کد خبر: ۸۷۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲ 05 July 2020

رستمی و این مرتبه داستان بورسیه ورزشی

تابناک/مطرح شدن مسائل اقتصادی پیرامون فدراسیون وزنه‌برداری در حالی است که دوره مدیریت جدید این نهاد ورزشی در آستانه یک سالگی قرار گرفته و برخی به دنبال ارزیابی کارنامه رییس آن در ۱۲ ماه گذشته هستند.

در چند روز گذشته حاشیه‌هایی پیرامون فدراسیون وزنه‌برداری در جریان بود که بیشتر آن حول محور بدهی و مشکلات اقتصادی فدراسیون در جریان بود. مشکلات اقتصادی که بخشی از آن مربوط به نوسات ارز و بخش دیگر مربوط به تنطیم بودجه فدراسیون و زمان‌بندی استفاده از این بودجه توسط مدیران کنونی است. جرقه این مشکلات زمانی زده شد که «سیدرضا صالحی‌امیری» در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ۵۰ میلیون تومان هزینه بورسیه ورزشی «کیانوش رستمی» قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو از سوی این کمیته به فدراسیون پرداخت شده است.

پس از این خبر دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن در مصاحبه با رسانه‌ها از واریز  چنین مبلغی به حسابش ابراز بی‌اطلاعی کرد و بنا به گفته او این میزان پول صرف هزینه‌های جاری فدراسیون شده است. این اختلاف نظر بین ملی‌پوش دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه‌برداری و فدراسیون موجب شد تا خبرنگاران رسانه‌های مختلف برای اطلاع از اصل موضوع سراغ رییس و دبیر فدراسیون بروند. البته تلاش اصحاب رسانه تا کنون بی‌نتیجه بوده و برخی از مسوولان اقتصادی این نهاد ورزشی نیز پاسخ سر بالا می‌دادند.

بروز این مشکل موجب واکنش «کیانوش رستمی» شد و از سوی دیگر  ورزشکاران خارجی حاضر در جام بین‌المللی فجر که گزینشی المپیک نیز به شمار می‌رفت، از دریافت نکردن پاداش ارزی این تورنمنت گلایه داشتند و ادامه این بدهی ممکن است ورزشکاران دیگر کشورها را مجاب کند تا برای دریافت آن دست به دامن نهادهای بین‌المللی ورزش شوند.

مسابقات بین‌المللی جام فجر بهمن ماه سال ۹۸ با حضور شمار اندکی از وزنه‌برداران خارجی و تعداد زیادی از ملی‌پوشان داخلی برگزار شد. یکی از وزنه‌برداران این رشته که پاداش را دریافت نکرده  «سیمون مارتیروسیان» ارمنستانی است که در دسته سنگین وزن پس از علی داودی به عنوان نایب قهرمانی رسید.

این ۲ اتفاق در حالی برای وزنه‌برداری ایران در حال رخ دادن است که دوران مدیریت جدید «علی مرادی» در حال عبور از یک سالگی است. او که با شعارهای چشم نواز به کرسی نخست این فدراسیون رسید اکنون باید راهکاری برای تسویع بدهی‌های ارزی و ریالی آن پیدا کند.

اما داستان این بدهی زمانی برای مرادی بیش از گذشته خواهد بود که «کیانوش رستمی» در اقلیم خودمختار خود به دنبال بهانه‌ای برای گذر از برخی دستورات فدراسیون است. تمایل رستمی به کار انفرادی و روحیه خاص وی موجب شده تا او اکنون مشتاقانه به دنبال  راهی برای اثبات برخی از ادعاهای خود باشد. اگر فدراسیون نتواند در شرایط کنونی کیانوش را راضی به سازش کند بدون شک تفاهم و صلح اجباری این قهرمان المپیک با مجموعه فدراسیون دوباره به روزهای قبل از مسابقات جهانی ۲۰۱۹ تایلند بازخواهد گشت. جدایی که هم برای ورزش المپیکی ایران آسیب‌زا و هم کیانوش را از سومین کارزار المپیکی دور خواهد کرد.

به نظر می‌رسد برخلاف دوره‌های گذشته «علی مرادی» و تیم مدیریتی او در سال منتهی به المپیک ۲۰۲۱ توکیو  شرایط سختی برای جمع کردن حواشی فدراسیون دارند. حواشی که برخی از آن مربوط به مسائل اقتصادی و بخشی نیز به قهر برخی از پیشکسوتان با این فدراسیون برخواهد گشت. این قهر و دوری بسیاری از نامداران این رشته از مجموعه مدیریتی از انتخابات تیرماه سال ۱۳۹۸ شروع شد. در آن انتخابات ائتلاف کورش باقری، حسین رضازاده و سجاد انوشیروانی نتوانست بر مرادی غلبه کند.

با این وجود «علی مرادی» رییس فدراسیون وزنه‌برداری امروز در حاشیه بازدید رییس کمیته ملی المپیک از این فدراسیون گفت: در بحث تجهیزات حتی در سطح تیم ملی مشکل داریم. زمان آقای گودرزی تعدادی وسایل وارد شد اما دیگر نتوانستیم وسایلی بگیریم. با وجود تعطیلی اردوها به نفرات گزینه برای المپیک حقوق ماهیانه پرداخت می‌شود. مبلغ این ممکن است کم شده باشد اما قطع نشده است. اعزام‌های ما برای کسب سهمیه زیاد بود که تعهد مالی زیادی برای ما داشت و با بودجه‌ای که می‌گیریم حقوق را نمی‌پردازیم و تعهدات باقی است.

او افزود: جایزه نقدی مسابقات جام فجر پرداخت نشده است. مبالغی از سازمان بودجه گرفتیم که به نام ما به کام استان گیلان شد و چیزی به فدراسیون ندادند. پولی به ما داده نشد و همه به حساب اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان است و اداره کل تعهدات خود را نپرداخت. اگر این طور باشد ما دیگر جام فجر برگزار نمی‌کنیم. برای سال ۲۰۲۱ هم داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم که اگر شد در تهران باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار