کد خبر: ۸۷۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷ 05 July 2020
 
گیلان ۱۸۳۴ دهیاری دارد/ دهیاران آسیب کرونا را به حداقل برسانند

تابناک/ معاون استاندار گیلان، با بیان اینکه ۱۸۳۴ دهیار در روستاهای بالای بیست خانوار گیلان داریم، گفت: دهیاران مدیران بحران دولت در روستاها هستند.

علی اوسط اکبری مقدم امروز در همایش دهیاران استان گیلان که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، با بیان اینکه ۱۸۳۴ دهیار در روستاهای بالای بیست خانوار گیلان داریم، اظهار کرد: این دهیاران به صورت تمام وقت یا پاره وقت اقدام به خدمت رسانی می کنند.

وی انتخاب دهیاران از اقشار مختلف مردم را نشان دهنده تحقق واقعی دموکراسی در نظام اسلامی دانست و افزود: مهمترین وظیفه یک دهیار مدیریت روستاست و روستا همانند یک شهر مدیریت می شود؛ البته شهر و روستا از حیث فرهنگی نسبت به مسائل اقتصادی تفاوت دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، رشد و توسعه روستاها را منوط به خارج شدن از نگاه دولتی دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۸۲ تاکنون ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی در حوزه های مختلف به دهیاری ها تخصیص یافته و در روستاها هزینه شده است.

اکبری مقدم، با بیان اینکه سال ۹۳ از سوی دولت ۱۴ هزار دستگاه انواع ماشین آلات در اختیار دهیاری ها قرار گرفت، عنوان کرد: رویکرد اقتصادی دولت از روستاها دور نشده و همچنان استمرار دارد، اما زمانی اقتصاد روستا شکوفا می شود که مشارکت مردم را جلب کنیم.

وی درآمد پایدار روستا را در گرو مشارکت مردمی دانست و گفت: با اعتبارات دولتی نمی توانیم شکوفایی روستا و روستایی را رقم بزنیم، اما اگر مشارکت مردمی به معنای واقعی اتفاق بیفتد، اقتصاد روستا پویا خواهد شد.

معاون استاندار گیلان، پسماند را یکی از مهمترین و اساسی ترین مشکل روستایی به ویژه در روستاهای هدف گردشگری استان دانست و بیان کرد: مدیریت مسائل روستا به تنهایی از توان دولت خارج است لذا در راستای حل معضل پسماند می توانیم تقویت کارخانه های کمپوست و راه اندازی زباله سوزها و تعریف مرکز دفن زباله را مد نظر قرار دهیم، اما پراکنش زباله در روستا اثرات زیست محیطی نامطلوبی به دنبال دارد و برای آیندگان قابل پذیرش نیست.

وی آب بندان ها را یکی از ظرفیت های بالای روستایی دانست و یادآور شد: احیای آب بندان ها توان اقتصادی دهیاران در حوزه مدیریت روستا را تقویت می کند و علاوه بر رونق کشاورزی پایدار از حیث تامین منابع آبی، موجب رونق گردشگری می شود.

اکبری مقدم، با تاکید بر مشارکت دهیاران بر واگذاری بهره برداری از فضاهای فرهنگی و ورزشی و اقتصادی روستا با حفظ مالکیت به بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: دهیاران مدیران بحران دولت در روستاها هستند، زیرا از حیث شرایط اقلیمی کشور و استان، همواره با بلایای طبیعی فراوانی مواجه هستیم و بخش عظیم مدیریت این حوادث و بحران ها بر عهده دهیاران است لذا مجهز شدن دهیاران به دانش و تکنولوژی های روز دنیا ضرورت دارد.

معاون استاندار گیلان، خواستار شناسایی ظرفیت های روستاها توسط دهیاران شد و گفت: ظرفیت های مالی و اعتباری همواره محدود است، اما ظرفیت های انسانی نامحدود و خبره و نخبه داریم که باید شناسایی و به کار گرفته شوند.

وی روستاهای گیلان به ویژه در فصل تابستان را با خطر جدی شیوع کرونا مواجه دانست و اظهار کرد: با مدیریت دهیاران می توانیم آسیب کرونا به روستاها را به حداقل برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار