گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد
در این سفر پروژه های مهمی کلنگ زنی ، افتتاح و یا روند پیشرفت آن ها مورد بازدید قرار گرفت اما مهمترین و چالشی ترین پروژه مورد بازدید وزیر راه و شهرسازی پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد آن را ابرپروژه استان نامید .
کد خبر: ۸۹۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ 04 September 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به دعوت استاندار کهگیلویه و بویراحمد به استان سفری یک روزه داشت که در این سفر ، اسلامی بدون توقف مهمترین پروژه های حوزه تحت مدیریت وزارتخانه خود در این استان را بازدید میدانی نمود.
در این سفر پروژه های مهمی کلنگ زنی ، افتتاح و یا روند پیشرفت آن ها مورد بازدید قرار گرفت اما مهمترین و چالشی ترین پروژه مورد بازدید وزیر راه و شهرسازی پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد آن را ابرپروژه استان نامید .
دلیل اصرار استاندار برای آوردن اسلامی به استان
در دوره استاندار قبلی و نماینده قبلی کهگیلویه که اتفاقا خود تخصصا پیمانکار و در جریان جزئی ترین امور پروژه های سنگین اینچنینی است ، وزیر راه و شهر سازی بازدیدی از این پروژه داشت و قول و قرارهایی هم برای تسریع در جهت اتمام آن گذاشته شد که البته تحرکات چشمگیری هم صورت گرفت اما واقعیت میدانی این ابرپروژه اینگونه نشان می دهد که همت و عزم جدی شخصی از طرف یکی از مسئولین برای اتمام آن می خواهد و بی تعارف باید گفت یک عامل پیگیر می خواهد که حداقل انگیزه اش این باشد که روبان افتتاحیه پروژه را با دستان خود قیچی کند!
چه کسی با انگیزه تر از حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد ؟! چرا که در پی دستاوردهای موفق سیاسی (انتخابات) و اجتماعی مانند مدیریت نسبتا خوب بیماری کرونا حالا می خواهد در زمان باقی مانده از دولت روحانی یک دستاورد ماندگار دیگر هم در حوزه عمرانی برای خود و دولت داشته باشد تا رزومه موفقیت خود در خدمات رسانی عمومی یک مسئول را تکمیل کند.
استاندار به یقین رسیده است که این پروژه با مصاحبه نماینده یا خود و یا معاونین و یا هر مسئولی به نتیجه نمی رسد لذا اصرار بر ورود وزیر به موضوع و بازدید از نزدیک وی و همکارانش را داشته است و از آنجایی که کلانتری از موقعیت خود نزد دولتی ها مطمئن بود اصرار بر به نتیجه رساندن این پروژه را داشته و دارد که اگر موفق شود می تواند با سربلندی تمام دوران مدیریت خود در کهگیلویه و بویراحمد را به اتمام برساند و دعای خیر مردم این استان محروم را همراه خود داشته باشد و اگر مسئولی در طراز نظام اسلامی اینچنین فکر کند ، هیچ چیز به اندازه خوشحالی مردم نباید برایش مفهومی داشته باشد.
واقعیت میدانی پروژه پاتاوه به دهدشت چه می گوید؟
شاید دیروز عجیب ترین بازدید میدانی یک وزیر از یک پروژه را شاهد بودیم چرا که انبوهی از معاونین و کارشناسان وزارتخانه وزیر را در این مسیر که بخش های زیادی از آن هنوز صعب العبور هستند ، همراهی می کردند و این نشان می داد که جزئی ترین کارشناسان حوزه راه و شهرسازی هم به میدان آورده شده اند تا یک بار برای همیشه تکلیف این پروژه مشخص شود .
بخش هایی از این پروژه تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است قطعه هایی از جمله بخش مربوط به دسترسی شهر لوداب به جاده اصلی یاسوج به اصفهان . اما بخش کلیدی و گره اصلی پروژه که پس از محدوده لوداب تا دهدشت است هنوز کارهای انجام نشده فراوانی دارد که مشاهده میدانی نشان می دهد رسیدن به وعده زیر بار ترافیک رفتن آن تا دهه فجر بسیار سخت و به باور برخی غیر ممکن است! 
تعداد زیادی از پل های عظیم با سازه هایی سنگین که هنوز برخی در مراحل ابتدایی هستند به نظر می رسد عمده مشکلات این پروژه است که اگر به عنوان یک فرد عادی تعداد و حجم کارهای باقی مانده از آن را ببینید به طور یقین هیچ چشم اندازی برای به سرانجام رسیدن آن در موعد مقرر متصور نمی شوید!
به عنوان مثال یکی از بزرگترین پل ها هنوز در گیر و دار ستون ها است یا اینکه دهانه یکی از تونل ها که در دهانه آن کوه ریزش کرده بود هنوز مسدود است و از همه مهمتر کیلومترهای زیادی جاده که باید زیر سازی و آسفالت شود که آن ها هم مجبور به ماندن برای اتمام پل های متعدد مسیر هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به خوبی این مشکلات سنگین پروژه را درک کرده بود که اصرار بر ورد وزیر و بازدید میدانی از آن را داشت چرا که اولا این پروژه به تزریق نقدینگی زیاد و فوری نیاز داشت و ثانیا راهنمایی ها و حتی توپ و تشرهای کارشناسان ارشد حوزه راه و شهرسازی کشوری از جمله خود وزیر را می طلبید چرا که بسیاری از این پیمانکاران نیازمند رضایت از عملکرد خود توسط وزیر و کارشناسان برای ادامه کارهای بعدی هستند! چیزی که بارها در صحبت های فنی وزیر با پیمانکاران پروژه مطرح شد به عنوان مثال در بخش هایی وزیر راه به پیمانکار هشدار داد که با این وضعیت کار یک شیفت شما ، ما به جایی نمی رسیم و فورا باید با کار سه شیفت عملیات را دادمه دهید . نمونه های زیادی از مطرح شدن مباحث فنی در این بازدید رخ داد که همه بر مصمم بودن مسئولین برای پایان کار دارد .
مشکل اصلی پروژه کجا است؟
در سخنان استاندار ، نماینده مردم ، مسئولین راه و شهرسازی استان و پیمانکاران یک نکته بسیار مشهود بود و آن هم تزریق نقدینگی چیزی که پیمانکار پروژه مقدار ان را کمی کمتر از 500 میلیارد تومان دیگر علاوه بر تزریق های قبلی دانست .
خود وزیر ضمن پذیرش نیاز به تزریق نقدینگی این پروژه اما بر موضوع معارضین پروژه هم تاکید داشت و اظهار داشت : همه مشکلات این پروژه مربوط به نقدینگی نیست بلکه بحث معارضین هم مطرح است.
آیا پروژه در موعد مقرر به پایان می رسد؟
همانطور که در توضیح شفاف از وضعیت میدانی پروژه پاتاوه به دهدشت گفته شد ابتدائا به نظر می رسد اتمام پروژه در زمان اعلام شده بسیار سخت است اما چند نکته بسیار مهم وجود دارد که امیدواری برای زیر بار ترافیک رفتن آن را بالا می برد .
اولا استاندار کهگیلویه و بویراحمد با همه توان خود تلاش دارد که پرونده این پروژه در موعد مقرر و در همین دولت به اتمام برسد و تکلیف آن برای دولت یا استاندار بعد مفتوح نباشد.
ثانیا وزیر راه با همه معاونین و کارشناسان مرتبط با حضور میدانی خود و دیدن مشکلات جدی آن ، باز هم اطمینان داده است که این پروژه در زمان وعده داده شده به پایان خواهد رسید.
شاید برای مخاطبان عام ، مصاحبه ها و وعده های برخی مسئولین غیر متخصص امیدواری هایی ایجاد کرده باشد اما واقعیت میدانی می گوید اگر این پروژه را شخص استاندار به صورت هفتگی و یا روزانه رصد نکند و مشکلات آن را لحظه به لحظه از مدیر کل راه و شهرسازی و پیمانکار پیگیری نکند باید گفت اتمام جاده پاتاوه به دهدشت به این راحتی نیست اما اگر در موعد مقرر به نتیجه رسید باید تشکری ویژه از کلانتری و وزیر راه و شهرسازی کرد که جهادی کار را به نتیجه رسانده اند.
اسلامی : قول و فعل من یکی است
با وجود همه مشکلاتی که خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد با توجه به مشاهدات میدانی خود به صورت شفاف برای مخاطبان در مورد این پروژه مطرح کرد اما اصرارهای استاندار و وزیر راه و شهرسازی برای "اولا تامین نیازهای نقدی و ثانیا نظارت بیشتر بر عملکرد پیمانکاران پروژه " این امیدواری جدی وجود دارد که ابرپروژه استان کهگیلویه و بویراحمد در موعد مقرر زیر بار ترافیک برود.
و اما نکته امیدوار کننده دیگر سخنان صریح اسلامی وزیر راه و شهرسازی است که پس از پایان بازدید و در انتهای مسیر که همه سختی ها و یا اصطلاحا گیرهای پروژه را دیده بود به صراحت اعلام کرد که قول و فعل من یکی است و جاده پاتاوه به دهدشت در زمان وعده داده شده به اتمام خواهد رسید.
به نظر می رسد می توانیم امیدوار باشیم که جاده پاتاوه به دهدشت با چشم اندازهای بسیار زیبای طبیعی که در اطراف خود دارد قبل از سال جدید زیر بار ترافیک برود البته با شرط همکاری و هماهنگی همه مسئولین و پیگیری مکرر.
سخنان وزیر راه در پایان بازدید از پروژه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار