را به او داده بود دستش در حنا ماند تا عملاً سناتور ابتدای راه از قافله وعده هایش عقب بماند.
تصور کنید در همین مجلس با همین ساختار سیاسی انحصاری اگر هاشمی پور انتخاب می‌شد آیا دست کم نمی‌توانستیم انتظار داشته باشیم مهندس پرتلاش کهگیلویه ای رئیس کمیسیون انرژی مجلس باشد؟
پاسخ روشن است.
هاشمی‌پور آهسته آهسته برای خود نامی در این کمیسیون زیر بنایی دست و پا کرده بود و یقیناً لابی‌های راهروهای بهارستان با کمک کارنامه و سوابق روشنش اورا در صدر این کمیسیون مهم و زیربنایی می گماشت.
در حوزه ی بویراحمد و دنا اما وضع بسیار بدتر است.
جایی که غلام محمد زارعی در دوره هشت ساله اش تقریباً آن را به کرسی مهمی تبدیل کرده بود.
اما انتخابات سرنوشتی مبهم را رقم زد.
البته که رای مردم حائز اهمیت و تکلیف واجب است اما تصور کنیم نفر دوم می توانست پیروز انتخابات شود.
نیک می دانیم که تقسیم بندی ببین کمیسیون ها بر اساس پروتکل های داخلی مجلس علاوه بر لابی های سیاسی به سوابق مدیریتی و کارنامه علمی آن ها نیز بر می گردد.
حال اگر فرض را براین بگیریم که محمد بهرامی شهردار سابق می توانست به مجلس راه یابد روشن است سوابق علمی از جمله دکترای تخصصی ایشان در حوزه ی مدیریت صنعتی ،مقالات معتبر علمی در مجلات و نشریه های معتبر علمی، و همچنین تجربه موفق شهرداری شهر یاسوج می توانست دست‌کم بهرامی را ذیل کمیسیون های بسیار حیاتی مانند عمران ، انرژی ، یا حتی به عنوان رقیب جدی دکتر تاجگردون در کمیسیون برنامه و بودجه تعریف نماید.
اما بویراحمد و دنا تصمیم گرفت به مهدی روشنفکر اعتماد کند و حالا هم دغدغه و نگرانی رسانه‌ها پاس دادن ایشان به کمیسیون اگر نگوییم بی اهمیت اما یقینا کم اهمیت آموزش و تحقیقات است.
البته باید یادآوری کنیم میزان اهمیت این کمیسیون ها به نسبت نیازهای واقعی استان سنجیده می‌شود نه الزاماً خود کمیسیون‌ها.
پرواضح است شرایط کنونی استان و نبود زیر ساخت های مناسب چانه زنانی را می طلبد که استان را به یک کارگاه عمرانی تبدیل کنند نه فضایی برای رشد مهدکودک ها و آموزشگاه های رنگارنگ.
از طرفی فاصله گرفتن از شعارهای دهن پر کن انتخاباتی خشت اولی است که به نظر می‌آید منتخبین کج نهاده اند.
در حوزه بویراحمد و دنا مهدی روشنفکر در همین ابتدای کار نشان داد با ستار هدایت خواه تنها بر سر تصاحب قدرت اختلاف دارد و تفکر همان تفکر است و احتمالاً کارنامه پایانی هم همان.
حاجی موحد هم با آنکه تصور می شد برای جبران فرصت طولانی ۱۶ ساله‌اش آمده اما همین ابتدای راه نشان دادند در بر همان پاشنه می چرخد که سال ها پیشتر چرخیده بود.
گچساران وباشت اما اقبال بلندی داشته که با همه حواشی و فشارها تاجگردون انتخاب نهایی مردم بوده است.
و استان باید دست به دعا بردارد تااو از آتش تهمت‌ها مبرا بیرون آید بلکه به دیگر منتخبین استان مشق نمایندگی بیاموزد و مانند دو دوره گذشته قویا فریاد رس محرومیت افسارگسیخته استانمان باشد
.
هرچند پیدا نیست در این تنهایی و مظلومیتی که فضای انحصاری مجلس برای ایشان ایجاد کرده حاجی موحد و دکتر روشنفکر یاری اش کرده اند یا خیر؟
این تحلیل نه در فضای هیجانی انتخابات نوشته شده و نه می‌خواهد منتخبین استان را تخطئه کند اما تلنگری است برای آنکه به اهمیت انتخاب هایمان حساس تر باشیم وامیدوار باشیم چهار سال پیش روی به هدر نرود.
یقیناً این نقدها اگر پذیرنده داشته باشند می تواند هم در کنار تجارب حاجی موحد برای پر بار بودن کارنامه شان یاری رسان باشد و هم می تواند به دکتر روشنفکر کمک کند تا از صداقت و صفای ایلی و شخصیتی اش برای خدمت بهتر به حوزه انتخابیه بهره برد.
نگارنده معتقد است حتی اگر آخرین فرصت مان هم باشد باید بهترین بازده را داشته باشیم.
والسلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار