با توجه به تعطیلات پیش‌رو بهترین راه برای کاهش و قطع زنجیره انتقال کرونا درخانه ماندن است آمارهای داخلی نشان می‌دهد که افزایش سفرهای مردم در ماه‌های گذشته تاثیر بسزایی بر بالارفتن آمار ابتلا به ویروس کرونا و نرخ مرگ و میر ناشی از آن داشته است.
کد خبر: ۸۹۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 26 August 2020

تازه‌ترین تولیدات خبرنگاران نشان می‌دهد که برخی استان ها به واسطه جدی نگرفتن خطر کرونا و اهمیت پروتکل‌های بهداشتی از سوی جمعی از هموطنان، همچنان در وضعیت قرمز و یا هشدار به سر می برند.

بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

به همین دلیل محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده از سوی پلیس راه کشور، روزهای تاسوعا و عاشورا تردد در جاده‌های هراز و کندوان از پایتخت به سمت مازندران ممنوع است و از روز چهارشنبه پنجم شهریور و در آستانه تعطیلات روزهای تاسوعا و عاشورا تا سه شنبه ۱۱شهریور ماه محدودیت های ترافیکی در جاده‌های مازندران اعم از چالوس و آزادراه تهران شمال اعمال می شود.

در کنار آن برای جلوگیری از انتقال بیماری، آیین‌های ایام محرم باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود زیرا غفلت از این زمینه می‌تواند نتایج جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. امسال با وجود شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ برگزاری مراسم مذهبی محرم در ایران اسلامی با چالشها و محدودیتهایی همراه شده است اما شیعیان ابا عبد الله الحسین (ع) در روزهای گذشته با حضور خود در مراسم‌ها و با رعایت پروتکلهای بهداشتی "شور و شعور حسینی" را متجلی کردند.

امروز همزمان با ششمین روز ماه محرم‌الحرام سوگواره "احلی من‌العسل" یادواره رشادت‌های قاسم ابن حسن (ع) با حضور دانش‌آموزان سیاه‌پوش و با رعایت دستورات بهداشتی در استان‌های مختلف برگزار شد؛ اطاعت محض از امام وقت، ولایت‌مداری ،شجاعت ، رشادت و شهادت‌طلبی از شاخصه‌های بارز نوجوان ۱۳ ساله کربلا بود و این الگوهای رفتاری باید سرمشق زندگانی نوجوانان قرار بگیرد.

تلاش دوستداران اباعبدالله (ع) در این روزهای حزن و اندوه با توجه به شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ آن است که تمامی موارد و دستورالعمل های بهداشتی در جلسات عزاداری با جمعیت محدود، رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک رعایت شود تا ضمن به جا آوردن رسم ادب و احترام به ساحت سرور شهیدان و عزاداری برای ایشان و یارانشان، از شیوع بیشتر این بیماری همه گیر نیز جلوگیری شود.

در شرایط کنونی بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی دستخوش تغییر شده که باید از این تجربه جدید به عنوان یک فرصت بهره گرفت تا عزاداری‌های ماه محرم و صفر نیز سلامت محور باشد و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری به بخشی از الزامات برگزاری مراسم تبدیل شود.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری صعودی شد

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: روند صعودی شیوع کرونا در استان پس از یک وقفه یک هفته‌ای، همچنان تداوم دارد و در روزهای اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون افت و خیزهای متعددی را در استان شاهد بودیم، اما هفته آخر تیرماه یکی از بزرگترین موج‌های شیوع کرونا در استان رخ داد و این وضعیت دوباره در روزهای اخیر در استان در حال تکرار است. اوج‌گیری شیوع کرونا در استان وارد هفته ششم شده است و چنانچه این وضعیت مهار و کنترل نشود، وضعیت استان از حالت هشدار به حالت قرمز تغییر می‌کند.

روند کاهش ابتلا به کرونا در ایلام بسیار کند است

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در طول یک ماه گذشته آمار بیماران کرونای استان نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته است اما این روند کاهشی بسیار کند است.

وی اظهار داشت: وضعیت کلی استان از نظر بیماری کرونا در مقایسه با سایر استان ها مانند استان های خوزستان و کرمانشاه که تا حدودی روند بیماری کاهش داشته است از نظر رشد میزان ابتلا و فوتی بدتر نیست.

روند شیوع کرونا در گلستان رو به کاهش است

ناهید جعفری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که در نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، روند شیوع کرونا در استان نزولی‌شده اما همچنان نیازمند مراقبت بیشتر و اجرای کامل توصیه‌های مراقبتی هستیم.

اظهار داشت: وضعیت شیوع کرونا در گلستان همچنان قرمز است اما برخی شهرها با همراهی بیشتر مردم وارد وضعیت زرد شدند و تداوم رعایت پروتکل ها، استان را پس از مدت ها از وضعیت قرمز خارج خواهد کرد.

برگزاری مانور بازگشایی مدارس با پروتکل‌های بهداشتی در لرستان

علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در آیین نمادینی که در دبیرستان نمونه پروین خرم آباد برگزار شد، گفت: تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس مطابق با ستاد مقابله با کرونا در سطح استان مهیا شده است.

وی ادامه داد: در این راستا ضدعفونی روزانه مدارس، تحویل ماسک و مواد ضدعفونی کننده به مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: به منظور بازگشایی مدارس سناریوهایی در نظر گرفته شده تا هیچگونه مشکلی در روزهای آغاز سال تحصیلی پیش رو نباشد و به همین منظور در مناطق با شرایط قرمز کلاس ها بصورت غیرحضوری و در مناطق با شرایط زرد مدارس پرجمعیت به گروه ها کوچک تقسیم می شوند.

چهارمحال و بختیاری در تعطیلات محرم پذیرای مسافران نیست

عبد الرضا علی محمدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری گفت: در روزهای تعطیل پیش‌رو در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، مسافران به این استان سفر نکنند چرا که به منظور حراست از سلامتی هم‌استانی‌ها و جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا، خودروی مسافرانی که به استان وارد می‌شوند، توقیف می‌شود.

وی افزود: با همکاری مخابرات استان، مسافرانی که در تعطیلات پیش رو به محدوده استحفاظی استان وارد شوند، پیامکی برای آنها ارسال می‌شود که این استان پذیرای مسافران نیست و باید هرچه سریع‌تر از استان خارج شوند.

مسافران به کهگیلویه و بویراحمد سفر نکنند

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان نگران کننده است و با توجه به تعطیلات پیش رو از پذیریش مسافران و گردشگران خودداری می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی ، شاهد روند فزاینده ابتلای همشهریان به بیماری کووید۱۹ هستیم.
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار