کد خبر: ۸۷۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲ 22 July 2020
برپایی جشن ازدواج در مسجد با هزینه‌های اندک و ساده می‌‌تواند بسیاری از هزینه‌های ازدواج جوانان را کاهش داده و فرهنگ ازدواج آسان را ترویج دهند، فرهنگی که خلاء آن باوجود عروسی‌های پر زرق و برق امروزی در جامعه احساس می‌شود.
 

 

تابناک/خبرگزاری شبستان- گیلان، هزینه‌های سنگین ازدواج و مراسم‌های خودساخته و تجملاتی که طی چند سال اخیر مرسوم شده معضلی اساسی در ازدواج جوانان و به تاخیر انداختن این سنت حسنه شده است. معضلی که سال‌هاست مقام معظم رهبری بر توجه به آن و آسان گرفتن امر ازدواج تاکید دارند؛ ایشان در سال ۱۳۷۹ فرمودند: «اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است. در اوایل انقلاب نیز همین طور بود، منتها متأسفانه این فرهنگ تکاثر و تفاخر و سرمایه ‌داری، یک خرده کار را مشکل کرد.»

 

اول ذی ‌الحجه، سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است که در تقویم رسمی کشور به نام روز ازدواج نام‌گذاری شده است. مراسم ازدواج این دو زوج آسمانی بر اساس روایات، در مسجد انجام شد و می‌تواند بهترین الگو برای زوج‌‌های جوان و مؤمن باشد.

 

مسجد به ‌عنوان پایگاه مهم اجتماعی در دین اسلام دارای کارکردهای مختلفی است که یکی از آنها ترویج فرهنگ ازدواج آسان است. فرهنگی که خلاء آن باوجود عروسی‌های پر زرق و برق امروزی که حاصلی جز بدهکار شدن زوج‌های جوان ندارد، در جامعه احساس می‌شود.

 

به واقع برپایی جشن ازدواج در مسجد با هزینه‌های اندک و ساده می‌‌تواند بسیاری از هزینه‌های ازدواج جوانان را کاهش دهد. هستند مساجد و بقاع متبرکه‌ای که با همت کانون‌های فرهنگی و هنری و متولیان مسجد این روزها با برپایی سفره عقد، زمینه ثبت ازدواج رسمی زوج ‌های جوان را فراهم می ‌کنند.

کانون فرهنگی هنری طلیعه ظهور بقعه متبرکه آقا سیدمحمد کیاکلایه لنگرود از جمله این کانون‌هاست که اقدام به برگزاری آبرومندانه مراسم عقد کرده است.

 

«مجید بذرافشان» با بیان اینکه کانون طلیعه ظهور از سال 89 در جوار بقعه متبرکه آقاسیدمحمد کیاکلایه شروع به فعالیت کرد به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: فعالیت‌های مختلفی در این کانون برای ترویج آموزه‌های اسلامی در جامعه انجام می‌شود که یکی از آنها ترویج فرهنگ ازدواج آسان است.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری طلیعه ظهور لنگرود با اشاره به لزوم ترویج ازدواج به سبک اسلامی در جامعه افزود: هجمه‌های فرهنگی دشمن علیه جوانان و رواج سبک‌های غربی در ازدواج، اعضای کانون و هیئت امنای بقعه آقاسیدمحمد کیاکلایه را برآن داشت تا با راه‌اندازی اتاق عقد، سبک زندگی اسلامی را ترویج دهند.

 

وی با بیان اینکه اتاق عقد بقعه از آذرماه سال 1392 با حمایت حجت‌الاسلام «مهدی بازدار» رییس وقت اداره اوقاف و امور خیریه لنگرود افتتاح شد تصریح کرد: این اتاق عقد یکی از زمینه‌های انجام کار فرهنگی برای جوانانی است که امروز در راس تهاجم فرهنگی دشمن قرار دارند.

 

بذرافشان با بیان اینکه این اتاق عقد نخستین اتاق عقد بقاع متبرکه و مساجد استان گیلان است اظهار کرد: زوج‌هایی که تعداد مهریه آن‌ها 114 عدد سکه یا کمتر باشد می‌توانند از فضای این اتاق عقد، رایگان بهره گیرند.

 

وی با بیان اینکه تبلیغات محیطی و فعالیت‌های فرهنگی اتاق پیوندهای آسمانی بر عهده کانون طلیعه ظهور است گفت: به کلیه افرادی که پیوند زناشویی خود را از این مکان مقدس آغاز می‌کنند یک جلد کلام‌الله مجید با مهر آستان مقدس آقاسید محمد اهدا می‌شود.

 

بذرافشان با اعلام اینکه در سال‌های نخست افتتاح اتاق عقد تنها زوج‌های مذهبی جهت پیوند زناشویی به بقعه مراجعه می‌کردند اظهارکرد: هم اکنون زوج‌های جوان بسیاری از خارج استان برای بستن پیوند ازدواج خود به لنگرود می‌آیند تا زندگی مشترک خود را در جوار بقعه متبرکه آقاسیدمحمد آغاز کنند.

 

*1896 ازدواج آسان در اتاق پیوندهای آسمانی لنگرود

«قاسم حاج‌کریمی» با بیان اینکه امسال هفتمین سال راه‌اندازی اتاق عقد به منظور ترویج ازدواج آسان است گفت: در طول این سال‌ها یک هزار و 896 پیوند زناشویی در این بقعه متبرکه انجام شده است.

عضو هیئت امنای بقعه متبرکه آقا سیدمحمد کیاکلایه لنگرود ازدواج با مهریه 114 سکه را از شروط لازم جهت عقد در این بقعه متبرکه منتسب به امام رضا(ع) دانست و بیان کرد: به همت خیرین نیز هدیه‌هایی به زوج‌های جوان تقدیم می‌شود تا این خاطره شیرین را همواره در ذهن داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه پیوند آسمانی در این اتاق عقد با رعایت کامل موازین شرعی انجام می‌شود گفت: جوانان بسیاری از استا‌ن‌های مختلف حتی سیستان وبلوچستان جهت بستن پیوند آسمانی خود به این بقععه متبرکه مراجعه کرده‌اند.

 

حاج‌کریمی با اشاره به سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) افزود: امروز نیز شاهد برگزاری مراسم عقد زوج جوان لنگرودی در این بقعه متبرکه هستیم.

 

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونایی و مقابله با این ویروس حداکثر 10 نفر جهت انجام مراسم در اتاق عقد حضور می‌یابند تصریح کرد: از ابتدای سال هشت زوج جوان پیوند آسمانی خود را در جوار این امام‌زاده جشن گرفتند.

 

کانون شهدای گمنام لنگرود نیز کانون دیگری است که تلاش خود را بر ترویج فرهنگ ازدواج آسان معطوف داشته و توانسته با کمک اعضای کانون بستر لازم را جهت پیوند آسمانی جوانان در مسجد حضرت فاطمه(ع) فراهم آورد.

 

*آغاز زندگی مشترک جوانان از مسجد حضرت فاطمه(س)

«مهدی جوان» با بیان اینکه ازدواج از سنت‌های مورد تاکید اسلام است که بسیار بدان سفارش شده است به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مشکلات اقتصادی و هزینه‌های گزاف مراسم ازدواج، معضل بسیاری از جوانان است که موجب به تاخیر انداختن این سنت حسنه شده است.

 

مسئول کانون شهدای گمنام لنگرود با تاکید بر اینکه مساجد تلاش کنند زمینه ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کنند بیان کرد: همزمان با عید سعید فطر اتاق عقد مسجد حضرت فاطمه(س) به کوشش کانون شهدای گمنام و واحد خواهران افتتاح شد.

 

وی با بیان اینکه اولین مراسم عقد زوج لنگرودی یک‌شنبه(۱۵ تیر) با هدف ترویج ازدواج آسان در این مسجد برگزار شد تاکید کرد: باید همگان تلاش کنیم تا جوانان را در مقابل هجمه‌های دشمن بیمه کنیم که یکی از این فعالیت‌ها، ترویج ازدواج آسان و تشکیل زندگی مشترک بر پایه آموزه‌های دینی است.

 

آری، ازدواج از سنت‌های مورد تاکید اسلام است که در روایات متعدد از سوی ائمه‌اطهار (ع) نسبت بدان سفارش شده است، چنانکه پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: هرگاه فردی ازدواج کند، نصف دینش را به‌دست آورده است و برای نصف دیگر باید تقوای الهی پیشه کند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار