مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد دولت برای تأمین رایانک (تبلت) دانش‌آموزی برای آموزش مجازی به مجلس لایحه ارائه کند، راه‌های تأمین تبلت برای سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموزی که به آموزش مجازی دسترسی ندارند را بررسی کرد.
کد خبر: ۹۰۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷ 27 September 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایلنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد دولت برای تأمین رایانک (تبلت) دانش‌آموزی برای آموزش مجازی به مجلس لایحه ارائه کند، راه‌های تأمین تبلت برای سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموزی که به آموزش مجازی دسترسی ندارند را بررسی کرد.
در  گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است؛ با شیوع کرونا، مدارس اولین جایی بودند که تعطیل شدند و آموزش از راه دور ازجمله آموزش تلویزیونی جایگزین حضور در مدارس شد. نظر به نواقص آموزش تلویزیونی مبنی بر تعاملی نبودن و عدم طی فرایند کامل یاددهی ـ یادگیری، آموزش مجازی در کنار آموزش تلویزیونی جایگزین حضور در مدارس شد.
با این حال، آموزش مجازی نیازمند ابزار و زیرساخت‌هایی است که طبق برآورد حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز به ویژه در مناطق عشایری و روستایی و دانش آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی از این امکان محروم هستند که این عدالت آموزشی را خدشهدار می‌کند.
از یک سو، با توجه به اظهارات مقامات ستاد ملی کرونا پاییز و زمستان با شرایط ویژهای در مواجهه با این مخاطره در پیش است و با توجه به همپوشانی آنفلوانزا و کرونا این نگرانی‌ها بیشتر احساس می‌شود.
ازسوی دیگر، ضرورت دسترسی همه دانش آموزان به امکانات و زیرساختهای آموزشی جهت تحقق عدالت آموزشی و برخورداری از کیفیت مناسب آموزشی و پرورشی و تحقق اصل سی‌ام قانون اساسی ایجاب می‌نماید تا دولت نسبت به تأمین و تهیه ابزار آموزش به شیوه مجازی یعنی تبلت دانش‌آموزی به گونه‌ای اقدام نماید که درصورت نبود ساختارهای و ابزارهای الکترونیکی لازم چون گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب با نصب برنامه‌های نرم‌افزاری و محتوای الکترونیکی و چندرسانه‌ای آموزشی و پرورشی با تأیید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر سند تحول بنیادین هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نباشد.
با توجه به ضرورت امر پیشنهاد می‌شود در قالب الحاق یک بند به تبصره  ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹  کل کشور، سازمان برنامه و بودجه مکلف شود با تغییر و جابه‌جایی اعتبارات ردیف‌های (۱۸۰۳۰۰۲۰۰۰ )  برنامه خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی به دانشجویان (۱۸۰۳۰۴۸۰۰۰ ) برنامه خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی به دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی تا سقف ۴۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال و ۵۰ درصد منابع هزینه‌ای ردیف‌های ۲۷-۵۳۰۰۰۰ (مالیات بر ارزش افزوده سهم ورزش) و ۵۰ درصد منابع ردیف ۵۳۰۰۰۰-۵۵) ) موضوع ماده  ۷۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ و ۴۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای ردیف ۵۶-۷۳۰۰۰۰ دستگاه‌های مذکور در جدول ۷-۱ و ۸۰ درصد منابع ردیف ۲۸ تغذیه و امور رفاهی دانشجویان جدول بند «الف» تبصره  ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اعتبارات مذکور را جهت تأمین رایانک (تبلت) دانش‌آموزی برای دانش آموزان نیازمند تا سقف سه میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه با اولویت دانش آموزان عشایری، روستایی و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در قالب برنامه مستقل منعکس شده تا به صورت یارانه تسهیلات یا کمک بلاعوض به این موضوع اختصاص یابد.
همچنین وزارت آموزش و پرورش مکلف شود در قالب یک بسته محتوایی ـ نرم افزاری آموزشی و پرورشی، سامانه شاد، محتوای چندرسانه‌ای و سامانه‌های آموزشی خود و بخش غیردولتی دارای مجوز از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بر دستگاههای مزبور نصب و در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
افزون بر این، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شود تا سیم کارت دانشآموزشی با اینترنت پاک، امن و ارزان مورد نیاز دستگاه‌های مزبور را با همکاری اپراتورها تأمین نماید. ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش اینترنت موضوع این حکم، جهت تأمین محتوای آموزشی و پرورشی در اختیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار می‌گیرد.
در کنار این مهم سازمان صداوسیما جمهوری اسالمی ایران نسبت به اعالم فراخوان عمومی جهت تأمین تجهیزات مزبور از محل کمکهای مردمی، بهصورت رایگان همکاری نماید.
همچنین الزم است دستورالعمل اجرایی این قانون درخصوص فرایند شفاف اجرای مناقصه تأمین ابزارهای مورد نیاز، تشخیص دانش آموزان نیازمند، ضمانت اجرایی بهرهبرداری از رایانک)تبلت) توسط دانش آموزان و ضمانت اجرایی تحویل رایانک )تبلت) به دانش آموزان توسط وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شود.
با توجه به عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به تجهیزات و امکان‌های آموزش مجازی پیشنهاد می‌شود از طریق رایزنی با دولت طی یک هفته آتی نسبت به ارائه لایحه و یا از طریق طرح پیشنهادی مجلس نسبت به تأمین تجهیزات آموزش مجازی (تبلت) و برقراری عدالت آموزشی اقدام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار