معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: طی 6 ماهه نخست امسال، با هدف تثبیت مالکیت دولت برعرصه های ملی ،جلوگیری از تخریب وتصرف اراضی ملی ودولتی وهمچنین تفکیک واقعی اراضی ملی با مستثنیات قانونی اشخاص وکاهش بحث‌های زمین خواری و.... از محل اعتبارات ملی طرح ممیزی اراضی وتفکیک مستثنیات بیش از ۱۲۰هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان کاداستر شد.
کد خبر: ۹۱۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳ 22 October 2020
به گزارش خبرنگار تابناک در کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان علی اکبر محمدپناه اظهار داشت: این مساحت از نقشه‌های پلاک‌های ثبتی (روستاها) حوزه استحفاظی استان در اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی اصلاح هندسی و تدقیق شده است.
وی افزود: کاداستر منابع طبیعی عبارت است از تهیه نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس دستورالعمل کاداستر سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در سامانه شمیم (شبکه ملی یکپارچه ملک) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تثبیت گرددوبرای محدوده‌های منابع ملی سندتکبرگ با مختصات وحدود وثغورمشخص صادر شود.
وی گفت: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار اداره این کل قرار گرفته است.
معاون حفاظت و اموراراضی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان یادآور شد: طرح کاداستر اراضی ملی به عنوان یکی از اولویت‌های ۹ گانه برنامه اجرایی سال ۱۳۹۹ سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است که با وجود اینکه درسنوات گذشته دراین خصوص صرفاتعداد ۲۶۳ پلاک در سطح حدود ۳۲۸ هزار هکتار انجام و اسناد آن اخذ شده است، ولی انحام این امر مهم درسال جاری بصورت جهشی درحال انجام است وانشاالله تاپایان سال مالی ۱۳۹۹ هدف سازمانی پیش بینی شده محقق خواهد شد.
وی افزود: در ۶ ماهه اول سال جاری در اجرای ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی قانون ملی شدن جنگل‌ها و ماده ۳۹ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور ودستورالعمل فوق الذکر کاداستر اراضی ملی تعداد ۲۷۱ پلاک در سطح ۴۰۸ هزار و ۵۸۱ هکتار جهت اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی تحویل اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های استان شده است.
محمد پناه گفت: تا پایان شهریور ۱۱۴ پلاک در سطح بیش از ۱۲۰هزارهکتار از ۲۷۱ پلاک اعلامی کاداستر شد.
محمدپناه اضافه کرد: از مهمترین وظایف این اداره کل، تحقق بخشیدن به اهداف سازمان جنگل‌ها شامل: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری بهینه ازمنابع طبیعی موجود است که اصلی‌ترین اقدام برای رسیدن به آن براثر شناسایی، تشخیص و اعمال حاکمیت دولت و صدور اسناد اراضی ملی برای عرصه‌های جنگلی و مرتعی و بیشه‌های طبیعی بدست می‌آید.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.
محمدپناه تاکید کرد: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سود جو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است و روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است.
وی افزود: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌های به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.
محمدپناه یادآور شد: براین اساس اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان براساس آیین نامه‌ها و دستوالعمل‌ها و قوانین مرتبط در پنج محور شناسایی و تشخیص، انتشار آگهی، تعیین تکلیف اراضی اختلافی و قطعیت قانونی، اصلاح و بازنگری و پیگیری صدور و اخذ اسناد مالکیت اقدامات خود را انجام می‌دهد.
از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهر‌های بانه و مریوان سروآباد واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار