تعداد 3 هزار و 750 واحد واکسن آنفلوانزا برای آذربایجان غربی دریافت شده است که 2 هزار و 500 واحد سه ظرفیتی و یک هزار و 250 واحد چهار ظرفیتی می باشد.
کد خبر: ۹۰۳۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 26 September 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درباره توزیع واکسن آنفلوانزا گفت : توزیع واکسن آنفلوانزا براساس اولویت گروه های پرخطر  و از طریق مراکز بهداشت انجام می گیرد لذا مردم عزیز به داروخانه ها مراجعه نکنند.

دکتر آقازاده به اولویت های این واکسن اشاره کرد و افزود : توزیع واکسن آنفلوانزا در 2 اولویت اول و دوم انجام  می گیرد که افراد شامل اولویت اول به صورت رایگان دریافت می کنند.

اما اولویت شامل  چه افرادی می باشد ؟

1-  پرسنل (بهداشتی، درمانی، خدماتی،اداری و انتظامات)  شاغل در بیمارستان ها که اولویت در این گروه با پرسنل شاغل در بخش یا اتاق ایزوله تنفسی فشار منفی، عفونی، بخش کرونا، فوق تخصصی ریه، ICU، CCU ، داخلی، اطفال، اورژانس، آزمایشگاه، زایمان و سایر بخش های ویژه بیمارستانی از جمله انکولوژی، سوختگی و غیره می باشد)

2-   کلیه دانشجویان گروه های پزشکی که در فصل سرما وارد بخش های بیمارستانی می گردند مشمول واکسیناسیون انفلوانزا می باشند.

3-  کلیه گروه های اولویت دار در بیمارستان های دولتی که زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی نمی باشند، بیمارستان های غیردولتی، خیریه و خصوصی نیز مشمول واکسیناسیون انفلوانزا می باشند.

4-  کلیه پرسنل نظام بهداشتی شاغل در واحد های تحت پوشش شامل خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، تسهیلات زایمانی، مراکز جامع خدمات سلامت، ستاد های شهرستان و استان.

5-  کلیه پرسنل شاغل در پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی (115)

6-   کلیه پرسنل مستقر در پایگاه های مراقبت بهداشتی مرزی

7-   پرسنل بهداشتی درمانی شاغل در سازمان ها و ادارات دولتی

8-  پرسنل سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست که در قسمت های مرتبط با پرندگان فعالیت می نمایند.

9-  پرسنل نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شاغل در بخش های ارائه خدمات بهداشتی درمانی.

10-  بیماران (HIV/AIDS) ، بیمارانی که به هرعلتی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند؛ اولویت با بیماران مبتلا به بدخیمی با یا بدون شیمی درمانی یا رادیوتراپی، گیرندگان پیوند، دیالیزی، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل، هموفیلی

11-  گروه های پرخطر در جامعه ایثارگران و جانبازان

12-  پرسنل و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، معلولین جسمی حرکتی، معلولین عصبی عضلانی، معلولین ذهنی، بیماران روانی مزمن، کودکان بی سرپرست و زنان آسیب دیده اجتماعی

13-  مادران باردار که در فصل شیوع آنفلوانزا باردار هستند بالاترین اولویت جهت دریافت واکسن آنفلوانزا را دارند. زنان تا 2 هفته پس از زایمان نیز مشمول این توصیه می باشند.

دکتر جواد آقازاده در ادامه به گروه های پرخطر در اولویت دوم نیز اشاره کرد و گفت : در شرایط فعلی واکسن مورد نیاز برای این گروه تامین نشده است با این حال در صورت تامین اولویت دوم با افراد ذیل می باشد: 

1-  افراد دارای بیماری های مزمن و زمینه ای از جمله بیماری های ریوی(منجمله آسم)، قلبی عروقی، کلیوی، کبدی، نورولوژیک، هماتولوژیک، غدد (منجمله دیابت ملیتوس)، اختلالات متابولیک . افراد در گروه سنی 6 ماه تا 18 سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین قرار دارند (با توجه به اینکه این افراد در معرض خطر ابتلا به سندرم ری متعاقب با ویروس آنفلوانزا هستند، مشمول دریافت واکسن آنفلوانزای فصلی می باشند.

2-  افراد مبتلا به چاقی مفرط یا چاقی بیمار گونه

3-  کلیه مسافرین که قصد سفر به سایر کشور ها را دارند جهت کاهش خطر ابتلا به آنفلوانزا توصیه می شود حداقل 2 هفته قبل از سفر نسبت به انجام واکسیناسیون آنفلوانزا اقدام نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار