یک عضو ستاد استهلال گفت: مجموع دریافتی اکثر اعضای ستاد استهلال برای ۱۲ ماه رصد به یک میلیون تومان هم نمی‌رسد.
کد خبر: ۸۹۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰ 30 August 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی سعیدی نجفی،عضو ستاد استهلال در یادداشتی درباره بودجه ستاد استهلال آورده است:

هفته قبل که پیامک واریز هدیه ستاد استهلال را دیدم ناخودآگاه یاد پست‌هایی افتادم که نزدیک ماه رمضان یا در ایام بودجه‌نویسی کشور دست به دست و در این پست ها ادعا می‌شد که بودجه ستاد استهلال ۱۴ میلیارد تومان است و کاری به جز تعیین عید فطر یا اول ماه رمضان ندارند!!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید استهلال هر ماه انجام می‌شود و گزارش آن نیز به دفتر مقام معظم رهبری ارسال و مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. اما تمام مردم آغاز و پایان ماه رمضان برایشان مهم است لذا از سایر ماه ها بی خبرند.

ستاد استهلال حقوق ثابتی به رصدگران نمی دهند و حق‌الزحمه ‌های پرداختی نیز بر اساس میزان فعالیت هر شخص است. به این ترتیب که برای برنامه ریزی، هماهنگی و اقدام به رصد در ابتدای هر ماه (غروب آخرین روز ماه قمری) مبلغی برای هر نفر در نظر گرفته می شود. البته دو شرط هم دارد: یکی گروهی بودن استهلال لذا رویت انفرادی پذیرفته نیست و دیگری انجام استهلال در ۲۹ ماه.

حقوق میلیاردی اعضای ستاد استهلال واریز شد!

در توضیح بیشتر باید بگویم اگرچه هلال در همه ماه ها در روز ۲۹ دیده نمی شود اما به جهت این که هیچ گونه شک و شبهه ای باقی نماند و کسی فکر نکند اگر استهلال انجام می‌شد ماه رویت می‌شد مجبوریم در ماه هایی که یقین داریم امکان رویت وجود ندارد هم برای استهلال برویم و فردا شب آن روز هم که قطعی است باز رویت می کنیم.

نکته بعد این که ستاد امکانات و وسایل حمل و نقل ندارد. لذا در همه ماه ها (به جز رمضان یا شوال) اعضای ستاد با وسایل نقلیه شخصی به محل رصد می روند.

این مسئله هم از چشم ها پنهان است که تجهیزات رصد (شامل تلسکوپ، دوربین دوچشمی، قطب‌نما، فیلتر رصد، دوربین عکاسی، تراز و ...) غالبا به صورت شخصی و برای خود رصدگران است و نه ستاد استهلال. البته گلایه رصدگران از ستاد جای خود دارد که چرا پشتیبانی فنی و ابزاری نمی‌شوند ولی به هر حال ستاد ابزار و وسیله ای در اختیار اغلب رصدگران نمی‌گذارد.

مجموع دریافتی اکثر اعضای ستاد برای ۱۲ ماه رصد که شامل برنامه ریزی برای رصد، حمل و نقل و هزینه نگهداری ابزارآلات رصدی است نهایتا به یک میلیون تومان نمی رسد. با توجه به اینکه بیشتر هزینه ستاد مربوط به حق الزحمه اعضا است، با در نظر گفتن چیزی حدود ۴۰۰ عضو و مبلغی که هر عضو دریافت می کند می توان هزینه های ستاد را در یک سال حدودا به دست آورد. مقایسه این رقم با مبلغی ادعایی (۱۴ میلیارد تومان) با خودتان!

برای مثال من برای رصدهایی که در یک سال گذشته قمری انجام دادم ۴۵۰ هزار تومان دریافت کردم. که البته نیمی از رصدهایم را چون به صورت انفرادی انجام دادم محاسبه نکردند. سرگروه تیم ما نیز مجموعا با احتساب ۱۱ ماه رصد و حق‌الزحمه سرگروهی ۹۰۰ هزار تومان دریافت کرد.

کلام آخر این که اگر مقایسه‌ای بین زحمات و تلاش هایی که در ستاد استهلال کشورمان انجام می‌شود با سایر کشورهای اسلامی و عربی داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم با هزینه ای به مراتب کمتر، رصدهایی بسیار دقیق‌تر و حتی رکورد شکن انجام شده و می‌شود.

در ستاد استهلال نه خبری از حقوق‌های آن چنانی است و نه خبری از مزایا؛ آنچه اتفاق می‌افتد مرهون عشق و علاقه رصدگران است.

منبع: خبر حوزه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار