گزارش تابناک خوزستان از گلایه مردم نسبت به کیفیت پایین پُخت نان؛
نان نداریم! باورش سخت است ولی استانی که انبار غلات کشور است؛ مردمش همچنان در ته صف کیفیت نان قرار دارند. سر سفره دل هر اهوازی بنشینی یک دنیا نارضایتی از بی کیفیتی نان و دور ریز بالای آن به گوش می رسد.
کد خبر: ۸۸۴۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۷ 05 August 2020

تابناک خوزستان:

یک زندگی معمولی با حداقل استاندارها برای آدم های معلومی مثل مردم خوزستان خیلی وقت است به آرزو تبدیل شده است. گرچه تابناک خوزستان هیچ تمایلی به این ندارد که همه چیز را سیاه و یا سفید نمایی کند ولی حقیقت این است که خوزستان با انبوهی از سیاهی ها احاطه شده است.

جنگ سرنوشت ناتمام این سرزمین است هشت سال جنگ با دشمن غدار بعثی و اکنون جنگ با ناتدبیری های که پایان ندارند. هوای خوب و آب سالم و شهری امن گزاره های معمولی و دم دستی که کف انتظارات یک شهروند است. انتظارتی که در بسیاری شهرها و کلانشهر بسیار وقتی است که به نیکویی تدبیر شده است.

کلانشهر اهواز، این دهکده همچنان اسم شهر را به یدک کشیده و در مقدمات کلانشهری همچنان در آخر صف است. آن روزی که در ورزشگاه تختی مردم اهواز امیدوارانه شعار "هوا نداریم ولی روحانی هواتو داریم" سر میدادند هیچ باورشان نمی شد در دولت روحانی هوا که هیچ، آب هم که هیچ، مترو که نخواستیم، کار و تورم هم که هیچ، ولی نان خوب هم به سرلیست آرزوهای یک اهوازی اضافه شود.

نان هم نداریم، بله باورش سخت است ولی اهواز از نان خوب هم سال‌ها است رنج میبرد و استانی که انبار غلات کشور است؛ مردمش همچنان در ته صف کیفیت نان قرار دارند.

صحبت پیرامون کیفیت نان در بین مردم همیشه مطرح است و به اصطلاح سر سفره دل هر اهوازی بنشینی یک دنیا نارضایتی از بی کیفیتی نان و دور ریز بالای آن به گوش می رسد.

محمد رضوانی را دم در نانوایی به مصاحبه می گیریم و از نانی که دستش می پرسیم. این شهروند اهوازی برای اینکه مورد اعتراض نانوا قرار نگیرد با اشاره چشم ما را کمی دورتر از دم در راهنمای می کشاند. وی گفت: متاسفانه چند بار سر بی کیفیتی نان به نانوا معترض شدم ولی اعتنایی نکرده و تازه با احترامی پاسخ من را داده است.

وی ادامه داد: نانی که اهواز پخت می شود چند چالش جدی دارد: یک آرد مناسب به نانواها داده نمیشود و آرد خوب خوزستان نصیب مردم اهواز نمی شود. از طرفی نظارت کافی بر نانواها نیست. نه بر پخت این نانها، نه بر بهداشت نانوایی ها، نه بر وزن نان نظارت کافی نیست.

این شهروند اهوازی بیان داشت: میز نانی که جلوی نانوایی است بعد ازظهر ها محل استراحت گربه ها است ولی نانوایی اعتنای به آن نمی کند. یا در همین شرایط کرونا شما ببیند هیچ کدام نه ماسک می زنند نه فاصله را رعایت می کنند و شوربختانه پول هم نقدی دریافت می کنند.

پس از این صحبت ها، به گوشه دیگر اهواز سری زده و اینبار سر از نانوایی تنوری درآوردیم. در صف نانوایی علایم رعایت فاصله اجتماعی خودنمایی می کند. مواد شوینده و شیر آب و شستن دستها برای مقابله کرونا شرط ورود انفرادی به نانوایی است.

به گزارش تابناک خوزستان نانوا هم هر چند ماسک نزده ولی پول نقد را نمی گیرد و سعی می کند با گیره فلزی نان را جابجا کند. از نظر رعایت پروتکل ها در سطح مناسبی است.

یکی از مشتریان در پاسخ به کیفیت نان این نانوایی نظر جالبی دارد ولی بیان داشت: مساله اول نبود تنوع کافی در نان است. در سایر استانها با تعدد انتخاب در نوع نان وجود دارد ولی اهواز اینگونه نبوده و 2 انتخاب بیشتر نداریم.

وی ادامه داد: آرد و نحوه پخت باید نظارت شود و اینگونه نباشد که نصف نان خریداری شده دور ریز شود. این به ضرر تولید است. من شنیدم برخی از نانواها کم فروشی و یا جوش شیرین می زنند که نیاز به بررسی دارد.

این شهروند اهوازی گفت: با وجود وضعیت آب شرب استان خوزستان ولی نانوایی‌ها به‌دلیل هزینه‌بر بودن از آب‌تصفیه‌کن استفاده نمی‌کنند و با آبی که هیچ کس حاضر نیست بدون تصفیه بیاشامد نان درست می‌کنند و این به کیفیت نان ضربه می زند.

یکی از نانوایان کیفیت نان را به آرد رجوع داده و گفت: آردی که بین نانوایان توزیع می شود بی کیفیت و فاقد سبوس است. این هم به کیفیت نان و هم به سلامت افراد لطمه میزند.

این نانوا اهوازی گفت: برخی افراد اصرا می کنند که ما به آرد سبوس اضافه مخلوط کنیم که این تاثیری در کیفیت نان نداشته و غیر بهداشتی است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، در جلسات کارگروه آرد و نان استان ، همواره بر تدوین برنامه های قابل اجرا به منظور اصلاح کیفیت و پخت نامرغوب نان تاکید داشته و این موارد را از مطالبات دیرینه مردم استان می داند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه شاخص های کیفی نان در استان در مقایسه با سایر مناطق کشور بسیار پائین است و نظارت ها بر نحوه کارکرد نانوایی ها خروجی مناسب نداشته، می افزاید: حجم ضایعات نان در استان به دلیل کیفیت پائین آن همچنان بالاست از این رو افزایش قیمت نان منوط به بهبود نسبی کیفیت آن است.

امید جهان‌نژادیان سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه به دلیل شرایط نامساعد شغلی و پایین بودن دستمزد، اغلب کارگران نانوایی در بازه کوتاه مدتی در این حرفه باقی می‌مانند، گفت: علاوه بر شرایط نامناسب آب و هوایی خوزستان؛ نبود کارگران حرفه‌ای و استفاده از کارگران موقت، یکی از دلایل بروز تخلفات و کاهش کیفیت نان تولیدشده در نانوایی‌ها است.

امید جهان‌نژادیان در ادامه اظهار کرد: افزایش کیفیت گندم، بهبود تاسیسات ذخیره‌سازی، استفاده از تکنولوژی‌های به روز شده و بهره بردن از نیروهای متخصص در صنعت آرد و همچنین به‌سازی و به‌روزرسانی واحدهای نانوایی، تنها بخشی از مولفه‌های تاثیرگذار در جهت ارتقای کیفیت نان تولیدی است.

امیر دهقان رئیس اتحادیه صنف نانوایان اهواز درباره کیفیت نان عنوان کرد: کیفیت نان به کیفیت مواد اولیه آن مانند آرد باز می‌گردد که تغییری در کیفیت آن حاصل نشده است. با این وجود نیمی از نانوایان اهوازی اقدام به تعویض دستگاه‌ها و تنورهای خود برای افزایش کیفیت نان کرده‌اند.

وی درباره گلایه مردم از کیفیت پایین نان در اهواز گفت: مسئله پایین‌بودن کیفیت نان در خوزستان را قبول ندارم. کیفیت نان خوزستان در حد قابل قبولی است و نانوایان دقت و سعی لازم را می‌کنند و آموزش لازم را می‌بینند ولی شرایط محیطی در کیفیت موثر است که این شرایط قابل کنترل نیست.

دهقان افزود: آب و هوای گرم به شدت کیفیت نان را کاهش می‌دهد. آب مصرفی نانوایان نیز در کیفیت پخت موثر است. این کیفیت پایین آب در نان اثر منفی می‌گذارد.

وی تاکید کرد: نانوایان خوزستان به شکل 100 درصدی از آب تصفیه و مایع خمیر استفاده می‌کنند ولی هوای گرم به شدت میزان ماندگاری نان و کیفیت را تحت الشعاع قرار می‌دهد. برای همین کیفیت نان پخت شده در شهرهای سردسیر بهتر از مناطق گرمسیر باشد.

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز بیان داشت: نانوایان در زنجیره پخت حلقه آخر هستند و نحوه کشت گندم تا آرد و نحوه انبارداری آرد در کیفیت نان موثر است. در خوزستان گرما برخی از این مسیرها به‌ویژه انبارداری را کوتاه می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگر این است مردم باید نان پخت شده را پس از هوادهی و سردکردن جمع کنند و اگر نان را داغ داغ جمع کنند، کیفیت کاهش می‌یابد.

وی اضافه می کند: وقتی چند نانوایی اطراف یک نانوایی ایجاد شود نانواهای جدید نمی‌ توانند راندمان کاری استانداردی داشته باشند و راندمان کاری نانوایی های قدیمی را هم پایین می ‌آورند و نانوایی قدیمی نیز نمی‌ تواند کارگرهای قدیمی و ماهر را حفظ کند و مجبور می ‌شود از کارگرهای نیمه‌ ماهر و ارزان ‌قیمت استفاده کند.

به گزارش تابناک خوزستان، نان جایگاه مهمی در سبد غذایی مردم دارد و افت کیفیتی این کالا علاوه بر به خطر انداختن سلامت افراد، به چرخه اقتصاد و تولید آسیب زده و سالانه مقادیر زیادی نان به شکل دور ریز حذف می‌شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار