کلانتری : طیف گسترده ای از مبتلایان ما خانم‌ها هستند و در مراسمات تشییع و تدفین خیلی حضور پر شور دارند باید اطلاع رسانی بیشتری شود و گشت سلامت برای جلوگیری از تجمع آن‌ها ایجاد شود چرا که بخش عمده ای از مبتلایان مربوط به آن‌هاست و باید چهره به چهره به آن ها هشدار داده شود.
کد خبر: ۸۷۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 16 July 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شیوع کرونا طی چند هفته گذشته در کهگیلویه و بویراحمد به نحوی افسارگسیخته شد که مسئولان استان را به بیان انواع و اقسام هشدارها مجبور کرد اما متاسفانه برخی از اقدامات بی مسئولانه برخی افراد در راه اندازی و شرکت در مراسمات عروسی و عزا و همچنین سهل انگاری ها در مناطق گرمسیری با توجه به حضور در فضاهای بسته نهایتا وضعیت استان را به مرز هشدار و در برخی مناطق تا ورود به شرایط قرمز پیش برد.
زنان و شیوع گسترده ویروس
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست امروز ستاد کرونا به یکی از مهمترین دلایل شیوع کرونا در استان اشاره کرد و گفت: طیف گسترده ای از مبتلایان ما خانم‌ها هستند که در مراسمات تشییع و تدفین خیلی حضور پر شور دارند باید اطلاع رسانی بیشتری شود و گشت سلامت برای جلوگیری از تجمع آن‌ها ایجاد شود!
حسین کلانتری افزود : گزارش‌ها نسبت به هفته‌های پیش امیدوار کننده‌تر است هر چند از ۱۰ خرداد سرعت بالا رفت و مسوولان کشوری هم از جمله وزیر بهداشت نگران شده بودند.
وی گفت: هنوز نیاز داریم که مردم کماکان رعایت مسائل بهداشتی را داشته باشند و حتی المقدور در تجمعات شرکت نکنند و قدردانی از کسانی داشته باشیم که در برنامه‌های تشییع و تدفین دستورالعمل ها را رعایت می‌کنند و نباید این وضعیت و مشارکت مردمی را رها کنیم.
این مسوول گفت: یکی از تصمیمات اینکه طیف گسترده ای از مبتلایان ما خانم‌ها هستند و در مراسمات تشییع و تدفین خیلی حضور پر شور دارند باید اطلاع رسانی بیشتری شود و گشت سلامت برای جلوگیری از تجمع آن‌ها ایجاد شود چرا که بخش عمده ای از مبتلایان مربوط به آن‌هاست و باید چهره به چهره به آن ها هشدار داده شود.
شهرستان ها و فرمانداری های موفق معرفی می شوند
استاندار افزود: باید در ۹ شهرستان حداقل تعداد ۳ شهرستان که بهترین عملکرد را در بحث کرونا داشته اند و موفق‌ترین فرمانداری ها را معرفی کرده و علت توفیق آن‌ها نیز بررسی شود و همچنین دلیل عملکرد ضعیف برخی شهرستان ها نیز مشخص شود.
وی گفت: در مرکز استان سه مجموعه و سازمان که بهترین عملکرد را در زمینه پروتکل‌ها داشته اند معرفی شوند و دستگاه هایی که در حد انتظار ظاهر نشدند باید تذکر داده شود.
استاندار افزود: کنترل هایی که در مرکز استان صورت گرفته موثر واقع شده و گردشگری عملکرد خوبی داشته و تعطیلی آرامستان‌ها را باید داشته باشند و تجمعات روزهای پنج‌شنبه را نداشته باشیم.
وی گفت: فروشگاه های بزرگ  را هم که رعایت نمی کنند از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.
کولرهای منتشر کننده ویروس
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد هم در این خصوص ، گفت : یکی از دلایل مهم افزایش چشمگیر تعداد بیماران کرونایی در شهرستان گچساران فضای بسته وکولر است.
محمدمهدی بانشی با اشاره به شرایط آب و هوایی گچساران اظهار داشت: قرار گرفتن تعداد زیادی از شهروندان در محیط بسته و روشن بودن کولر در فضا‌های اداری و عمومی باعث چرخش ویروس در این شهرستان شده است.

بانشی با اشاره به افزایش دما در مناطق گرمسیری ، افزود : توصیه می‌شود شهروندان از تجمع در فضای بسته زیر کولر خودداری کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شهروندان سعی کنند تا می‌توانند از پنجره باز به جای کولر به ویژه در خودرو‌ها و فضا‌های اداری استفاده کنند.
متخصصان حوزه سلامت می‌گویند :کولر آبی هوا را به جریان می‌اندازد و اگر کسی در این فضا‌ها مبتلا به ویروس کرونا باشد و قطرات تنفسی او در هوا منتشر شده باشد، بهتر است همه افراد در اداره‌ها و فضا‌های عمومی که از کولر آبی استفاده می‌شود، از ماسک استفاده کنند.
آنان معتقد هستند که کولر گازی هوای داخل را مکش کرده و خنک می‌کند و دوباره در همان فضا پخش می‌شود؛ بنابراین اگر ویروس در فضا وجود داشته باشد، ممکن است ویروس منتشر شود، حتی اگر افراد در پاساژ‌ها در راهرو‌ها تردد می‌کنند هم به دلیل استفاده از کولر گازی در مغازه‌ها، بهتر است افراد از ماسک استفاده کنند.
این متخصصان تاکید می‌کنند:فیلتر‌های کولر‌های گازی در اداره‌ها و فضا‌های عمومی به صورت روزانه شسته شود.
بانشی تاکید کرد: وضعیت بیماری کرونای استان همچنان در اوج است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های اعمال شده و مشارکت خوب مردم استان از پانزدهم تیر تاکنون وضعیت بیماری کرونا در استان حالت تثبیت شده است.
بانشی گفت: ورودی و خروجی بیماران بستری در بیمارستان‌های کهگیلویه وبویراحمد تقریبا متعادل است و این امر نشان می‌دهد رشد فزاینده انتشار کرونا در استان تا حدودی کم شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار