در صورت اجرای مناسب این طرح دولت می‌تواند هم مشکلات بودجه دولت را تا حدود زیادی حل کند و هم مردم را در یک معامله اقتصادی به سرمایه گذاری و کسب سود قابل قبول سوق دهد و بازاری جایگزین برای دلالی های سال‌های اخیر ایجاد کند.
کد خبر: ۸۸۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ 08 August 2020
وعده حسن روحانی نه اعطای سهام عدالت به جاماندگان است و نه ارتباطی با گروه اقدام مالی (FATF) دارد.
 
حسن روحانی دو روز قبل از تصویب طرحی در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تا روز دوشنبه هفته بعد خبرداد که درصورت تأیید مقام معظم رهبری می‌تواند منجر به گشایش اقتصادی شود او اما اشاره‌ای به جزئیات این طرح نکرد.
 
 حسام الدین آشنا مشاور امنیتی رئیس دولت در نوئیتی نوشت: «قبل از هر تصمیم اقتصادی شخصی یک هفته صبر کنید.»
 
اما دولت چه طرحی در دست اقدام دارد؟ آیا ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب توانایی و ایده عملیاتی دارد که منجر به بهبود سریع اوضاع اقتصادی مردم خواهد شد؟
 
بنابر بررسی‌های رجانیوز طرح دولت مربوط به پیش فروش نفت به مردم خواهد بود. طبق این طرح فروش اوراق نفتی توسط دولت به مردم انجام می‌شود و در سررسید این اوراق که می‌تواند یک تا سه سال باشد این اوراق باطل شده و به قیمت آن با محاسبه روز قیمت دلار و همچنین نفت به حساب مردم واریز خواهد شد.
 
در صورت اجرای مناسب این طرح دولت می‌تواند هم مشکلات بودجه دولت را تا حدود زیادی حل کند و هم مردم را در یک معامله اقتصادی به سرمایه گذاری و کسب سود قابل قبول سوق دهد و بازاری جایگزین برای دلالی های سال‌های اخیر ایجاد کند. 
 
افزایش قیمت و فروش آتی نفت در سایه همکاری بیشتر با کشورهای جهان به خصوص چین و حفظ سرمایه مردم به قیمت دلار در سال‌های آینده می‌تواند جذابیت این طرح باشد. احتمالا دولت برای اطمینان دادن به مردم ضمانت اصل سرمایه گذاری و میزانی از سود را نیز برای مشتریان در نظر خواهد گرفت.
 
دولت نیز با پول حاصل از این مشارکت می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های کشور و سرمایه گذاری برای کسب درآمد آن هم با پشتوانه نفت و حضور مردم دست بزند که در صورت اجرایی شدن در میان مدت آثار اقتصادی خود را نشان خواهد داد. اما این رخداد با تبلیغات دولتی‌ها که گشایش آنی در وضعیت معیشتی و اقتصادی را در تصویر می‌کند فاصله دارد.
 
گفتنی است طرح فروش نفت به مردم از زمان دولت قبل مطرح بوده اما به دلیل نبودن زیرساخت‌های لازم اجرایی نشد. این ایده و طرح‎‌های بسیاری شبیه به آن در دولت سایه دکتر جلیلی بارها مطرح شده و مورد بی مهری قرار گرفته است. حالا دولت روحانی بعد از سال‌ها تحریم نفتی و به بن بست خوردن ایده اعتماد به آمریکا و بعد از آن اعتماد به وعده‌های اروپا خود را ناچار به اجرایی کردن ایده‌های درون زا دیده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار