نتایج یک نظرسنجی در تابستان امسال نشان می‌دهد که مردم قم به دنبال خرید ملک برای سرمایه گذاری نیستند بلکه اکثرا املاک را برای سکونت خود می‌خرند و منطقه 4 شهری قم نیز از بیشترین اقبال بین مردم برخوردار است.
کد خبر: ۹۰۴۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ 29 September 2020

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نتایج یک پژوهش انجام شده از سوی گروه تحقیقاتی آسمان نشان می‌دهد با وجود تلاطم‌های اخیر بازار املاک، مردم قم به خرید ملک برای سکونت تمایل دارند و انگیزه سرمایه گذاری بخش کمتری از هدف مشتریان بازار املاک  را تشکیل می‌دهد.

صادق محمدی، مدیر گروه پژوهشی آسمان در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد با تاکید لزوم نگرش علمی به پدیده‌های اجتماعی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مردم در سال‌های اخیر دسترسی به اطلاعات صحیح و پیش بینی تغییرات اقتصادی است زیرا با داشتن اطلاعات کافی و دانش پیش بینی، می‌توان سرمایه و نیروی کار به سمت مثبت و دارای بازده بالا هدایت کرد.

وی افزود: به همین منظور گروه تحقیقاتی آسمان با هدف انجام تحقیقات گوناگون در حوزه‌های مختلف شهری در سال 1398 تاسیس شد تا با بهره گیری از توان فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانش تحلیلگران به نیاز مردم و به ویژه رسانه‌ها در حوزه اطلاعات شهری و اقتصادی پاسخ گوید.

این کارشناس ارشد مدیریت تصریح کرد: اطلاعات صحیح از دو منبع تامین می‌شود که یکی از آنها نهادها و سازمان‌های دست اندرکار مانند شهرداری و ادارات دولتی است و دیگری ذائقه سنجی علمی با استفاده از متدهای علمی نظرسنجی است.

محمدی خاطرنشان کرد: امروزه نظرسنجی نقش مهمی در پیش بینی تغییرات آینده ایفا می‌کند و نظرسنجی‌های معتبر معیاری برای تصمیم گیری مدیران و دست اندرکاران در همه حوزه‌ها است، از این رو گروه تحقیقاتی آسمان با همکاری متخصصان آمار و علوم اجتماعی به طور منظم در حوزه‌های مختلف شهری دست به نظرسنجی زده است تا نظر مردم درباره پدیده‌های مختلف را دریافت کرده و سپس براساس نتایج این نظرسنجی‌ها، تغییرات حوزه‌های مد نظر در آینده را پیش بینی کند.

مدیر گروه تحقیقاتی آسمان به نظرسنجی تابستان 99 این گروه اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در قم، در حوزه شهری به سراغ مردم رفتیم تا از نظرات آنها درباره تغییرات بازار املاک آگاه شویم.

وی دلیل انتخاب حوزه املاک را حساسیت اخیر این حوزه برشمرد و افزود: در حوزه املاک امکان انجام نظرسنجی با نتایجی که عمری بالای 3 ماه داشته باشند، وجود دارد زیرا برخلاف دیگر حوزه‌های مشابه، مردم برای خرید فروش ملک تحقیقات گسترده ای کرده و دفعتا تصمیم نمی گیرند، بلکه چندین ماه یا سال روی یک فعالیت اقتصادی خود فکر کرده و سپس اقدام می‌کنند.

محمدی به نتایج این نظرسنجی اشاره و تصریح کرد: براساس این نظرسنجی که به صورت علمی و از طریق پر کردن فرم در فضای مجازی و حقیقی صورت گرفته است، مشخص شد ساکنین قم بیشتر از اینکه به دنبال خرید ملک برای سرمایه گذاری باشند، املاک را برای سکونت می‌خرند.

وی خاطرنشان کرد: همین داده به ظاهر کوچک برای مدیران شهری راهنمای خوبی است تا برای تامین زیرساخت مناسب تصمیم بگیرند. از سوی دیگر یافته‌های نظرسنجی تابستان 99 گروه آسمان نشان می‌دهد که مردم قم خصوصیات محله را بر دیگر ویژگی‌های یک ملک برای تصمیم گیری بیشتر در نظر می‌گیرند.

مدیر گروه تحقیقاتی آسمان افزود: بر اساس این یافته‌ها قمی‌ها تمایل دارند تا در منطقه 4 شهری قم ملک بخرند و بدین ترتیب در افق چند سال آینده، این منطقه به شلوغ ترین منطقه شهری قم تبدیل می‌شود. از سوی دیگر این نتایج برای انبوه سازان و مقاطعه کاران ملکی نیز مفید است زیرا درصد فروش بیشتر ساختمان را در منطقه ذکر شده نشان می‌دهد و به این دسته از متخصصان کسب و کار نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در این منطقه زودتر به سود می‌رسد.

وی به دیگر نتایج این نظرسنجی اشاره کرد و گفت: مردم قم در حوزه املاک همچنان روش مراجعه حضوری را برای ارتباط با خریدار و فروشنده ترجیح می‌دهند اما از ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی نیز به خوبی آگاه بوده و استفاده می‌کنند که این یافته بر ضرورت نظارت بیش از پیش بر فضای مجازی و ارتباطات صورت گرفته از این طریق تاکید می‌کند.

محمدی در پاسخ به سوالی درباره شیوه انتشار نتایج این نظرسنجی و دوره برگزاری نظرسنجی‌های گروه تحقیقاتی آسمان گفت: نتایج نظرسنجی‌های گروه تحقیقاتی آسمان به دو گروه عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود که نتایج عمومی به طور رایگان از طریق رسانه‌های جمعی و برگزاری وبینار آنلاین منتشر می‌شود اما نتایج تخصصی به سبب اثرات احتمالی بر کسب و کارها، در اختیار مراجع تخصصی و کسب و کارها قرار می‌گیرد تا برای برنامه ریزی استفاده کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار