کد خبر: ۸۶۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸ 29 June 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پژمان امیدی خبرنگار خبرگزاری مهر نوشت : شهر یاسوج مهاجر پذیرترین شهر کهگیلویه و بویراحمد است و با وجود بهره برداری از مسکن مهر در استان و افزایش آپارتمان سازی، دلال‌ها همچنان عرصه را بر مردم تنگ کرده‌اند و حتی مسکنهای مهر که قرار بود باری از روی دوش مردم بردارند با قیمتهای سرسام آور غیر واقعی در سایت‌های مختلف به فروش می رسند و یا اجاره داده می‌شوند.

حال این سوال مطرح می‌شود که علت این آشفته بازار مسکن چیست و چرا این قیمتها همچنان در حال افزایش است.

فرقی نمی‌کند که این خانه‌ها در کجای شهر قرار داشته و یا چه امکاناتی دارند، در هر کجا وضع به همین منوال است و برخی مشاورین املاک نیز در این میان به دنبال سودجویی بیشتر قراردادهای بسیار نجومی می‌بندند و بر آتش ظلم بر مستأجران می دمند.

در این میان کسانی که خانه‌ای برای اجاره دارند، با هر افزایش قیمتی در هر کالایی بر اجاره خود می‌افزایند و در این بلبشو بازار، هیچکس پاسخگو نیست.

مشاورین املاکی که اجاره نامه‌های غیر متعارف می‌بندند، باید شناسایی شوند

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مردم در خصوص قیمت اجاره بها نگرانی‌های بسیاری دارند، گفت: افزایش اجاره بها در استان به خصوص شهر یاسوج، به یک دغدغه برای اقشار مختلف جامعه تبدیل شده است.

حشمت الله صمیمی دوست افزود: ساخت و تولید مسکن می‌تواند در متعادل کردن عرضه و تقاضای بازار مسکن مؤثر باشد.

وی بیان داشت: با توجه به تقاضای مردم، نظارت بر این بازار بیشتر شده و مشاورین املاکی که قراردادهای غیر متعارف می‌بندند نیز شناسایی می‌شوند چرا که این امر سبب اختلال در بازار و افزایش قیمتها می‌شود.

صمیمی دوست افزود: باید قیمت‌ها کارشناسی شده و نظارت و کنترل بر مشاوران املاک نیز انجام شود.

در بازدید میدانی خبرنگار مهر، از بنگاه‌های مشاور املاک در شهر یاسوج، برخی از این بنگاه‌ها از افزایش بی رویه قیمت توسط مشاورین املاک خبر دادند.

علی مرادی در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: قیمت مسکن در دو ماه اخیر بسیار بالا رفته و این امر هیچ توجیهی ندارد مگر اینکه دلالان به دنبال سودجویی بیشتر عرصه را بر مردم تنگ کرده‌اند.

وی اظهار داشت: اگر نظارت بر مشاورین املاک بیشتر شده و دلالان شناسایی شده و قیمتها کارشناسی شوند، دست سودجویان از بازار مسکن کوتاه می‌شود.

مرادی افزود: اگر مشاورین املاک حاضر به بستن قراردادهای گران نشوند، خود به خود قیمتها کاهش می‌یابد.

۵۰ درصد مشکلات گرانی مسکن سایت‌های فروش و اجاره مسکن هستند

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دلالان بازار مسکن را در استان به هم ریخته‌اند، گفت: برخی از مشاورین املاک در سایت‌های مجازی خانه‌ای را که باید با ۱۰ میلیون رهن برای اجاره قرار دهند، این خانه را ۱۰۰ برابر یعنی ۱۰۰ میلیون رهن قرار داده‌اند.

عنایت رضایی افزود: ۵۰ درصد مشکلات در زمینه گرانی اجاره بها از سایت‌ها ناشی می‌شود.

وی با بیان اینکه دلالان از سایت‌های مجازی در راستای سودجویی خود و افزایش ۱۰۰ برابری قیمت اجاره بها استفاده می‌کنند، گفت: برخی افراد و دلالان به اسم مشاورین املاک در این سایت‌ها باعث افزایش قیمت خانه و اجاره بها می‌شود.

رضایی اظهار داشت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بسیار در این راستا تلاش می‌کنند و این افراد دلال باید مورد پیگرد قرار بگیرند.

افزایش بیش از ۱۶ درصد بر اجاره بها خلاف قانون است

وی افزود: مشاورین املاک قولنامه‌هایی با قیمت نامتعارف منعقد نکنند و اجاره با بیش از ۱۶ تا ۲۰ درصد افزایش خلاف قانون است.

رضایی اظهار داشت: برخی از مشاورینی که در افزایش غیر متعارف اجاره بها دخیل هستند، شناسایی و واحد صنفی آنها پلمپ و پروانه فعالیت آنها نیز باطل می‌شود.

وی افزود: چرا خانه‌ای که ۱۰ سال پیش ساخته شده و الان قیمت آن خانه چندین برابر شده، مالک باید اجاره این خانه را دهها برابر کند.

افزایش ناگهانی و حتی ۱۰۰ برابری اجاره بها در شهر یاسوج، مستأجران را مستاصل کرده و ریسمانی نیست که مستأجران با درآمدی یک تا دو میلیون تومانی به آن چنگ زنند تا شاید بتوانند سرپناهی برای خانواده بیابند که توان پرداخت اجاره یا رهن آن را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار