شیوع کرونا در کشورمان به محدوده بسیار نگران کننده‌ای رسیده است، تا جایی که بالاخره مسئولان کشورمان مجاب شده‌اند برای مقابله با آن، «مجازات خاطیان» را در دستور کار قرار دهند. مجازاتی که قرار است از نوع جریمه باشد و آن گونه که متولیان بهداشت و درمان در کشورمان بر اجرای آن تاکید دارند، مقدمات اجرایش هم فراهم شده
کد خبر: ۹۰۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱ 12 October 2020
شیوع کرونا در کشورمان به محدوده بسیار نگران کننده‌ای رسیده است، تا جایی که بالاخره مسئولان کشورمان مجاب شده‌اند برای مقابله با آن، «مجازات خاطیان» را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش «تابناک»، به فاصله حدود هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، بالاخره سخت گیری در دستور کار مسئولان قرار گرفته و بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، قرار است با آن‌هایی که ماسک نمی‌زنند برخورد صورت گیرد. مجازاتی که قرار است از نوع جریمه باشد و آن گونه که متولیان بهداشت و درمان در کشورمان بر اجرای آن تاکید دارند، مقدمات اجرایش فراهم آمده است.

از جریمه ۵۰ هزار تومانی برای شهروندانی که در تردد در معابر شهری ماسک نمی‌زنند تا اعمال جریمه به صورت پلکانی برای رانندگان ناوگان حمل و نقل شهری اعم از اتوبوس و تاکسی و همچنین اصنافی که به افراد بدون ماسک خدمت ارائه می‌کنند و حتی ادارات و ارگان‌هایی که پروتکل‌ها را جدی نمی‌گیرند، تدابیر جامعی اندیشیده شده تا مبارزه با کووید ۱۹ به شکلی جدید در کشورمان پی گرفته شود.

اقدامی که به رغم برخی ابهامات از جمله شیوه اعمال، معاون وزیر بهداشت تاکید دارد مقدمات و زیرساخت‌های اجرایش فراهم است و افزون بر نیرو‌های بهداشت محیط و عوامل حراست این وزارت خانه، نیروی انتظامی و بسیج نیز برای تحقق آن پا به میدان خواهند گذاشت و توانمندی‌هایی از جمله دوربین‌های نظارتی و کنترل ترافیک نیز به کار گرفته خواهند شد، با این ملاحظه که بخشی از این اقدامات فعلا در فاز نخست منحصر به کلانشهر تهران خواهد بود.

این در حالی است که این دست اقدامات از مدت‌ها پیشتر در برخی کشور‌ها در دستور کار قرار گرفته و به گواه آمار‌ها و تاکید کارشناسان، تا حدود زیادی نیز نتیجه بخش بوده است. نکته‌ای کلیدی که این سوال را به دنبال دارد که براستی چرا اینقدر دیر جریمه خاطیان و اصنافی که پروتکل‌ها را زیر پا می‌گذارند در دستور کار قرار گرفته است؟ مگر نه اینکه نتیجه این مماشات، اوج گیری آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونا در کشورمان و تحمیل هزینه‌های سنگین به مردم و کشور بوده است؟

سوالاتی کلیدی که امیدوارم بالاخره روزی پاسخ داده شوند، اما صرف نظر از آنها، نیم نگاهی به وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشورمان در هفته‌های اخیر کافی است تا دریابیم که احتمالا به کارگیری این جریمه‌ها و حدیت نشان دادن مسئولان و همه ذیربطان در اجرای آن، احتمالا بهترین اتفاقی است که می‌شد رقم زد. تصمیمی مهم برای مقابله با این دست رکوردها:


۱- رکوردشکنی ابتلای روزانه در ایران


نخستین رکوردی که کرونا در روز‌های اخیر در کشورمان شکست، رکورد ابتلای افراد در یک شبانه روز است که سه روز پیش، در هفدهمین روز مهرماه به ثبت رسید و حکایت از شناسایی حدود ۴۴۰۰ مبتلای قطعی کووید ۱۹ داشت. عددی که نه در پیک اول شیوع ویروس در کشورمان در فروردین ماه و نه در پیک دوم آن در خردادماه حتی به این محدوده نزدیک هم نشده بود!
 
۳ رکورد کرونایی ترسناک برای ایرانیان در هفته اخیر


۲- رکوردشکنی آمار مرگ و میر روزانه در ایران


البته میان ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن، ارتباط در حد چند روز نیست و همواره اغلب جان باختگان کرونا کسانی هستند که بالغ بر یک هفته از ابتلایشان به بیماری می‌گذرد، اما امروز آماری توسط وزارت بهداشت کشورمان مخابره شد که حکایت از رکوردشکنی تعداد جان باختگان کرونا در یک شبانه روز دارد؛ جان باختن ۲۵۱ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته که برای نشان دادن اوج گیری بحران به شدت کافی است!
 
۳ رکورد کرونایی ترسناک برای ایرانیان در هفته اخیر


۳- رکوردشکنی پیوسته بیماران «حاد» در ایران


از جمله شاخص‌های مهمی که برای توصیف وضعیت بیماری در هر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره به تعداد بیماران حاد (یا "بدحال" یا "جدی" یا "کریتیکال") است که کمی بعد از اعلام همه گیری ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن در جهان، جای ثابتی در آمار‌های رسمی که روزانه در همه جای جهان ارائه می‌شود یافت و حالا مدتی است که هر روز در کشورمان رکورد می‌شکند؛ هر روز یک رکورد جدید که نشان از افزایش شمار بیماران بدحال دارد که در بخش‌های ویژه و تحت مراقبت‌های شدید بستری هستند و احتمال از دست رفتن شان زیاد است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار