تاجگردون که به قول خودش کیفش را برداشت و از مجلس رفت ، روشنفکر هم که به قول معروف با یک حرکت ناپلئونی بالاخره به کمیسیون مورد نظرش یعنی کمیسیون آموزش رسید ! حال می ماند نماینده با تجربه و کارکشته استان یعنی سید محمد موحد که هنوز هیچ سرانجامی برای عضویتش در کمیسیون ها مشخص نشده است!
کد خبر: ۸۷۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱ 14 July 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مجلس یازدهم از همان ابتدا تا کنون که بیش از یک ماه و نیم از تشکیل آن می گذرد ، حواشی زیادی داشته است که برخی از این حواشی که به نوعی به نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد ارتباط داشته است به نتیجه هایی مایوس کننده برای استان تبدیل شده است!
در خصوص غلام رضا تاجگردون نهایتا عملکرد مجلس به خروج وی از خانه ملت منجر شد که این موضوع را فارغ از حق یا ناحق بودن آن می توان به تلخترین موضوع سیاسی برای استان نام برد ! اما موضوع تلخ دیگر مربوط به کمیسیون ها است که با مقایسه ابهت نمایندگان دور قبل استان در این کمیسیون ها و دربه دری نمایندگان فعلی باز هم به تلخ کامی سیاسی برای استان می رسیم !
تاجگردون که به قول خودش کیفش را برداشت و از مجلس رفت ، روشنفکر هم که به قول معروف با یک حرکت ناپلئونی بالاخره به کمیسیون مورد نظرش یعنی کمیسیون آموزش رسید ! حال می ماند نماینده با تجربه و کارکشته استان یعنی سید محمد موحد که هنوز هیچ سرانجامی برای عضویتش در کمیسیون ها مشخص نشده است!
هر چند این روزها متاسفانه موحد دچار بیماری منحوس کرونا شده است و بی شک اولویت همه مردم استان دعا برای شفای عاجل وی است اما آنچه که فعلا جای تامل دارد ، عدم تشکیل تنها کمیسیون موجود برای عضویت این نماینده مجلس است!
کمیسیون های مردمی کم مشتری هستند!
سید محمد موحد در مصاحبه ای که احتمالا قبل از اعلام ابتلایش به کرونا انجام گرفته است از علاقه خود به یک کمیسیون مرتبط با تخصصش یعنی کمیسیون قضایی مجلس سخن گفته است.
این نماینده مجلس در این مصاحبه که با برنا انجام شده در خصوص انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون قضایی گفته است : هنوز انتخابات هیئت رئیسه این کمیسیون برگزار نشده است و هفته بعد انتخابات برگزار می‌شود.
موحد در واکنش به استقبال نکردن نمایندگان از کمیسیون قضایی اظهار کرد : کمیسیون‌هایی که ویژگی خاصی دارند و کارهای آن مردمی و مربوط به حل مشکلات است ، خیلی مشتری ندارند ، کمیسیون‌هایی مشتری دارند که بله ، بقیه‌اش بماند!
این عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال با توجه به مطرح بودن پرونده اکبر طبری، کمیسیون قضایی قصد ورود به این پرونده را دارد؟ تصریح کرد: اگر ضرورتی ایجاب کند، قطعا کمیسیون ورود خواهد کرد اما در حال حاضر روند رسیدگی به این پرونده روند درست و قابل قبولی است اما اگر ضرورتی باشد، ورود خواهیم کرد.
کمیسیون قضایی و این 7 نفر!
به گزارش تابناک با گذشت بیش از یک ماه و نیم از آغاز به کار مجلس یازدهم و شروع فعالیت کمیسیون های تخصصی، هنوز تکلیف کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس مشخص نشده است ، کمیسیونی با اهمیت بسیار که تنها 7 نماینده مجلس متقاضی حضور در آن بوده و حتی از همین تعداد هم برخی به اجبار به عضویت آن درآمده اند.
 بعد از تشکیل هر دوره مجلس و تصویب اعتبارنامه‌ منتخبین، مهمترین اقدام تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس است تا با تشکیل جلسات کمیسیون‌ها و بررسی طرح‌ها، لوایح و مسائل روز خوراکی برای جلسات علنی مجلس آماده شود. در این دوره فعالیت کمیسیون‌ها با تاخیر یک ماهه شروع شد که همان زمان اعتراضات برخی نمایندگان را به دنبال داشت.
در نهایت با وجود تمامی اعتراضات نمایندگان درباره نحوه عضو گیری ها ، ترکیب نهایی 11 کمیسیون تخصصی پارلمان مشخص شد اما همچنان تعداد اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی به حد نصاب نرسیده است ؛ طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تعداد اعضای هر کمیسیون حداقل 19 و حداکثر ۲۳ نفر است که 7 متقاضی حضور در کمیسیون حقوقی در این نصاب قرار نمی گیرد.
یک چرای مهم!
کمیسیون قضایی و حقوقی برای انجام وظایف محوله در محدوده موضوعات قضایی و حقوقی مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل می‌شود که با این شرایط انجام این امور معطل مانده است اما چرا نمایندگان تمایلی برای عضویت در این کمیسیون ندارند؟
در این رابطه حسن نوروزی نماینده رباط کریم که در دوره دهم مجلس سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی بود ، این طور توضیح می دهد که مجلس یازدهم از 50 نماینده حقوقدان با سوابق فعالیت در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی یا سازمان بازرسی تشکیل شده اما آن ها تمایلی برای عضویت دراین کمیسیون نداشته و اولویت های دیگری را انتخاب کردند. سوال این است اگر نمایندگان طالب خدمت به نظام هستند چرا همه تلاش شان ورود به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و یا سایر کمیسیون های اقتصادی بوده است.
او درباره پشت پرده علت عدم گرایش نمایندگان مجلس یازدهم برای عضویت در کمیسیون قضایی و حقوقی گفت : خوشبختانه کمیسیون قضایی و حقوقی سفر خارجی ندارد و همچون کمیسیون‌‎های اقتصادی مجلس نیست که از تسهیلات و وام بانکی برخوردار باشد یا بتواند از امکانات بخش صنعت بهره‌مند شود ؛ این کمیسیون تنها فضایی برای ارائه خدمت به مردم است ، کمااینکه براساس آنچه نائب رییس مجلس اشاره کرد این کمیسیون در مجلس دهم 40درصد از فعالیت‌های مجلس را برعهده داشت و به اعتراف تنقیح قوانین نیز70 درصد کارهای مجلس گذشته را انجام داد. در دوره دهم مجموعا ۱۳۲ طرح و لایحه به این کمیسیون ارجاع داده شد که از این تعداد ۲۹ فقره تبدیل به قانون و ۹ عدد هم بعد از بررسی در کمیسیون، بایگانی شد.
ماجرای تکراری! و بی برنامگی هیئت رئیسه!
این ماجرا در مجلس دهم هم تکرار شد، آن زمان تعداد متقاضیان عضویت در کمیسیون قضائی و حقوقی 13 نفر بود و با همین تعداد هم فعالیت های کمیسیون تا پایان عمرش ادامه پیدا کرد، این تصمیم توسط هیات رییسه و روسای شعب 15 گانه آن دوره گرفته و اجرایی شد اما در این دوره هنوز هیات رییسه موضع مشخصی نگرفته است. تنها در جایی حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس گفت که یکی از گزینه های مدنظر برای شروع فعالیت کمیسیون قضایی اعمال استثناهایی است تا با کمتر از حدنصاب یعنی حداقل 19 نفر فعالیتش را شروع کند. محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس توضیح دیگری داد مبنی بر اینکه برای آغاز فعالیت این کمیسیون طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی مطرح می شود تا در صورت تائید و مجوز شورای نگهبان این اتفاق رخ دهد .
با توجه به تجربه رخ دادن چنین اتفاقی در مجلس دهم انتظار می رفت که همان زمان نمایندگان با اصلاح آیین نامه تدبیری برای تکرار نشدن آن در دوره های بعد داشته باشند که این اتفاق رخ نداد و امروز مضرات آن روشن شد.
اکنون هم باید هیات رییسه مجلس به عنوان اقدامی فوری راهکاری برای شروع به کار هر چه سریعتر کمیسیون قضائی داشته باشد که تعلل در آن مشکلاتی را برای مجلس به دنبال خواهد داشت. کمترین آن معطل ماندن وضعیت 7 نماینده مجلس و به دنبال آن انجام ندادن وظایفشان است.
یادآوری این نکته هم ضروری است که کمیسیون قضائی ابعاد حقوقی برخی طرح ها و لوایح را بررسی می کند و بدون نظرات آن مشکلاتی در اجرای قوانین به وجود می آید کما اینکه در دوره دهم نظرات تخصصی کمیسیون حقوقی در اصلاح قانون چک بسیار راهگشا بود.
امید است که تا هفته آینده هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تکلیف کمیسیون حقوقی را مشخص کند ولو اینکه تنها 7 نفر عضو این کمیسیون باشند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
کو په دهشتیل می گفتن موحد میخاد رییس مجلس بشه و رییس کمیسیون نود را قطعی می دونستن بنده خدا را تو هیچ جا جا ندادند
مثل اینکه فلونی را تو ده راه نمی دادن سراغ خونه کدخدا را می گرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
واقعا بعضی ها مریضند کمیسیون قضایی کمیسیون موحد است
سید سوقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
دور قبل گچساران ریاست کمیسیون بودجه دهدشت معاون کمیسیون انرژی یاسوج صنایع
اما ای دور باز خدایا شکر یاسوج کمیسیون اموزش وابی استان و هیچ ورومه قرار بی عزت بیا ذلت هم وگیر نومه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
اونایی که مدام میگفتن با رفتن موحد عزت به کهگیلویه بزرگ می آید حالا جوابگو باشند.عزت که نیامد خفت و خواری هم آمد. وای بر ما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار