ماجرای صدور مجوز مطالبه گری اجتماعی از مسئولین چیست و چه واکنش هایی داشته است؟
کد خبر: ۸۷۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸ 15 July 2020

چند روزی است تصویری از مجوز مطالبه گری اجتماعی که به علی اکبر رائفی پور سخنران مشهور داده شده فضای مجازی را پر کرده و کاربران بسیاری به آن واکنش های مختلفی نشان داده اند.

مجوز عجیب برای علی‌اکبر رائفی‌پور و واکنش‌ها به آن

ماجرا از این قرار است که دو روز پیش رائفی پور سندی در صفحه توئیتر خود منتشر کرده که نشان می دهد ستاد امربه معروف و نهی از منکر به او مجوز مطالبه‌گری اجتماعی در زمینه تخصصی «مسئولین» داده است. این مجوز به امضای روح‌ا...میرزایی معاون اجتماعی ستاد امربه معروف و نهی از منکر رسیده است. رائفی پور در شرح این تصویر نوشته است: «مهدی یاوران عزیز پاشنه ها را بکشید! معروف مخفف مردم علیه رانت و فساد است. مجوزی که به بنده اجازه می دهد به صورت تخصصی به موضع امر به معروف و نهی از منکر مسئولان بپردازم حتما به یاری همه شما بزرگواران نیاز خواهیم داشت.»
 

            انتقادها به این مجوز
این مجوز  واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته است. بسیاری آن را عجیب ارزیابی کرده اند. بسیاری از کارکرد این مجوز پرسیدند، برخی هم نوشته اند که امربه معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی و واجب است و برای امر واجب که نیاز به مجوز نیست. البته در این میان بسیاری هم با دید طنز به ماجرا نگاه کرده اند. فردی به طنز نوشته است: «بالاخره رائفی‌پور از یه جایی مدرک گرفت.» برخی هم با استناد به این مجوز رائفی‌پور را با شخصیت کارتونی «میتی‌کومان» مقایسه کرده‌اند. کاربر دیگری هم نوشته است: «این مجوز مطالبه‌گری، مدت اعتبار هم دارد! یعنی ستادی در این مملکت وجود دارد که از جیب ملت بیچاره ایران بودجه برمی‌دارد تا چنین کارهایی انجام دهد!»  کاربری هم نوشت: «یعنی برای امر به معروف کردن باید بریم مجوز بگیریم؟! لااقل واجباتمون رو با صدور مجوز حرام نکنید.»
            واکنش رائفی پور به انتقادات
در واکنش به موج انتقادات، رائفی‌پور در توئیت دیگری نوشت: «بنده در تمام این سال ها مشغول امر به معروف و نهی از منکر مسئولان بوده ام. اتفاق جدید ایجاد چتر حمایتی حقوقی برای صیانت از افشاگران فساد و آمران و ناهیان است. در ثانی برای بنده انتقال این پیام مهم بود که مبارزه با فساد صرفاً از جایگاه اپوزوسیون نیست و این اراده جدی خود نظام است.»
            توضیح دبیر ستاد امر به معروف درباره این مجوز
جلیل محبی بعد از واکنش های زیادی که به این مجوزنشان داده شد در توئیتر درباره این مجوز واکنش نشان داد. او در رشته توئیتی نوشت:
1- گروه جهادی امر به معروف و نهی از منکر یک تشکل است که به علت سخت بودن مجوز سمن ها در وزارت کشور توسط ستاد امر به معروف طراحی شد تا افرادی که می خواهند تشکلی برای امر به معروف در حوزه های تخصصی داشته باشند، از این طریق فعالیت کنند.
2-  این گروه ها در صورت نیاز در چارچوب های شرعی و قانونی آموزش می بینند و زمانی که به مشکل بر بخورند مطابق قانون حمایت می شوند.
3-  مبنای قانونی این تشکل ها ماده ۱۶ قانون حمایت از آمرین به معروف است.
4-  تاکنون ۴۰۰ گروه مجوزگرفته اند که بیشترین فراوانی برای امربه معروف محیط زیست است.
5- بندهای قانونی تشکل برای امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم در قالب ngo به رسمیت شناخته شده و وظیفه ستاد در این زمینه شناسایی و حمایت از آن هاست.
او در گفت و گویی هم که با اعتماد داشته درباره موازی کاری دادن این مجوز با وزارت کشور گفته: «این موازی کاری است اما ما بارها و بارها دیده‌ایم که یک مقام مسئول حاکمیتی هنگام مواجهه با امر به معروف به فرد آمر می‌گوید «به تو چه!» ما برای آن که این مقام مسئول دیگر نتواند مقابل آمربه معروف چنین رفتاری داشته باشد، اقدام به اعطای مجوز به سمن‌ها می‌کنیم تا به نوعی از آنان حمایت کنیم.» محبی همچنین درباره تاریخچه صدور این مجوزها گفته: «ما از ۱۵ مرداد ماه ۹۸ که آیت‌ا... صدیقی از اعطای مجوز امر به معروف به سمن‌ها گفتند تا امروز ۴۰۰ مجوز در حوزه‌های مختلف مثل محیط‌زیست صادر کرده‌ایم.»
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار