یزدانپناه افزود : بافت قبیله ای و عاطفی مردم بویراحمد و شرکت در مراسمات مشکلات بزرگی برای ما ایجاد کرده است به گونه ای که می بینیم گاها مراسم تشییع یک فرد فوت شده کرونایی شلوغ تر از دیگر مراسمات تشییع است !
کد خبر: ۹۰۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 03 October 2020

شهرستان بویراحمد یکی از مناطق استان است که همواره بالاترین آمار مبتلایان به کرونا را در خود جای داده است . جمعیت بالا ، وجود مجهزترین بیمارستان معین کرونایی استان ، مرکزیت استان و بسیاری از عوامل باعث شده است که خواه ناخواه بالاترین امار در این شهرستان باشد اما در کنار این عوامل ، عدم توجه به پروتکل های بهداشتی خصوصا در دو اقدام آسیب زا یعنی مراسمات عروسی و عزا دست به دست همه داده اند تا کادر پزشکی و بهداشتی روزهای طاقت فرسایی را نظاره گر باشند تا جایی که رئیس مرکز بهداشتی این شهرستا اینگونه بگوید که برخی از همکاران با گریه و زاری خواستار تغییری در محل کار خود شده اند چرا که زندگی آن ها سخت و تحت شعاع شدید وضعیت کاری شان شده است!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد در یک نشست خبری با خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت  کرونا ، به برخی مشکلات در این شهرستان اشاره کرد.
محمد یزدانپناه با اشاره به جمعیت ۳۰۰ هزار نفری شهرستان بویراحمد اظهار کرد: جمعیت کل شهرستان ۴۳ درصد از جمعیت کل استان را دارد که نیروهای شهرستان در این روزهای کرونایی تحلیل رفته‌اند حتی از فرط خستگی گریه کرده‌اند اما به هر طریق ممکن آن‌ها را ریکاوری می‌کنیم.
این مسوول با تاکید بر این که موج سوم بسیار خطرناک است و مشکلات زیاد می‌شود افزود: تا میزان ۸۰ درصد سالم ماندن دست مردم است متاسفانه مراسم‌های عاطفی کار دست بویراحمدی‌ها داده است هر چند تا ۱۳ اردیبهشت وضعیت را خوب اداره کردیم.
یزدانپناه افزود : بافت قبیله ای و عاطفی مردم بویراحمد و شرکت در مراسمات مشکلات بزرگی برای ما ایجاد کرده است به گونه ای که می بینیم گاها مراسم تشییع یک فرد فوت شده کرونایی شلوغ تر از دیگر مراسمات تشییع است !
مدارس و دانش آموزی که تعریف روشنی از کرونا ندارد ! / نمره پایین رعایت پروتکل ها در مدارس!
یزدانپناه ادامه داد : دانش آموز ذهنیت روشنی از کرونا ندارد و نمی داند برای چه ماسک می زند ! فاصله گذاری اجتماعی چیست ! 
وی گفت: هم اکنون با بازگشایی مدارس دانش‌آموزان در معرض خطر قرار دارند عوض کردن ماسک و ندانستن فاصله گذاری مشکلی در این راه است که سایر نهادها باید با آموزش و پرورش همکاری کنند.
این مسوول خاطرنشان کرد: معلمی که خودش ماسک نمی زند انتظاری نباید از دانش‌آموزان داشته باشیم.
وی در خصوص فعالیت مرکز بهداشت در حوزه مدارس برای پیشگیری از شیوع کرونا هم گفت: فعالیت واحد سلامت نوجوانان و مدارس از ابتدای شروع کرونا تاکنون آغاز شده که چندین هزار ماسک و آب ژاول در بین مدارس توزیع شده است بازدید تیم ها از سطح مدارس از ۱۵ شهریور که بازگشایی شدند از ۴۲۳ صورت گرفته که در فاصله گذاری ۹۰ درصد رعایت شده است.
این مسوول گفت: در غربالگری۸۰ درصد در بهداشت حفاظت فردی ۸۲ درصد رعایت شده اما در بویراحمد مدارس روستایی ابتدایی ترین امکانات بهداشتی وجود ندارد در مواد غذایی ۸۲ درصد و در تجهیزات ۶۹ درصد و در بهداشت ساختمان ۵۴ درصد و آموزش بهداشت در مدارس ۴۱ درصد کار انجام شده است.
وی افزود: طبق بازدید بعد از بازگشایی مدارس از ۱۷۸ مدرسه بازدید شده که ۳۸ درصد مدارس وضعیت مطلوب دارند و ۶۲ درصد مدارس وضعیت مطلوب نبوده است.
رنگ بندی مناطف چگونه انجام می شود؟
دکتر یزدانپناه در خصوص رنگ بندی‌ها هم گفت: مردم خواهان این هستند که بر چه اساسی رنگ بندی انجام می شود رنگ بندی ما نسبت به سایر کشورها متفاوت است وضعیت قرمز وضعیتی است که بیش از ۲۵ نفر مبتلا در روز در صد هزار نفر داشته باشیم و این تعداد در وضعیت نارنجی ۱۰ تا ۲۴ در ۱۰۰ هزار نفر بوده و سبز کمتر از یکی در صد هزار است.
این مسئول بااشاره به اقدامات انجام شده توسط مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد از اسفندماه گذشته و همزمان با شیوع کرونا گفت: مجموعه فعالیت‌هایی داشتیم که آموزش متصدیان، تهیه پوسترهای آموزشی هشدار دهند، جمع‌آوری مواد معدومی و تاریخ گذشته، نمونه برداری از آب‌های منابع و مخازن، برگزاری جلسات درون و برون بخشی از اقداماتی بوده که تاکنون انجام شده است.
وی گفت: در خصوص کرونا جلسات را هم در ستاد مبارزه با کوئید در فرمانداری و در مراکز بهداشتی شهرستان بویراحمد داریم و در تمامی بخش‌ها و روستاها همچنان برگزار می‌کنیم ،آموزش آبشاری همکاران از پرستاران و سایر کادر تا سفیران سلامت را داریم، نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بین فرهنگیان و دانش‌آموزان را داشته‌ایم و گشت‌های مشترکی با سایر دستگاه‌ها انجام شده است.
این مسوول با قدردانی از همه دستگاه‌هایی که در گشت‌ها حضور دارند گفت: همکاری بسیار خوبی از جمله نیروی انتظامی در غربالگری داشته‌اند پلیس اماکن و یگان امداد برای نظارت بر صنوف تلاش کرده‌اند و بدون آن‌ها این کار غیر ممکن بوده و قدردانی از دادستان و معاونین که همراهی دلگرم کننده دارند و قدرت ویژه‌ای در بازدیدها به ما می‌دهند.
رئیس مرکز بهداشت بویراحمد تلویحا از عدم همکاری برخی دستگاه‌ها گلایه کرد و گفت: حمایت همه دستگاه‌ها را خواهانیم که همکاری کنند اگر در جلسه شهرستانی کوئید ۱۹ مدیری نشسته و مصوبات را می‌پذیرد به آن عمل کند و حتما خود مدیران حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: اصناف باید جاهایی مثل نقاط کور را در نظر بگیرند مدیر اتاق اصنافی که در جلسه می‌نشیند و مصوبات را می‌بیند و می‌شنود به اصناف خود بگوید صنوف پرخطری مثل بستنی فروشی، گیم‌نت و کافه‌ها و باغ‌ها باید تعطیل باشند چرا که نباید تنها مرکز بهداشت وارد مرحله برخورد و پلمب کردن شود.
یزدانپناه با بیان این که ما توان پلمب همه متخلفین را نداریم گفت: ۱۰ هزار صنف وجود دارد که اگر اتحادیه‌ها همکاری نکنند کار بسیار سخت می‌شود.
وی گفت: دفاتر پیشخوان ابتدا رعایت نمی کردند اما الان بهتر شده اند اما باز هم مشکل دارند و هنوز هم تجمع وجود دارد از فرماندارمحترم می‌خواهیم جریمه‌های متخلفین را اعمال کنند همه آن‌هایی که مشکل دارند صنوف نیستند ادارات هم باید رعایت کنند چرا که یک طرف را خوب کنترل می کنیم و یک طرف دیگر اصلا کنترل نمی‌شود.
این مسوول با اشاره به کارها و همکاری‌های انجام شده با ادارات گفت: تا کنون مقدار قابل توجهی آب ژاول تحویل داده‌ایم که لازم است تلمبه خریداری کنند همچنین ۳۵ هزار عدد ماسک به ادارات داده‌ایم و سایر اقدامات که انتظار داریم با مرکز بهداشت همکاری کنند.
وی گفت: از باغداران می خواهیم که ما را دور نزنند و فک پلمب نکنند باید با باغدارانی که این کار را می کنند برخورد شود بیشترین مشکل ما با کافی شاپ هاست که مشکل بهداشتی درست کرده‌اند
این مسوول در خصوص پرداخت‌ها در مجموعه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد هم گفت: با حضور ریاست جدید دانشگاه بسیاری از مطالبات پرداخت نشده اکنون پرداخت شده و با صراحت می گویم مطالبات پزشک خانواده روستایی به روز شده که همیشه ۶ تا ۸ ماه تاخیر داشت ۴ ماه پاداش کرونا و پنج ماه اضافه کار گذشته پرداخت شده حق مسکن ها و مهد کودک‌ها پرداخت شده مطالبات دندانپزشکان پرداخت و در کل وضعیت پرداخت مطالبات بسیار بهتر شده است.
وی در خصوص وضعیت کرونا در بویراحمد هم گفت: وضعیت بویراحمد قرمز است و علت عادی انگاری است که مردم اهمیتی نمی دهند و برخی افراد حتی مسخره می‌کنند که البته اکنون خودشان مبتلا شده‌اند.
یزدانپناه با بیان تذکراتی که داده می شود و حتی خودروهای مرکز بهداشت در سطح شهر هشدار می‌دهند که مردم به خود بیایند افزود: چندین کارگاه کوچک و مکانیکی داشتیم که اصلا ماسک نمی زدند با ۲۵ مغازه برخورد شد و بعد از آن ندیدیم کسی بدون ماسک باشد.
اعلام اولویت بندی توزیع واکسن آنفلوآنزا 
فبلم / یزدانپناه اولویت بندی واکسن آنفلوانزا را هم اعلام کرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار