کد خبر: ۸۷۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹ 02 July 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بسیج رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد، بیانیه هیئت داوران چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر این استان را منتشر کرد.
متن کامل بیانیه :

به نام خداوندگار یکتا
گزارش هیئت داوران چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر دراستان کهگیلویه و بویراحمد
 
جشنواره ابوذر فرصتی شد تا با نقد و بررسی آثار فعالان رسانه و خبرنگاران پرتلاش استان، زمینه ومسیر را برای پیشبرد اهداف این شغل پراهمیت هموار کنیم. جشنوارۀ امسال در محورهای رونق تولید، اقتصاد مقاومتی، مبارزه با آسیب های اجتماعی، محرومیت زدایی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت، بسیج و حوزه های اقدام، مسائل صنفی خبرنگاران، بصیرت و دشمن شناسی، دستاوردهای انقلاب اسلامی و بخش ویژه با عنوان «بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد.
محورهای این جشنواره نشان می دهد که مسئولیت های خبرنگار در ایران امروز، تا چه اندازه در محو آثار تاریخی فقر و محرومیت، می تواند کارساز باشد؛ عدالت اجتماعی، ارزشهای انقلاب اسلامی، مفاهیم والای ایثار، شهید و شهادت و همچنین حمایت از مستضعفین، بار سنگینی است که می بایست رسانه های ما آن را در جامعه، لباس واقعیت بپوشانند.
استان کهگیلویه و بویراحمد در اجرای محورهای جشنواره ظرفیت بزرگی دارد؛ فرهنگ سنتی ودست نخورده بومی و نیز باورهای عمیق دینی و انقلابی میدانی است تا با نشان دادن توانایی های خبرنگاران، آیینه ای باشد که مجریان خبر بتوانند خود را در آن به تماشا بنشینند.
از سوی دیگر واقعیت هایی چون محرومیت، بی عدالتی و تبعیض در کنار جغرافیای غنی، منابع طبیعی خدادادی و نیروهای انسانی توانمند، تضاد رنگارنگی از دارایی و نداری در این پهنه از کشور عزیزمان ایران نمایان شده و ظرفیت تمام نشدنی ای در اختیار خبرنگاران قرار داده است. از این رو آن ها را وادار می کند که ضمن بهره گیری از فرصتها، از این رنگین کمان، تصویری زیبا به دیگران ارائه دهند. امید است، فعالان رسانه عمیق تر و ساختارمند به مشکلات و مسایل استان توجه کنند و در بازتاب کمبودها و رفع آن ها و هم چنین در حمایت از اقدامات جهادی و آرمان های انقلاب اسلامی تلاش دوچندان نمایند.
2
انتظار می رود خبرنگاران در همه حوزه ها با امیدآفرینی و انتشار اخبار خوب از اقدامات مثبت افراد، سازمان ها و در خدمت رسانی جهت برون رفت از محرومیت تاریخی، گام بردارند و هم چنین با کمک به مسئولان از پنجرۀ نقد سازنده، با تأکید بر کلید واژه های همبستگی، اتحاد مردم استان، سنت های بومی، کاهش آسیب های اجتماعی، روحیۀ حق طلبی، دشمن ستیزی، یاوری مظلومان، توجه به جنگ نرم دشمن و آگاهسازی مردم؛ آیندۀ روشنی را برای انقلاب اسلامی در استان، ایران و جهان ترسیم کنیم.
بررسی آثار چهارمین جشنواره ابوذر در استان
هیئت داوران آثار ارسالی روزنامه نگاران و خبرنگاران را در چهارمین دورۀ جشنواره ابوذر استان، بررسی کرده است و نتایج به شرح ذیل است:
-1 تیترها و فقر زبانی و معرفتی در ادبیات خبری آثار
در بررسی تیترهای ارسالی فقر معنایی و معرفتی بسیاری دیده می شود، خبرنگاران با همه تلاشها و زحمتهایی که در استان متحمل می شوند اما از سطح ابتدایی در تیترنویسی، گامی جلوتر ننهاده اند و تیترها در اغلب موارد عاری از خلاقیت است.
زیبایی های ادبی ادبیات فارسی که از بزرگترین گنجینه های ادبی جهان است در متون خبری استان ما دیده نمی شود، بازی های زبانی، طنز، ایهام، کنایه و... در تیترها جایی ندارد. بررسی آثار نشان می دهد، زبان خبری استان فقیر است و می بایست ابتدا زبان از محرومیت بیرون بیاید تا شاهد غنی شدن جامعه باشیم.
تحلیل محتوای تیترها که اولین دروازه خبر است، نشان می دهد که نشاط، سرزندگی، امید و جاری بودن کمرنگ است و این مهم را خبرنگاران ما حتماً مورد توجه قرار دهند. اگر چه جامعه در شرایط تحریم و اقتصادِ سخت جان، وضعیت مطلوبی ندارد، اما تیترها می توانند، ستون هایی باشند که تاب زندگی را در این شرایط، استوار کنند.
تیتر در برخی از خبرها تناسبی با متن خبر ندارد، اغلب نقل قولی اند و در تیترها رخوتی است که می بایست دمی مسیحایی بر آن وزیدن گیرد . یکی از کاریکاتوریست های کشورمان سخن نغزی گفته است که « تا مسئولان هستند به اندازه کافی سوژه داریم» جمله درستی است تا محرومیت هست، تا باندبازی وجود دارد، تا بی عدالتی در جامعه جولان می دهد به اندازه کافی سوژه برای پرداختن هست.
اما از میان تیترهای ارسالی به جشنواره،  هیئت داوران ضمن تقدیر از سه تیتر،» ابراهیم در گلستان » مربوط به گزارشی از آقای اسماعیل میری از سایت خبرلنده، درمورد معرفی جوانان موفق لنده ای در قالب مشاغل آزاد و  تیتر  » سیلی سیل»  گزارش آقای حمید جهان درمورد سیل و بارانهای سال 98 از خبرگزاری ایرنا  و تیتر» قهر ۴۱ ساله کهگیلویه و بویراحمدی ها با سینما «تیتر خبر آقای عیسی فتحی از خبرگزاری ایسنا  ؛ رتبه اول به تیتر  » ظرفیتی اشتغال زا با رنگ و لعاب عاشقانه « توسط خانم مرضیه غلامی و منتشر شده در سایت باشگاه خبرنگاران جوان در مورد تولید گل رز تعلق می گیرد.
رتبه دوم به تیتر « مرثیه بر خاک مدفون زیر آب» درمورد احداث سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد، توسط خانم فاطمه رشیدی و منتشر شده در خبرگزاری ایرنا تعلق می گیرد و تیتر «آتش تاریخ سوز در بلاد شاپور « درمورد بافت تاریخی و قدیمی شهر دهدشت، توسط خانم طیبه سادات سعادتی نیک، خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان کهگیلویه رتبۀ سوم را کسب می نماید.
-2 اخبار
نو آر، نو را حلاوتی دگر باشد...
خبر بیش از دیگر متون رسانه ای هم خوانده می شود و هم قدرت جهت دهی به مخاطب را دارد. ظرفیت تولید اخبار در استان در زمینه های بهداشت محیط، انرژی، ورزش، اقتصاد بومی، گردشگری، محیط زیست و فرهنگ بومی تاکنون جدی گرفته نشده است که توصیه می شود مورد توجه جدی رسانه ها قرار گیرد. آثار ارسالی به جشنواره نشان می دهد خبرنگاران علاقه ای برای پیدا کردن سوژه ها از خود نشان نمی دهند در حالی که حاشیه نشینی، فقر، رانت خواری به اندازه کافی سوژه ی خبری دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد جغرافیای داراها و ندارهاست، به همان اندازه که فقر دارد، تعصب قبیله ای دارد، آسمانهای صاف و روشن و کوه های پر از راز و رمز هم دارد، تاریخ این کهن دیار نه در موزه که در زبان و اسامی جاری است، شکوه درختانی که از بس فراوانند نام بیشترشان را نمی دانیم، استعداد هایی که گمنام می آیند و می روند.. ماهی هایی که این سال ها در رودخانه بشار مرده اند و نمی دانیم چه رنگی داشته اند و روایت دانانی که این سال ها به سوی گور رفته اند و حالشان را نپرسیدیم.
در یکی از خبرها مردم دهدشت با جمع آوری سّرهای جای نوشابه و آب معدنی برای معلولی ویلچر خریدند، خبر خوبی است اما تعداد این گونه از خبرها در میان اخبار استان، بسیار کم است. براین باوریم که خبر هست؛ اگر دنبال مدیرانی برویم که خلاف قانون عمل می کنند؛
خبر هست؛ اگر بدانیم کدام شرکت ها، خدماتِ نهادهای دولتی را در مناقصه برنده می شوند.. خبر همه جا هست؛ از نجومیب گیرها تا کسانی که شب از فقر چشم به آسمان دوخته اند و از نداری ستاره میشمارند.
اما از میان اخبار ارسالی به جشنواره، هیئت داوران، خبر «کلبه فرسوده ای به نام دبستان/ رنج بچه های قنات از راهی که طی می کنند» توسط خانم نسیم راوند(خبرگزاری فارس) درمورد کمبود فضاهای آموزشی در استان را به عنوان رتبۀ اول انتخاب می نمایند. خبری با عنوان «پاسخ ضرغامی به ادعای گم شدن 947 میلیون دلار/ خواب زده را نمی توان بیدار کرد» از خبرگزاری فارس را به عنوان رتبۀ دوم انتخاب کردند.  ضمن آن که در این بخش هیئت داوران خبری را حائز رتبۀ سوم ندانستند. همچنین هیئت داوران سایت خبری صبح زاگرس و خبرگزاری ایسنا در کهگیلویه و بویراحمد را
به دلیل پوشش متنوع اخبار شایسته تقدیر می داند.
-3 تحلیل و بررسی گزارش ها
گزارش ها به نسبت دیگر متون رسانه ای ارسالی به جشنواره بهتر و جذاب تر بودند و به نظر می رسد با اندک حرکتی به بلوغ نگارش برسند، اگر چه ویراستاری و نحوۀ تنظیم آنها در برخی از آثار ضعیف بوده اما در تحلیل نهایی، گزارش ها بهتر نوشته شده اند.
در این بخش هیئت داوران از میان آثار ارسالی به جشنواره گزارش «تاراج اقتصاد ملی در جاده های  کهگیلویه و بویراحمد» درمورد قاچاقچیان کالا، توسط آقای مسعود علیزاده و خانم فاطمه رشیدی از  خبرگزاری ایرنا را به عنوان رتبۀ اول و دو گزارش « تاکتیک جذب جوانان از تکنیکی ترین امام جمعه ایران» و گزارش «گوجه صدرنشین افزایش قیمت ها در یاسوج/ آژانس ها همچنان می تازند « تهیه شده توسط آقای داریوش بهنیازاده و منتشر شده در خبرگزاری فارس را به عنوان رتبۀ دوم انتخاب کردند. ضمن آن¬که در این بخش هیئت داوران گزارشی را حائز رتبۀ سوم ندانستند.
همچنین هیئت داوران گزارش کوتاه مادرانی که آرزوهایشان در پیاده روهای یاسوج رنگ باخته است « توسط خانم مرضیه حسنپور منتشر شده در سایت خبری کبنانیوز و گزارش« آیین ها ی سنتی محرم در کهگیلویه وبویراحمد؛ از  نوای جانسوز شروه خوانی زنان تا حلیم پزی «توسط حمید جهان و منتشر شده در خبرگزاری ایرنا را با وجود مشکلات نگارشی و دستوری به خصوص در تیتر این گزارش، تنها به دلیل نوع نگاه گزارشگر شایسته تقدیر دانسته اند.

-4 تحلیل و بررسی مصاحبه ها
مصاحبه کردن یک هنر است زیرا مصاحبه کننده، مصاحبه شونده را برخلاف میل باطنی او وادار، ترغیب و یا تشویق به ارائه اطلاعات می کند. موارد ارسالی در این بخش مصاحبه نبودند بلکه گفت وگوهای ساده ای بودند که نام مصاحبه را به خود گرفتند.  بیشتر گفت وگوهای ارائه شده به جشنواره هنرمندی لازم را نشان نداده اند. پیشنهاد می شود خبرنگاران در این حوزه با کسب اطلاعات لازم و مطالعه مناسب به سراغ چهره های مهم ادبی، هنری و... در استان بروند.
اما از میان آثار ارسالی در این بخش هیئت داوران، گفت وگوی فاطمه رشیدی با یکی از کارشناسان حوزه فرش با عنوان «رنگ و رج در گذر زمان «منتشر شده در خبرگزاری ایرنا را به عنوان رتبۀ اول، گفت وگوی مرضیه جوشن با همسر یکی از شهدای عزیز استان با تیتر «روایت از سختی ها و رنج های یک همسر شهید؛ زنی که هم پدر بود و هم مادر» منتشر شده در خبرگزاری تسنیم را به عنوان رتبۀ دوم و گفت وگوی پیمان فرامرزی با مدیرعامل یکی از کارخانه های استان با تیتر «پای درد ودل های یک بانوی صنعتگر؛ 550 میلیون وام گرفتم، 5/1 میلیارد پس دادم» را به عنوان رتبۀ سوم انتخاب کردند.

-5 بررسی یادداشت و مقاله
یادداشت ها و مقاله های ارسالی به جشنواره نیز از کمبود محتوا و ارائه مطالب قابل توجه رنج می بردند، این موضوع نشان می دهد که رسانه های ما یادداشت نویس و مقاله نویس ندارند. این تلقی که خبرنگار می بایست خبرنویس، گزارش نویس و هم یادداشت نویس باشد، کار غیرحرفه ای است، هرچند یک خبرنگار خوب بایستی با این متون آشنا باشند اما حرفۀ روزنامه نگاری به ما می گوید که نمی توان هم خبرنگار خوبی بود و هم بتوان یادداشت نویس، مفسر، تحلیلگر و مصاحبه کنندۀ حرفه ای باشیم. رسانه های ما می بایست از ظرفیت نخبگان استانی استفاده کنند و برای هر حوزه ای یادداشت نویس حرفه ای داشته باشند و همچنین، مفسر، تحلیل گر و..
اما از میان آثار ارسالی به جشواره، هیئت داوران، دو یادداشت آقای سعید آتشبار را با تیتر «دیشموک و آسیبی فراتر از متن « و »یادداشت« تبیین چرایی حمایت رهبری از تصمیم سران قوا « حایز رتبه اول دانست و و رتبه دوم در این بخش را به خانم رفعت کاظمی برای یادداشت « جنگی که بود، جنگی که هست» اختصاص داد.
-6 عکس و موشن گرافیک
امروزه عکس و فیلم نسبت به متن در اقناع مخاطب برتری دارد، به ویژه با توسعۀ شبکه های اجتماعی و غلبه تصویر بر متن نیاز به آموزش های تخصصی در موارد یاد شده داریم. نهاد های متولی آموزش رسانه در استان می بایست آموزش عکس و فیلم و ترکیب این دو با گرافیک، متن و داده در قالب موشن گرافیک را جدی بگیرند زیرا زبان این دو، جهان شمول است و می تواند ظرفیت استان را بالا ببرد و آن را به مخاطبان ملی و منطقه ای بشناساند. هیئت داوران ضمن تقدیر از خبرنگار حسین دوستانی از سایت خبری سفیر دنا در زمینۀ انتشار برخی از عکسهای هنری و نه خبری در این دو بخش هیچکدام از آثار را حائز کسب رتبه ای ندانستند.
-7 بخش ویژه جشنواره با موضوع » گام دوم انقلاب اسلامی»
هیئت داوران از میان آثار ارسالی به این جشنواره در بخش ویژه با موضوع » گام دوم انقلاب اسلامی» هیچکدام از آثار را حائز رتبه ندانستند. به رغم آنکه در برخی از بخش ها به خصوص یادداشت آثاری ارسال شده بود ولی این آثار نتوانستند نظر هیئت داوران را جلب کنند و انتظار می رود رسانه های استان در تبیین بیانیه گام دوم رهبری که در رسانه های کشور و دیگر استان ها، بخش های ویژه ای برای آن در نظر گرفته شده است، فعال تر عمل کنند.
در مجموع 190 اثر برای هیئت داوران جشنواره ابوذر در استان ارسال شده بود که بعد از پنج روز
داوری در بخش های خبر، مصاحبه، گزارش، تیتر، یادداشت و مقاله، عکس و موشن گرافیک و بخش ویژه جشنواره با موضوع «گام دوم انقلاب اسلامی « نتایج بالا به دست آمد. در روند داوری جشنواره تلاش شده است که آثار ارسالی بر اساس سه معیار عام یعنی اصول حرفه ای روزنامه نگاری و تنظیم خبر، واقعیت های موجود جامعه و ارزش های مورد نظر جشنوراه ارزیابی و ارزشگذاری شوند. برای اعمال هر یک از این معیارها در مورد بخش های مختلف )خبر، گزارش و..) مقوله ها و زیرمقوله ها در قالب فرم داوری ایجاد شد که هر جزء دارای نمره مشخصی بوده اند.
نمره هایی که به زیرمقوله ها و در مجموع به مقوله ها داده شد، ارزیابی هر فرد را در بخش مربوطه مشخص می کرده است. داوران بعد از بررسی دقیق آثار و بحث و گفت وگو درمورد آن¬ها بر اساس جمع امتیازات آثار برتر را مشخص کرده¬ اند.
پیشنهادات:
1- خبرنگاران برای جشنواره های بعدی حتماً آثار خود را به صورت مشخص و دقیق دسته بندی و در فایل جداگانه ارسال کنند و برگزارکنندکان جشنواره نیز به این نکته توجه کنند.
-2 بهتر است زمینه ای فراهم شده تا در قالب کارگاه های آموزشی آثار ارسالی توسط خبرنگاران استان به جشنواره و با حضور هیئت داوران مورد بررسی و نقد قرار گیرد.
-3 یکی از مهمترین مشکلات آثار ارسالی به جشنواره موضع انتخاب عکس ها بوده که نشان می دهد، شرکت کنندگان در این جشنواره با عکس خبری و جذابیت های بصری آشنایی کمتری دارند و پیشنهاد مشخص هیئت داوران برگزاری کلاس آموزشی عکاسی خبری با حضور استادان برتر آموزشی و عکاسان خبری حرفه ای در این حوزه است.
-4 با توجه به نقش بی بدیل شبکه های اجتماعی در دنیای رسانه ای امروز یکی از بخش های مغفول مانده در جشنواره امسال بررسی شبکه های اجتماعی و کانال های خبری رسانه ها و مطبوعات استان در پیا م رسان ها بود که پیشنهاد می شود در این حوزه به صورت مشخص تمرکز لازم صورت گیرد.
-5 برگزاری کلاس های آموزشی با حضور استادان مجرب دانشگاهی و روزنامه نگاران حرفه ای به خصوص در زمینۀ خبرنویسی، تیتر، مصاحبه، سوژه یابی و یادداشت نویسی از جمله راهکارهای ارتفای وضعیت کیفی مطبوعات و رسانه های استان است.  با تشکر
هیئت داوران چهارمین جشنوارۀ رسانهای ابوذر در استان کهگیلویه و بویراحمد 
علی ضامنیپور، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و رئیس هیئت داوران
محمد اتابک، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات و عضو هیئت داوران
محمد ذکاوت، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و عضو هیئت داوران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار