کد خبر: ۸۶۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲ 24 June 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پژمان امیدی طی گزارش در خبرگزاری مهر نوشت : نوسان قیمت و کمبود مرغ، دیر صباحی است که قصه پرکشیدن را کنار گذاشته و به پرواز رسیده است.

چالشی که این روزها پیکره نظام تأمین بازار تمام کشور را درگیر کرده و گاه و بیگاه خبرها حکایت از نیستی مرغ گرم در بازار استان‌ها داشته است.

گوشت مرغ به عنوان یک تولید نیازمند به چرخه، متأثر از عوامل متعددی است که در برهه‌های مختلف زمانی شاهد بروز نوسان در یک بخش آن هستیم.

از سویی قیمت نهاده، یارانه‌ها و واردات‌ها، سیستم‌های جوجه ریزی و نوسان تولید فصل‌ها بارها بر پیکره این نظام تولید و توزیع ضربه زده است.

چالش دیگر این بخش در محور قیمت گذاری‌های شکل گرفته است.

با نگاهی به بروزترین آمارها می‌توان بخشی از نیستی‌ها در برهه‌های مختلف زمانی را لمس کرد.

قیمت‌های زیر به عنوان حداقلی و حداکثری کدهای بسیار مهمی در نیست های بازار به مخاطب می‌دهد.

برای مثال در تهران قیمت حداقلی ۱۶۰,۰۰۰ ریال برای هر کیلوگرم و حداکثری ۱۷۳,۰۰۰ برای هر کیلوگرم ثبت شده است.

جوجه‌هایی که زیربار عدم تنظیم بازار له شد

یک ماهی می‌گذرد که انتشار ویدئو های معدوم سازی جوجه در فضای مجازی موج‌های مختلف رسانه‌ای را ایجاد کرد. می‌توان گفت وضعیت امروز نیست‌ها حکایت از له شدن آن جوجه‌ها زیر بار عدم تنظیم بازار دارد.

افت شدید قیمت مرغ در ماه‌های قبل می‌توانست بیانگر این موضوع باشد که سرمایه گذاران از جوجه ریزی استقبال نخواهند کرد و خروجی این موضوع در کنار کرونا و گرمای هوا دست به دست هم داده تا تولید و توزیع مرغ در کشور با کاهش رو به رو شود.

اما صبح امروز آمارها خبر از خالی شدن بازار یاسوج از مرغ گرم داشت که این موضوع با حضور و واکنش سریع صمت استان برای رفع مشکل رو به رو شد.

توزیع مرغ منجمد با ادامه روند فعلی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به بروز بیماری کرونا، گرمای هوا وعدم تمایل سرمایه گذاران به جوجه ریزی به علت کاهش قیمت در یکماه گذشته، تأمین و تنظیم بازار مرغ گرم در کشور با چالش‌هایی رو به رو شد.

وی با بیان اینکه از صبح امروز نیز بلافاصله تنظیم بازار مرغ در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: تأمین ۱۲۰۰۰ کیلوگرم مرغ برای بازار یاسوج عملیاتی شده و باید اقدامات لازم توسط بخش‌های متولی برای تأمین مرغ استان اجرایی شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه در استان نیز امروز با کاهش تزریق مرغ گرم به بازار رو به رو شدیم. اگر وضعیت ادامه یابد حتماً مرغ منجمد وارد بازار خواهیم کرد.

طی چند ماه گذشته مدیرکل صمت استان با بیان رسیدن قیمت مرغ به ۹ هزار تومان نسبت به چالش‌های پیش روی زنجیره تولید آن هشدار داد. حسین پور در یکی از نشست‌های ستاد تنظیم بازار استان کاهش بیش از حد قیمت مرغ را یک عامل برای بروز نوسانات تولید و عرضه مرغ عنوان کرده بود که امروز این موضوع به شکل آشکار دیده می‌شود.

اما می‌توان گفت چندین عامل در کنار یکدیگر می‌تواند کمبودهایی را در بازار رقم بزند که کار تنظیم بازار را با چالش‌های جدی تری رو به رو کند. کمبود مرغ گرم در بازار گرایش به سمت دیگر محصولات پروتئینی را افرایش داده و می‌تواند یک شمشیر دو لبه در آن بخش‌ها را نیز به وجود آورد.

امید است با نگاه تخصصی در سطح ملی، چالش‌های قصه پر کشیدن مرغ از بازارها با تأمین اصولی و چرخه مستحکم تولید از مرحله جوجه ریزی تا توزیع برای همیشه از بازار رخت بسته و قیمت گذاری نیز یک نتیجه برد برد را برای عوامل چرخه تولید و مصرف کننده رقم بزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار