کد خبر: ۸۸۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ 31 July 2020
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد مالیات بر خانه های خالی را مهم ارزیابی کرد و ابرا داشت : انبوه سازی راهکار خروج از کمبودها و گرانی مسکن است .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ؛ حشمت الله صمیمی دوست  معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویر احمد در گفت و گو با صبح زاگرس در خصوص افزایش اجاره بهای منازل مسکونی گفت: در بحث مسکن سیاست گذاری این موضوع با بنیاد مسکن و راه و شهرسازی است اما به عنوان یک کارشناس مطالبی را در این زمینه عنوان می کنم.
 
صمیمی دوست گفت: برای تنظیم بازار هر کالایی باید عرضه و تقاضای آن در نظر گرفته شود و اگر به اندازه کافی عرضه وجود نداشته باشد که جوابگوی تقاضای مردم باشد طبیعتا افزایش قیمت آن کالا نیز وجود دارد.
 
وی افزود: سیاست بلند مدتی در دولت وجود دارد و باید موضوع ساخت مسکن در دستور کار باشد و در مورد قیمت مسکن نیز چون کالای وارداتی به حساب نمی آید که با وارد کردن آن قیمت ها را پایین آورد باید تصمیمات کلان و جدی در این زمینه گرفته شود.
 
صمیمی دوست عنوان کرد: بحث مسکن باید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار سیاست های کلان اقتصادی دولت ها قرار داشته باشد و همچنین تخلفاتی که در حال صورت گرفت است از جمله نحوه چگونگی برخورد و قیمت گذاری آن ها جای کارشناسی و بررسی دارد.
 
وی با طرح این سوال که یکی از سوالاتی که برای همه باید پیش آید این است که نحوه برخورد با کسانی که قیمت مسکن را بالا می برند چیست، گفت: شیوه نامه برخورد با متخلفات و افرادی که مسکن خود را با قیمت های گزافی عرضه می کنند باید محکم و مشخص باشد و نقش اداره کل امور مالیاتی در زمان کنونی بیشتر به چشم می آید.
 
معاون اقتصادی استاندارد گفت: شیوه برخورد با تخلفات مسکن باید شفاف و روشن باشد و اگر تخلفی مشاهده شده باید نحوه برخورد با آن نیز مشخص شود.
 
وی اضافه کرد: حال قانون در مورد مالکین متخلف چگونه باید اجرا شود؟ افرادی که منزل مسکونی دارند تمایلی به فروش یا اجاره ندارند که باید ببینیم قانون به صراحت و شفافیت نوع برخورد با این افراد را مشخص کرده است یا نه؟
 
حشمت الله صمیمی دوست گفت: طبق قانون جدید از خانه های خالی مالیات اخذ می شود و ممکن است این عمل بازدارنده نباشد.
 
این مسئول عنوان کرد: بنگاه دار اگر بیش از درصد مشخص شده وجه مطالبه کند یک تخلف مشخص است و برخورد با آن نیز توسط متولیان امر صورت می گیرد اما مشکل اصلی، مالکان منازل مسکونی هستند که قیمت های غیر متعارفی را برای اجاره و فروش منزل مطالبه می کنند و باید شیوه برخورد با این افراد توسط دولت و مجلس مشخص شود.
 
وی با تحسین کار برخی از صاحب خانه ها در کمک به مستاجرین گفت: صاحب خانه های منصفی که در این شرایط مثل بقیه نبوده و قیمت های متعارف و حتی کمتر از آن را اجاره نشینان خود می گیرند، جای تشکر و قدردانی دارد.
 
صمیمی دوست به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم شرایط سختی را در این ایام از سال سپری می کنند و برخی از آن ها مشاغل خود را از دست دادند. در برخی از استان ها صاحبان املاک زیادی بودند که اجاره بهای مغازه خود را دو تا سه ماه نگرفتند و امیدواریم مالکین منازل مسکونی نیز این موضوع را پیش گیرند تا از این شرایط حساس نیز عبور کنیم.
 
وی در پاسخ به نحوه برخورد با احتکار یا افزایش قیمت بهای زمین گفت: در مورد زمین نیز قانون گذاران قانون مشخصی برای بررسی و قیمت گذاری زمین ها مشخص نکرده اند که بتوان با آن ها برخورد قانونی داشت.
 
معاون اقتصادی استاندار در پایان گفت: تنها راه حل این مشکل و ایجاد تعادل در بازار ملک و زمین و ورود راه و شهرسازی است و اگر دولت و قانون گذاران ما به سمت انبوه سازی پیش بروند خود به خود قیمت زمین و اجاره بها نیز کاهش پیدا می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار