کد خبر: ۸۸۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰ 14 August 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رویداد ۲۴ نوشت : هرچقدر دولت اول روحانی دولت باثباتی بود که عمر وزرای آن طولانی بود و به تبع آن وضعیت معیشت مردم بهتر از شرایط کنونی بود، در دولت دوم او شرایط به کلی تغییر کرد و وزرا یکی یکی یا جابجا شدند یا برکنار یا استیضاح. در این میان هیچ وزارتخانه‌ای به اندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تغییرات نداشته است؛ محمدرضا نعمت زاده اولین تغییر این وزارتخانه بود که با شروع دولت یازدهم، کنار گذاشته شد و محمد شریعتمداری به جای او به وزارتخانه صمت رفت. عمر محمد شریعتمداری هم در این وزارتخانه طولانی نبود. او مرداد ۱۳۹۶ به وزارت صنعت رفت و مهر ۱۳۹۷ نیز به وزارت کار رفت.

پس از شریعتمداری رضا رحمانی از مجلس رای اعتماد گرفت و عمر وزارت او نیز به پایان عمر دولت نرسید و در میانه راه با فشارهای محمود واعظی و حاشیه‌های بسیار برکنار شد و مدرس خیابانی به جای او به عنوان سرپرست معرفی شد.

دولت در آخرین روز مهلت قانونی مدرس خیابانی را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کرد و او نیز با شکل گیری حواشی عدم شرکت رییس جمهور در روز رای گیری ناکام ماند و حالا یکی از مهمترین وزارتخانه‌های صنعتی و اقتصادی کشور بدون وزیر و سرپرست اداره می‌شود و روحانی تا معرفی وزیر بعدی باید از رهبری مجوز بگیرد.

موضوع مهمی که در این روز‌ها درباره آن گمانه‌زنی می‌شود، نام گزینه بعدی است که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شود. آنگونه که خبرنگار رویداد۲۴ کسب اطلاع کرده، در میان گزینه‌های موجود، دولت در حال بررسی شرایط سه گزینه است در میان نام‌های دیگر برای کسب رای اعتماد به مجلس بهتر است؛ ۱) داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزارت صنعت، ۲) خداداد غریب‌پور مدیرعامل ایمیدور و معاون وزیر صنعت و ۳) مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی. از میان این سه نفر، دو نفر در وزارت صنعت بوده‌اند (غریب‌پور و اسماعیلی) و یک نفر خارج از وزارت صنعت (سالاری)
 
داریوش اسماعیلی
 
داریوش اسماعیلی؛ نماینده و معدنی
 
داریوش اسماعیلی استاد زمین‌شناسی دانشگاه تهران، در مجلس نهم و دهم نماینده استان فارس بوده و برای پذیرش سمت معاونت وزارتخانه، از نمایندگی استعفا کرد. او هماکنون در وزارت صنعت معاون امور معدنی است؛ یکی از مهمترین حوزه‌هایی که دولت در دوره تحریم بسیار روی آن حساب کرده است.
 
اسماعیلی سابقه دو دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد؛ از این جهت شانس زیادی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس اصولگرا دارد. از این جهت او بسیار شبیه رضا رحمانی است که با سابقه نمایندگی مجلس به وزارت رسید. رابطه اسماعیلی با نمایندگان اصولگرا رابطه مناسبی است؛ البته بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس یازدهم جوانان اصولگرا هستند که به تازگی به مجلس راه یافته‌اند و عقبه سیاسی اجتماعی آنها برای همه چندان مشخص نیست. در این شرایط یکی از سختی‌های تمام گزینه‌های موجود این است که با مجلسی غیر قابل پیش‌بینی مواجه هستند زیرا کسی به رفتارهای آنها آشنایی کامل ندارد.
 
خداداد غریب پور
 
خداداد غریب‌پور؛ گزینه صنعتی
 
دیگر گزینه‌ای که از آن به عنوان گزینه احتمالی معرفی به مجلس یاد می‌شود، خداداد غریب‌پور مدیرعامل کنونی ایمیدرو است. غریب‌پور بیشتر به عنوان چهره‌ای اجرایی و صنعتی شناخته می‌شود که توان تغییرات در یک مجموعه را دارد.
 
غریب‌پور پیش از حضور در ایمیدرو، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بزرگترین هلدینگ بانکی کشور بوده‌ در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ در دولت خاتمی فرماندار بویراحمد بوده است. در دولت روحانی غریب‌پور یکی از گزینه‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد بود اما در نهایت سید موسی خادمی به این سمت رسید و غریب‌پور به عنوان مدیرعامل پتروشیمی شازند منصوب شد.
 
غریب‌پور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی و مدیرعامل شرکت صنایع گلستان نیز بوده است.
 
مصطفی سالاری
 
مصطفی سالاری؛ مدیریت اداری
 
مصطفی سالاری جوانترین گزینه احتمالی، مدیرعامل کنونی سازمان تامین اجتماعی است که در برخی محافل از او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی معرفی به مجلس یاد می‌شود.
 
سالاری هماکنون مدیرعامل بزرگترین سازمان اقتصادی و اجتماعی کشور است و این بزرگترین تجربه او در مدیریت است. سالاری در دولت یازدهم استاندار بوشهر بود و در دولت دوازدهم نیز مدتی استاندار گیلان بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
اقای غریب پور دارای مدرک کارشناسی کشاورزی است.و قبلا رئیس امور دام جهاد شهرستان بویر احمد بوده است.
منصف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
بهتر از اول رحمانی و بعد مدرس خیابانی نبود ما دوست داریم غریب پور اول از طرف رئیس جمهور معرفی شود و سپس مجلس هم به او رای دهد چون به هر حال یک هم استانی است ولی به نظر من اولا از طرف رئیس جمهور معرفی نمی شود و اگر از طرف رئیس جمهور معرفی شود اگر در مجلس 80 رای داشته باشد!!!! کسی وزیر می شود که مافیایی پشتش باشد که خوشبختانه بچه های استان ما زیر بار مافیا نمی روند با توجه به غیرت و صداقت شان.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار