کد خبر: ۹۰۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ 21 September 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فارس نوشت : امروز 31 شهریورماه سال 99 برابر با چهلمین سالگرد دفاع مقدس و سرآغاز جنگ تحمیلی استکبار جهانی علیه نظام نوپای ایران اسلامی است.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص جوانان پرشور استان با حضور همه جانبه در جبهه های حق علیه باطل حماسه‌ها آفریدند به نحوی که این استان کوچک که آن روزها 300 هزار نفر بیشتر جمعیت نداشت در دفاع مقدس رتبه اول حضور را به خود اختصاص داد.

رشادت‌های رزمندگان اسلام از استان کهگیلویه و بویراحمد آن گونه که باید مستندسازی نشد و تنها در این بین یکی از پاسداران جوان آن روزها با ذوق هنری و در حالی که 19 سال بیشتر نداشت دوربین به دست گرفت و توانست تا حدودی ایثار و فداکاری رزمندگان فداکار استان با با لنز دوربین خود از مهجوریت درآورد.

صحبت امروز ما با رضا منطقی پاسدار جوان دیروز و پیشکسوت دفاع مقدس مقدس است که بسیاری از خاطرات جوانان فداکار کهگیلویه و بویراحمدی را در قالب عکس و فیلم ثبت و ضبط کرد.

 

رضا منطقی می‌گوید: نوجوان 16 ساله بودم که انقلاب پیروز شد و دو سال بعد از آن یعنی در شهریور 59 دفاع مقدس آغاز گردید و دل ما بیش از هر چیز با همان سن و سال کم برای حضور در جبهه ها هوایی شده بود.

وقتی می‌دیدم که عشایر غیور استان با آن سن و سن بالا و با تفنگ های شکاری خود قصد جبهه و جنگ کرده بودند دلم هوای جبهه‌ها را کرد گه تصمیم جدی برای حضور در دفاع مقدس گرفتم.


رضا منطقی در کنار شهیدان والامقام و شاخص تقوی

وی گفت: اولین بار از شهرستان بهبهان به صورت بسیجی و داوطلب به تیپ امام حسین(ع) بهبهان اعزام شدیم و حدود دو ماه در آن تیپ مستقر بودیم که ایام اولیه جنگ بود و شهدای زیادی تقدیم کرده بودیم و دشمن از غرب و جنوب می تازید و خرمشهر از دستمان رفته بود.

منطقی ادامه داد: بعد از دو ماه از جبهه برگشتیم و نیروی رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدیم و بعد از اینکه دوره‌های رزم پاسداری را گذرانیدم جدی‌ترین حضور ما از عملیات خیبر در سال 62 بود.

 

بعد از عملیات خیبر در تیپ المهدی افتخار حضور در عملیات بدر را داشتیم که دشمن از آن جا شیمیایی را آغار کرد و روزهای سخت جنگ از آن جا آغاز شد.

بعد از عملیات بدر برای اولین بار بچه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد که در یگان‌های مختلف پراکنده بودند در لشکر 25 کربلا به فرماندهی برادر مرتضی قربانی فراخوان شدند و آن جا در محور 3 برای نخستین بار رزمندگان استان ساماندهی گردیدند.


رضا منطقی در کنار فرمانده رشید اسلام شهید نورالله یزدان‌پناه

 

بعد از چند ماهی دوره‌های آموزشی فشرده و آمادگی برای عملیات والفجر 8 آغاز شد و از این جا بود که استان کهگیلویه و بویراحمد به مانند نگینی در سپهر دفاع مقدس درخشید و گردان‌های سیف‌الله، روح الله، یدالله، ثارالله و جندالله حماسه‌های تاریخی آفریدند که بخشی از آن حماسه‌ها توسط دوربین من از شب عملیات تا پاکسازی شهر فاو برای همیشه تاریخ ثبت و ضبط گردید.

وقتی عملیات غرور آفرین والفجر 8 با رمز مقدس یا فاطمه الزهرا در نهر بوفلفل طنین انداز شد حماسه استان از همین جا آغاز گردید که غواصان استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه سایر دلاورمردان غواص از نقاط مختلف کشور برای باز کردن معابر سخت و مرگبار دشمن به آب زدند.


دلاورمردان غواص کهگیلویه و بویراحمد در والفجر 8

 

 وقتی غواصان با رشادت خود عملیات معبرهای خط دشمن را شکافتند گردان‌های خط شکن استان که حماسه آن‌ها تاریخی است و ماموریت تسخیر سایت موشکی فاو را بر عهده داشتند رشادت‌هایی آفریده شد که 48 ساعت جنگ تن به تن نیروهای ما با بعثیون در تاریخ جنگ‌های نوین دنیا ماندگار خواهد بود.

دشمن با سپاه هفتم و چهارم و دیگر نیروهای خود به طرف شهر فاو هجوم آورد که حدود 75 روز جنگ تن به تن صورت گرفت و در این جا جوانان رشید زیادی از استان به درجه رفیع شهادت رسیدند شهیدان والامقامی همچون شهید تقوی و شهید حسین رزمنده که خاطرات آن‌ها هیچ گاه فراموش شدنی نیست. 

در عملیات والفجر 8 فرماندهان زیادی حضور داشتند که از جمله آن ها سردار شهید دکتر حاج سیف الله حیدرپور فرمانده محور 3 به همراهی رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد بود که همان شب اول عملیات مجروح شد

رضا منطقی می‌گوید: خاطره‌ای که از سردار حاج سیف الله حیدرپور دارم مربوط به عملیات کربلای 5 است که آن شهید والامقام بدن سالمی در هشت سال دفاع مقدس نداشت و بر اثر همین جراحات بعد از جنگ به درجه رفیع شهادت نائل امد.

روزی به تنهایی با سردار شهید حاج سیف‌الله حیدرپور در کانکس سمعی و بصری تبلیغات بودیم حدود ساعت 2 بعد از نیمه شب باران شدیدی می‌بارید، سردار قصد تعویض لباس‌های خود را داشت که به من امر کردند رضا جان نگاه نکن.

با حس کنجکاوی خود یک لحظه بدن مبارک آن فرمانده شهید والامقام را دیدم هیچ جای سالمی در بدن نداشت و همه جای آن پاره پاره بود که نشان می‌داد آن سردار والامقام تا چه اندازه در دفاع مقدس زحمت کشیده است.


سردار شهید دکتر حیدرپور در شهر فاو

رضا می‌گوید: ماموریت بچه‌های استان در والفجر 8 به خوبی به پایان رسید و شهدای شاخص مانند شهیدان تقوی را تقدیم انقلاب و اسلام کردیم و کهگیلویه و بویراحمد با گردان های دلاور خود برگ زرینی در تاریخ دفاع مقدس بر جای گذاشت.

در حالی که سایت موشکی عراقی‌ها در حال محاصره شدن بود سردار حاج مرتضی قربانی را دیدم که سوار بر موتور تریل عراقی‌ها در شهر فاو قدرت نمایی می‌کرد که اوج شکوه پیروزی رزمندگان اسلام را در عملیات تاریخی والفجر 8 به نمایش می‌گذاشت و استان کهگیلویه و بویراحمد در شب اول عملیات 4 گردان و تا پایان عملیات با 10 گردان وارد عمل شد که ایستادگی رزمندگان در برابر پاتک دشمن هیچ گاه از یاد نمی‌رود.


سردار سرلشکر مرتضی قربانی

قبل از عملیات کربلای 4 در جزیره ام‌الرصاص مستقر شدیم و آخرین دیدار و وداع رزمندگان با یکدیگر بود که در آن فرزندان زیادی از استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل لو رفتن عملیات به درجه رفیع شهادت رسیدند اما در پس هر شکست پیروزی است که در کربلای 5 پیروزی های زیادی کسب کردیم.

رضا منطقی از فلسفه دوربین به دست شدن خود در دفاع مقدس می‌گوید با آن که دوربین‌های پیشرفته نداشتیم و امکانات ما هم در حد اولیه بود اما با همین بضاعت اندک کارهای بزرگی انجام دادیم و تصاویر و فیلم‌های ماندگاری برای ثبت و ضبط در تاریخ خلق کردیم.


رضا منطقی در کنار سید ناصر حسینی خالق کتاب ماندگار پایی که جا ماند

بیش از 400 ساعت فیلم از زوایای مختلف و بیش از 5 هزار قطعه عکس از صحنه‌های نبرد رزمندگان اسلام با همین اندک بضاعت به یادگار ماند.

دوربین اولیه‌ای که در دست گرفتم سوپر 8 بود که بعد از آن ویدئو بتاماکس و بعد از آن وی.اچ.اس آمد و تا آخر جنگ با همان کار کردیم.

ماندگارترین عکس‌ها در سخت‌ترین لحظات دفاع مقدس مربوط به فرماندهان و شهدای شاخص بود تصویر شهیدان تقوی که شب قبل از عملیات و تنها 24 ساعت قبل از شهادت ثبت گردید تصویری که نشان می‌دهد شهید والامقام و شاخص ایران برای شهادت خود دعا می‌کند.

 


منطقی در کنار شهیدان تقوی 24 ساعت قبل از شهادت


بوسه شهید تقوی بر پیشانی منطقی

تصاویری ناب از رزمندگان کم سن و سال و پدر دو شهید که در کنار یکدیگر برای دفاع از کیان اسلام و در کنار فرزندان خود حضور داشتند جانباز شهید محمد لطیف‌فر که با تنها یک پای سالم خود یک گردان را هدایت می‌کرد.

کلیپ‌های ماندگاری از غواصان استان به فرماندهی «ببر اروند» علیمردان روستا و اعزام‌های متعدد از استانی که در هشت سال دفاع مقدس رتبه اول اعزام را به خود اختصاص می‌داد.

رضا منطقی تصویربردار کهگیلویه و بویراحمدی از مجروح شدن خود در عملیات کربلای 4 در حال تصویربرداری هم خاطره دارد که دشمن بمباران شیمیایی می‌کند و رضا تقریبا نابینا می‌شود و برای اعزام به پشت جبهه و مداوا در بیمارستان تهران در یک کوپه از قطار با همرزم و دوست خود همسفر می‌شود اما به دلیل از دست دادن موقت بینایی هر دو یکدیگر را نمی‌شناسند.


تصویری ماندگار از یار آسمانی حاج قاسم شهید حاج احمد کاظمی

 

 

رضا منطقی و محمد مهاجرانی هنگامی یکدیگر را در بین راه می شناسند که پرستار از آن‌ها می پرسد شام چه چیزی میل دارید و از اینجا بود که از روی صدا بعد از ساعت‌ها در کنار هم بودن یکدیگر را می‌شناسند.

 عکاس؛ فیلمبردار و مستندساز داستان ما می‌گوید: تا پایان جنگ در جبهه‌ها حضور داشتیم بعد از پایان جنگ در سپاه تا بازنشستگی حضور داشتیم و یکی از آرزوهای ما این بود که بعد از جنگ بتوانیم خدمتی به ائمه اطهار و عتبات عالیات کنیم که قدم در این راه گذاشتیم و داستان‌های جالبی هم از این قسمت زندگی هنری خود داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار