لزوم توجه به سخنان معاون دادستان مرکز استان
در خصوص نکته مهم دیگر یعنی تشخیص به موقع ، نقش اساسی بر عهده پزشکان است که در این خصوص بسیار لازم است پزشکان توجه ویژه ای به سخنان معاون دادستان مرکز استان داشته باشند.
کد خبر: ۹۰۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱ 12 October 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از زبان اعضای پزشکی ستاد استانی مقابله با کرونای استان اعلام شده است که نرخ شیوع کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از نرخ کشوری است هر چند نرخ مرگ و میر استان در ابتلا به این بیماری پایین تر از نرخ کشوری است.
این یکی از آمار و ارقامی است که طی برگزاری نشست های متعدد کرونا در حدود 8 ماه گذشته کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است . 
ناشناخته بودن این ویروس ، عدم وجود داروی قطعی جهت درمان آن در کنار شباهت های علائم بروز آن با برخی بیماری ها مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی ، وضعیتی را به وجود آورده است که شائبه هایی در خصوص تشخیص این بیماری با بیماری های مشابه را ایجاد کرده است.
طی چند روز اخیر زنگ خطر جدی کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمده است تا جایی که رئیس بیمارستان معین کرونایی استان هشدارهایی که در نوع خود جدید بوده اند را عنوان کرده است.
دکتر جاودان سیرت ضمن اعلام در حال تکمیل بودن ظرفیت تخت های بیمارستان شهید جلیل اما از مواردی عجیب تر خبر می دهد از جمله اینکه جوانی 25 ساله بعد از حدود 12 روز از بروز علائم به بیمارستان مراجعه کرده است در حالی که پس از گذشت این مدت ریه ی وی حدود 80 درصد درگیر ویروس شده است (سفید شده است) و عملا کاری از کادر پزشکی برای درمان وی بر نمی آید! 
بیان این نکته از دو جهت بسیار حائز اهمیت است نکته اول تشخیص به موقع و نکته دوم مراجعه به موقع به مراکز درمانی است .
نقش تشخیص درست پزشکان کهگیلویه و بویراحمدی در وضعیت فعلی کرونا!
در مورد مراجعه به موقع مطمئنا خود افراد مبتلا نقش اصلی را دارند به این معنی که هیچ کس و در هیچ سنی نباید این بیماری را سرسری بگیرد اما در خصوص نکته مهم دیگر یعنی تشخیص به موقع ، نقش اساسی بر عهده پزشکان است که در این خصوص بسیار لازم است پزشکان توجه ویژه ای به سخنان معاون دادستان مرکز استان داشته باشند.
احمد مولایی که تقریبا عضو ثابت نشست های ستاد استانی مقابله با کرونا است ، در یکی از این نشست ها به نکات قابل تاملی در خصوص تشخیص به موقع ابتلا به کرونا مطرح کرد.
مولایی گفت : در روزهای اخیر شاهد بوده ایم برخی از مبتلایان که به شرایط حاد این بیماری رسیده اند ، چندین روز قبل با بروز علائم این بیماری به پزشک مراجعه کرده اند و پزشک سرماخوردگی را تشخیص و به بیمار اعلام کرده اند و پس از چند روز وضعیت این بیماران حاد شده است !
مولایی با مطرح کردن این موضوع اینگونه توضیح می دهد که به نظر نمی رسد اکنون وضعیت هوا به گونه ای باشد که سرماخوردگی شیوع پیدا کرده باشد لذا پیشنهاد می شود که مسئولین علوم پزشکی در این خصوص حساسیت بیشتری به خرج دهند و بنا را بر تشخیص کرونا بگذارند تا شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم .
معاون دادستان مرکز استان پس از پایان این نشست و در توضیحات تکمیلی درخواست شده از طرف خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت : موارد متعددی حتی در میان همکاران خود در دستگاه قضایی داشته ایم که دارای علائم شبیه کرونا بوده اند اما پزشکان عمدتا عمومی این علائم را سرماخوردگی اعلام کرده اند ولی پس از گذشت چند روز وضعیت بیمار حاد شده است و مجبور به بستری در بیمارستان شده است !
مولایی در خصوص جنبه حقوقی چنین تشخیص های اشتباهی که می تواند منجر به مرگ افراد شود هم گفت : قانون در این زمینه مشخص است و برابر با آنچه که قانون تعیین می کند اقدام می شود .
مولایی با ذکر این توضیحات ضمن درخواست از مجموعه علوم پزشکی و پزشکان برای توجه ویژه به موضوع تشخیص ، گفت : در این چند ماه بیشترین فشار بر کادر درمانی است و ذکر این نکته به معنی نادیده گرفتن اقدامات آن ها نیست و دستگاه قضایی با تمام توان در کنار آن ها خواهد بود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار