کد خبر: ۹۰۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸ 29 September 2020
مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت : بهبود یافتگان از بیماری ویروس کرونا در این استان به شکرانه سلامت خود و نجات جان بیماران مبتلا به کرونا، پلاسما اهدا کنند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رستم حسن زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:افراد بهبود یافته از بیماری ویروس کرونا می توانند پس از یک ماه پلاسمای خون خود را برای درمان بیماران بدحال اهدا کنند.
وی بیان کرد: داوطلبان اهدای پلاسما  در کهگیلویه و بویراحمد برای انجام این اقدام پسندیده به پایگاه های انتقال خون در شهرهای یاسوج،دوگنبدان و دهدشت مراجعه کنند.
مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از بهبودیافتگان بیماری کرونا در خواست می شود به دلیل اینکه زمان وجود آنتی بادی این ویروس در بدن آنان کوتاه و محدود است هرچه زودتر برای اهدای پلاسما اقدام کنند.
حسن زاده تاکید کرد: شهروندان کهگیلویه و بویراحمد که همواره در اهدای خون پیش قدم بوده اند اینبار نیاز است تا برای اهدای پلاسما پیشگام شوند.
براساس آخرین آمار بیش از هفت هزار نفر از بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اند که بخش قابل توجهی از آنان در حال حاضر شرایط زمانی اهدای پلاسما (یک یا ۲ماه پس از بهبودی)را دارند.
پلاسما درمانی به معنی استفاده از پلاسمای بیماران بهبودیافته برای بیماران بدحال است، روشی که در آن پادتن تولیدشده در بدن بیماران بهبود یافته استخراج‌ شده و به بیمار دیگری که هنوز درگیر کرونا است تزریق می‌شود.
این روش سابقه علمی در دنیا دارد که به ۱۰۰ سال قبل برمی‌گردد که در ۲ دهه اخیر نیز در زمینه بیماری‌های سارس، مرس و ابولا نتیجه خوبی داشته و حتی سازمان جهانی بهداشت هم برای ابولا توصیه‌نامه‌ای در این زمینه دارد که مبنای کار در کشور چین شد.  
پلاسما یکی از اجرای مهم خون و بخش مایع آن را تشکل می دهد و اهدای آن می تواند علاوه بر کاهش هزینه های درمانی کشور به بهبود بیماران زیادی کمک کند.
براساس آخرین آمار که شهریور ماه اعلام شده ۶ هزار واحد پلاسمای خون در کشور اهدا شده است که این میزان اهدای پلاسما نشان می دهد که ۲ درصد از بهبود یافتگان کووید۱۹ جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند.
هموطنان در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه و آذربایجان غربی اقبال بیشتری برای اهدای پلاسمای خون خود جهت بهبود دیگر بیماران داشته اند.
پزشکان معالج در بیمارستان ها از طریق بانک خون بیمارستان از انتقال خون در خواست پلاسما می کنند و مراکز انتقال خون نیز پلاسمای تهیه شده را به بیمارستان ها تحویل می دهند.
حجم پلاسمای دریافتی ۵۰۰ سی سی است و همه مراحل اهدای پلاسما در شرایط استریل و بهداشتی و با استفاده از وسایل یکبار مصرف انجام می شود.
اهدای خون در روز کرونایی
حسن زاده درباره اهدای خون در روزگار کرونایی نیز گفت: ۴۲ دستورالعمل پیشگیری از ویروس  در پایگاه های انتقال خون رعایت می شود و شهروندان بدون نگرانی اقدام به اهدای خون کنند.
مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد فاصله ۲ متری تخت ها و صندلی ،یکبار مصرف بودن تجهیزات پزشکی، استفاده از ماسک و مراقبت های بهداشتی،نوبت دهی اینترنتی از جمله دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا در پایگاه های انتقال خون است.
حسن زاده گفت: آمار تعداد اهداکنندگان مستمر خون در استان ۶۵ درصد است که بهتر از شاخص های ملی است.
حسن زاده عنوان کرد:سال ۱۳۹۸ ،۲۲ هزار و ۵۰۰ مراجعه به انتقال خون استان گزارش شده است.
وی عنوان کرد: پارسال ۲۲ هزار واحد خون و فراورده های خونی به بیمارستان های استان و هشت هزار واحد خون و فراورده های خونی به بیمارستان های استان های معین ارسال شد.
مزایای اهدای خون
مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد درباره مزایای اهدای خون برای سلامت اهداکنندگان تاکید کرد: براساس بررسی های انجام شده احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی در افرادی که اهداکننده مستمر خون هستند کمتر است.
وی ابراز داشت:همچنین آزمایش‌های انجام شده حین اهدای خون موجب کشف بیماری‌های نهفته احتمالی اهداکنندگان می‌شود که در حفظ و ارتقای سلامت اهمیت زیادی دارد.
شرایط اهدای خون
حسن زاده همچنین درباره شرایط جسمانی مورد نیاز برای اهدای خون عنوان کرد:قرار داشتن در سنین ۱۸ تا ۶۰ سال،داشتن وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم، نداشتن بیماری های مانند سل و هپاتیت از مهمترین شرایط اهدای خون است.
وی درباره مصرف کنندگان خون نیز اظهار داشت:در هنگام بروز حوادثی مانند سوانح رانندگی، سوختگی‌ها، عمل های جراحی و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند،نیاز به تزریق خون ضروری است.
حسن زاده بیان کرد: بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون محسوب می شوند.
وی ادامه داد:بیمارانی مانندتالاسمی و هموفیلی نیز  برای بهره مندی از یک زندگی طبیعی در تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار