مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام؛
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام گفت: خوشبختانه با نگاه دولت اعتبارات کتابخانه های عمومی استان در سال جاری حدود ۴۵ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۹۰۸۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲ 13 October 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ سیمه حیدری در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت : در حال حاضر ۲۴ هزار و ۶۴۷ نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند،که از این تعداد ۱۴ هزار نفر زن و ۱۰ هزار نفر مرد بوده که بیشترین رده سنی مخاطبان در کتابخانه های عمومی استان بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن هستند و ۹ هزار و ۶۷۵ نفر از اعضای کتابخانه های عمومی استان در این رده سنی قرار دارند.

وی  با بیان اینکه ۵۶۱ هزار و ۸۱۸ جلد کتاب در سطح کتابخانه های عمومی استان وجود دارد، یبیان داشت : ۱۲۴ نفر به عنوان پرسنل و کتابدار در سطح کتابخانه های عمومی استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۶۴ نفر مرد و ۶۰ نفر زن هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام افزود:  در حال حاضر ۴۴ باب کتابخانه های عمومی، ۷ باب کتابخانه مشارکتی و ۱۴ باب کتابخانه روستایی در سطح استان وجود دارد که این کتابخانه های مشارکتی با همکاری و مشارکت نهادهای هلال احمر، سازمان زندان های استان، آب و فاضلاب و نیروی هوایی اداره و فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز ۶ پروژه ساخت کتابخانه در سطح استان در دست اقدام است، یادآور شد: کتابخانه شهید سردار سلیمانی در منطقه بان برز شهر ایلام با متراژ ۷۰۰ متر مربع با اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری، کتابخانه دشت عباس موسیان که در مرحله نهایی قرار دارد و در هفته کتاب افتتاح می شود.

حیدری یادآور شد :  ۲ کتابخانه در دره شهر و چرداول با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه ملکشاهی که با همکاری بنیاد علوی در ۱۲۰ متر مربع زیربنا ساخته می شود از جمله این طرح ها و پروژه های به شمار می روند.

وی بیان داشت  : وظیفه ما در کتابخانه های عمومی  تحویل  کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی گرانبها به اعضا و مراجعه کنندگان است  و فرصتی مناسب برای مطالعه و کتابخوانی را فراهم کنیم.

سمیه حیدری تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا کتابخانه های استان بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و در راستای مبارزه با شیوع کرونا به جزء در یک بازه زمانی تقریبا یک ماهه، تعطیل بوده اند که در این مدت یک ماهه نیز پذیرش اعضاء در کتابخانه ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سرانه مطالعه در استان پایین است و همچنین برای جلوگیری از دوری اعضاء از کتاب و کتابخوانی، فعالیت های کتابخوانی از طریق فضای مجازی و بستر اینترنت همچنان تداوم داشته و در این راستا نشست های مجازی کتابخوانی، معرفی کتاب، نقد کتاب و نشست ادبی و فرهنگی در بستر فضای مجازی برگزار شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام یادآور شد: شیوع ویروس کرونا علی رغم اینکه فرصتی را برای مطالعه و کتابخوانی در خانه با توجه به قرنطینه و محدودیت های اعمال شده به وجود آورده است، اما تلاش می شود که از طریق فضای مجازی، فعالیت های کتابخوانی با مشارکت اعضای کتابخانه های عمومی در سطح استان تداوم یابد.

حیدری با بیان اینکه امسال با حمایت های استاندار محترم و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بودجه های مناسبی از محل تملک دارایی ها برای کتابخانه های عمومی استان علی رغم کمبود اعتبارات مصوب شده است.

حیدری با بیان اینکه کتابخانه ها، تنها فضایی برای امانت دادن کتاب و مطالعه کتاب نیستند، تصریح کرد: کتابخانه ها در واقع یک نهاد فرهنگی در راستای اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی هستند و در تلاش هستیم که کتابخانه ها به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شوند و هر فردی با هر ذائقه ای بتواند وارد کتابخانه شده و در برنامه ها و فعالیت های فرهنگی اجرا شده در سطح کتابخانه ها مشارکت داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام از تشکیل محفل ادبی در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این محفل ادبی در سطح فضای مجازی برگزار می شود و در هر برنامه از شاعران استانی و شهرستانی برای حضور در این محافل ادبی دعوت می شود و در تلاش هستیم که استعدادهای جوان در این محافل شکوفا شده و ارتباط بین علاقه مندان حوزه ادبی و افراد صاحبنطر استان ایجاد شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار