قابل توجه مسئولین کهگیلویه و بویراحمد!
در برنامه های صدا و سیما هم معمولا همه اطلاع رسانی ها مربوط به همین چند نفر است که می توان گفت ، سخنان ، اطلاعات و توصیه های این افراد آنقدر کلی و تکراری شده است که خاصیت اثرگذاری چندانی در مدیریت میدانی و افکار عمومی ندارد !
کد خبر: ۸۷۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹ 09 July 2020
بی شک شنیدن توضیحات یک فرد متخصص در موضوعی خاص ضمن ایجاد حس اطمینان به فرد نیازمند اطلاعات ، واقعیات و جزئیات موضوع را بهتر مشخص می کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها که همه امور به نوعی متاثر از شیوع ویروس ناشناخته کرونا است ، تقاضای کسب اطلاعات دقیق و موثر یک مطالبه عمومی است. بخشی از نیازمندی های اطلاعاتی برای عموم ، به سیاست گذاری ها در مورد مدیریت شرایط است و بخشی از نیازمندی ها هم مربوط به اطلاعات تخصصی در مورد عوارض ویروس ، چگونگی مقابله با آن و در مجموع آنچه که مربوط به ویروس است ، مربوط می شود.
با توجه به ناشناخته بودن این ویروس ، بخش دوم اطلاعات که مربوط به حوزه های تخصصی است بیشتر برای مردم ضروری به نظر می رسد اما آنچه که اکنون بیشتر از هر چیزی در انتشار اطلاعات مورد توجه قرار می گیرد ، مربوط به حوزه مدیریت و سیاست گذاری مسئولین در خصوص کرونا است و کمتر به حوزه تخصصی آن پرداخته می شود.
جای خالی متخصصین در جلسات تکراری کرونا! + فیلم
 
در کهگیلویه و بویراحمد ، آنچه که تا کنون در مورد کرنا در رسانه ها منتشر شده و می شود ، سخنانی است که محدود به استاندار ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی این دانشگاه است که بیشتر هم در حوزه ارائه آمار ، توصیه ها و تذکرات است که البته در حوزه مدیریت و سیاست گذاری با توجه به محدودیت هایی که ستاد کشوری برای استان ها ایجاد کرده است ، می توان گفت خوب عمل شده است اما در مورد ورود متخصصین این حوزه از جمله اپیدمیولوژیست ها و متخصصین بیماری های عفونی که بیشترین ارتباط میدانی با عملکرد ، اثرگذاری و تجربیات نسبت به این ویروس را دارند ، کمتر مواردی مشاهده شده است!
در برنامه های صدا و سیما هم معمولا همه اطلاع رسانی ها مربوط به همین چند نفر است که می توان گفت ، سخنان ، اطلاعات و توصیه های این افراد آنقدر کلی و تکراری شده است که خاصیت اثرگذاری چندانی در مدیریت میدانی و افکار عمومی نسبت به کرونا را ندارد !
بیان این انتقاد به معنی غیر لازم بودن سخنان ، توصیه ها و ارائه آمار توسط این مسئولین نیست بلکه منظور این است بخش تکمیلی و مهم این اطلاع رسانی ها به عموم مورد غفلت قرار گرفته است که البته به نظر می رسد این موضوع در استان کهگیلویه و بویراحمد و با کج سلیقگی مسئولین رخ می دهد و گرنه اگر به برنامه های کلان کشوری نگاه کنیم می بینیم که برخی متخصصین با حضور در برنامه های متعدد و زنده سیما یا مصاحبه با رسانه ها به ارائه اطلاعات ذی قیمت همراه با توصیه های کاربردی می نمایند که بسیار هم مفید است.
اگر خبرنگار باشد یا مخاطب اخبار رسانه ها ، حتما این نکته برای شما محرز است که بیش از شصت جلسه ستاد کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ، همگی به بخش ارائه اطلاعات بخش اول که مربوط به سیاست گذاری ، مدیریت و ارائه آمار به همراه توصیه های موکد مسئولین است و بخش دوم که مربوط به متخصصین عفونی و اپیدمیولوژیست ها است ، تقریبا تعطیل است!
متاسفانه یک سیاست محدود کننده در استفاده از ظرفیت متخصصین بیماری های عفونی و دیگر متخصصین این حوزه وجود دارد که به نظر می رسد می توان با سپردن بخش هایی از مدیریت عمومی این ویروس به این افراد با استفاده از اطلاعات تخصصی آن ها می تواند تاثیر خوبی در اجتماع داشته باشد. ضمن اینکه با توجه به برخی محدودیت های اعلامی از طرف مسئولین می توان با توجیه کردن این متخصصین جهت ارائه اطلاعات تخصصی در چهارچوب سیاست های مدیریتی و کلان به گونه ای سخن بگویند که کمترین حواشی را بوجود بیاورد.
در یکی از جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا و در اتفاقی نادر یکی از متخصصین اپیدمیولوژیست به نشست دعوت شده بود که سخنان وی بسیار متفاوت تر از آن چیزی بود که معمولا در این جلسات شنیده می شد.
دکتر سید علی موسوی زاده پزشک اپیدمیولوژیست و رئیس کارگروهی با همین نام در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در یکی از جلسات به چند نکته بسیار مهم اشاره کرد که به نظر می آید با توجه به اطلاعات دقیق میدانی و علمی بیان شده است.
دکتر موسوی زاده در این نشست به درصد و آمار نمونه گیری ها ، به لزوم تخصیص دو آزمایشگاه دیگر با توجه به پیش بینی هفته ها و ماه های آینده ، لزوم اطلاع رسانی شفاف و توجه به این نکته که زیرساخت های بیمارستانی استان برای پاییز که موج فزاینده ای از همه گیری کویید 19 در راه است ، پاسخگوی نیازها نیستند ، اشاره کرد.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
با سلام
گزارش كاملا بجا و سنجيده اي بود
از افراد صاحب نظر جناب آقاي دكتر شمس ، جناب آقاي دكتر موسوي زاده ، جناب آقاي دكتر جادوان سيرت و سركار خانم دكتر منظوري دعوت كنيد به صداو سيما... باور كنيد قدمهاي بزرگي در جهت مثبت براي آگاهي افراد استان برداشته خواهد شد . اين قدر به دنبال سركوب و سياسي كردن شديد موضوع نباشيد . مهم الان مهار كرونا و آگاهي مردم و كاهش شديد مسايل اقتصادي هست و بس... از صداو سيما خواهشمنديم از اين شخصيت هاي مستعد استان استفاده بفرمايند تا دير نشده است. سپاس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار