کد خبر: ۸۷۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲ 14 July 2020

تنگه چیتابه کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق دیدنی و زیبای این استان زیبا می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی معتدل و دلنشین و ازجمله مناطقی است که تحت عنوان هدف گردشگری شناخته شده است . منطقه چیتابه از یک طرف در دامنه کوه های پوشیده از جنگل های انبوه و مراتع سرسبز است و از سوی دیگر مشرف به رودخانه کبگیان با جلوه بسیار زیبا و دیدنی قرار دارد.

تنگ چیتابه در جوار روستای پراشکفت در مختصات جغرافیایی ۳۰.۷۰۷۴۷۴ درجه شمالی و ۵۱.۲۷۴۰۴۳ درجه شرقی روی نقشه واقع شده است. برای رسیدن به تنگه چیتابه، باید به شهر چیتاب واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد در ۳۸ کیلومتری شهر یاسوج بروید. پس از آن هم باید نیم ساعت راه خاکی (۱۰-۱۵ کیلومتری) را با ماشین طی کنید تا به محل این تنگه بسیار زیبا برسید.

تنگه چیتابه کهگیلویه و بویراحمد
چیتابه از یک طرف، در دامنه کوه های پوشیده از جنگل های انبوه و مراتع سرسبز است و از سوی دیگر، مشرف به رودخانه کبگیان با جلوه بسیار زیبا و دیدنی قرار دارد. این منطقه، به دلیل داشتن آب و هوای معتدل، دارای پوشش جنگلی فراوان و همچنین کوه های مملو از گیاهان دارویی و خوراکی می باشد.
به دلیل داشتن آب و هوای معتدل دارای پوشش جنگلی فراوان مانند بلوط ، بنه ، سیسه ، کله خونگ ، گیلاس کوهی (تگ) ، انجیر کوهی (کره تل) ، بادام کوهی ، کیکم و … و همچنین کوههای مملو از گیاهان دارویی و خوراکی از جمله کنگر، بیلهر، ریواس ، قارچ ، بن سرخ (لیزک)، لوپو ،کارده، تره کوهی ، جاشیر ، موسیر، سیر ، آب اندول ، برنجاس (بومادران) ، درمه ، حلپه ، خاری ، پشموک ، خاکشیر ، انگیون ، کاسنی و صدها گونه گیاهی دیگر است.

به گفته ی اهالی منطقه قدمت روستای پراشکفت به سال ۱۱۰۰ شمسی برمی گرده که مهاجرت به این روستا انجام شده البته گفته شده که قبل از اون هم اهالی در منطقه بودن و آثار باستانی که در منطقه یافت شده این نظر رو تایید میکنه ولی قدمت دقیق مشخص نیست. نام‌گذاری این روستا به چندین دلیل می تواند باشد ، چرا که این مکان به گونه‌های مختلف تلفظ می‌شه. پِرِشکفت : مکانی که پر از اشکفت است. پراشکفت: مکانی در حاشیه اشکفت‌های فراوان. پیراشکفت(Pireshkaft): اشکفت‌هایی که مکان مقدسی برای پیران(بزرگان، کهنسالان و دراویش) بوده‌. در نظر داشته باشید که اگر قصد پیمایش تنگه رو باید جلقه نجات هم به همراه داشته باشد بخصوص برای ابتدا و انتهای تنگه نیاز خواهید داشت.
در سفر به چیتابه باید این نکته را در نظر بگیرید که در سبک‌ترین حالت ممکن کوله ببندید و دوما حتما به آب‌بندی وسایل ضروری نیازمند خواهید شد و همچنین از وسایل الکترونیکی ضد آب برای این سفر استفاده کنید که خسارت مالی به بار نیاید.

طبیعت بی‌نظیر این منطقه، آب‌وهوا، مسیر هیجان‌انگیز، صدای گوش‌نواز آب و… همه‌وهمه سفر به تنگه چیتابه را به تجربه‌ای کم‌نظیر تبدیل می‌کند.

تنگه چیتابه کهگیلویه و بویراحمد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار