کد خبر: ۸۸۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ 12 August 2020

 

"هایکو ماس"وزیر خارجه دولت فدرال آلمان روز چهارشنبه برای بازدید از محل انفجار مرگبار سه‌شنبه گذشته در بیروت، به لبنان سفر می‌کند.
 
                                                   وزیر خارجه آلمان راهی بیروت می شود

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، شبکه دویچه سه شنبه شب گزارش داد که هایکو ماس، در جریان سفرش به بیروت قرار است از خواست تظاهرکنندگان برای انجام اصلاحات سیاسی در لبنان حمایت کند.

سه‌شنبه هفته پیش (۱۴مرداد) در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش زا واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی رخ داد که در اثر آن، شمار زیادی کشته و زخمی شدند.
بر اثر این انفجار بیش از شش هزار نفر مجروح شدند که بخش بزرگی از آنها پس از مداوا در مراکز درمانی مرخص شدند. شمار قربانیان این حادثه دست‌کم ۱۷۱ نفر اعلام شده و با توجه به مفقود بودن ده‌ها نفر دیگر، احتمال افزایش تعداد آنها منتفی نیست.

سکونت‌گاه و محل کار بیش از ۳۰۰ هزار شهروند لبنان براثر حادثه یاد شده ویران شده یا به شدت آسیب دیده است. هزینه بازسازی ویرانه‌های بندر و مرکز شهر بیروت و خسارت وارد شده به اقتصاد لبنان فراتر از ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

روز یک‌شنبه در یک کنفرانس ویدئویی که به ابتکار فرانسه و با همکاری سازمان ملل برگزار شد، نمایندگان ۳۰ کشور و نهاد بین‌المللی شرکت کردند و متعهد شدند ۲۵۰ میلیون یورو به عنوان کمک فوری در اختیار لبنان قرار دهند.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه ۲ روز پس از انفجار مهیب لبنان، وارد شهر بیروت شد و در بدو ورودش به خاک لبنان هر نوع حمایتی از این کشور را مشروط اعلام کرد.

۲۰ میلیون یورو از این کمک‌ها را دولت آلمان تعهد کرده و هایکو ماس در سفر به لبنان درباره این کمک‌ها و ضرورت پیشبرد اصلاحات سیاسی با مسئولان لبنانی، که پس از کناره‌گیری دولت به طور موقت وظایف اجرایی را بر عهده دارند، رایزنی خواهد کرد.

صحنه سیاسی لبنان این روزها و به دنبال انفجار شدید بندر بیروت و وخامت اوضاع اقتصادی این کشور ملتهب و متشنج است.

دولت حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان دوشنبه شب در واکنش به انفجار بیروت و به دنبال فشارها استعفای خود را اعلام کرد.

کابینه نخست وزیر مستعفی لبنان تا زمان تشکیل دولت جدید این کشور به فعالیت خود به عنوان «دولت پیشبرد امور» ادامه خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار