مدیر کل اداره اتباع استان قم گفت: ساماندهی اتباع هندی و اعطای تابعیت به مادرایرانی ها دو فعالیت شاخص اداره اتباع قم درسال جاری بود و همچنین با پافشاری استانداری قم و کمک های معاونت سیاسی امنیتی و مدیر کل بازرسی این امر به دفاتر پیشخوان اتباع واگذار شد تا هم از تجمع افراد در یک مکان جلوگیری شود و هم سرعت کار افزایش یابد.
کد خبر: ۹۱۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ 29 October 2020

به گزارش تابناک قم، عباس شیر محمدی عنوان کرد: در ابتدای سال وقتی بامشکل کرونا مواجهه شدیم مجموعه استانداری قم ماموریت ساماندهی حدود هزار و ۴۰۰ زائرین هندی که در بیشتر از ۳۰ نقطه شهر در کمترین امکانات پراکنده بودند را به این سازمان محول کردند که خوشبختانه توانستیم در پنج نقطه این زائران را ساماندهی کنیم.

وی با بیان این اینکه با پیگیری های فراوان با سفارت هند شرایط بازگشت این زائرین را فراهم کردیم، تصریح کرد: در ۹فروردین در اولین مرحله۸۰۰ نفر از این زائران بازگشت داده شدند و ۵۵۰ تن باقی مانده  را در سه مکان ارجاع داده شدند.

وی با تاکید براینکه اسکان این اتباع با رعایت پروتکل های بهداشتی یک پروژه سنگین برای اداره اتباع استان قم بود، اظهار کرد: متاسفانه تست کرونا ۲۸۵ نفر از این زائرین مثبت شد که با تلاش های مرکز بهداشت و استانداری توانستیم درمکانی خارج از شهر این افراد را تابهبودی کامل قرنطینه کنیم و فقط یک پیرمرد ۹۶ ساله با بیماری زمینه ای نارسایی کلیوی فوت کرد.

وی با اشاره قه اینکه این افراد شیعیان امیرالمنین بودند و ما وظیفه صیانت از زائران کریمه اهل بیت(ع) را داشتیم، بیان کرد: با رایزنی های متعدد، سفارت هند هزینه اسکان این افراد را بر عهده گرفت اما هزینه های درمان این افراد به عهده ما بود که خوشبختانه در این امر سربلند بیرون آمدیم.

وی با بیان اینکه ویزای بسیاری از این افراد در اسفند ها تمام شده بود و به دلیل نداشتن مرز زمینی مشترک با هند به اجبار در ایران ساکن بودند، خاطر نشان کرد: با شیطنت برخی از افراد فیلم ساماندهی و خروج این اتباع با عنوان حضور و تردد اتباع پاکستانی در شهر قم، نشان داده شد که سبب ایجاد یک فشار روانی خاصی برای خروج این افراد شد.

وی با اشاره بر اینکه روزانه بیش از۲۵۰ مراجعه به این اداره صورت می گیرد تصریح کرد: استان قم اولین استان به صورت پیشتازانه امکان ثبت نام اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی را راه اندازی کرد و نزدیک به شش هزار مادر ایرانی برای حدود ۱۰ هزار فرزند پیش ثبت نام کردند که این سبب یک ارامش برای جامعه شد.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی اتباع هندی و اعطای تابعیت به مادرایرانی ها دو فعالیت شاخص اداره اتباع قم درسال جاری بود، عنوان کرد: با پافشاری استانداری قم و کمک های معاونت سیاسی امنیتی و مدیر کل بازرسی این امر به دفاتر پیشخوان اتباع واگذار شد تا هم از تجمع افراد در یک مکان جلوگیری شود و هم سرعت کار افزایش یابد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰تن از اتباع ساکن در روستاها توسط دهیاری ها و افراد عادی برای ثبت نام معرفی شده اند و انشالله تا پایان سال این امر به صورت کامل انجام میشوند.

وی درخصوص اقدامات فرهنگی عنوان کرد: ۱۷۰مجوز برای راه اندازی هیئات مذهبی محرم صادرشد که شخصا بیش از ۸۰ درصد آنها بازدید کردیم تا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و همچنین مدیر کل سازمان تبلیغات نیز اعلام کردند که هیئات اتباع بیشترین رعایت پروتکل های بهداشتی را داشتند.

شیر محمدی با اشاره بر اینکه بیش ۱۲ هزار بسته غذایی توسط موسسات خیریه اتباع مانند مهر، خاتم النبیا و...در دوران کرونا دربین اتباع نیازمند توزیع شد، اظهار کرد: پنج هزارو ۲۰۰ تن از اتباع آسیب پذیر را به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت درآوردیم و برای بیماران خاص نیز حدود ۲۵میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کردیم.

 وی با بیان اینکه ۲۰۵ هزار تن اتباع مجاز در قم حضور دارند، ادامه داد: در تردد و مسافرت اتباع بسیار سخت گیرانه عمل کردیم و درفروردین هیچگونه برگ اجازه تردد برای افراد صادر نشد و در اردیبهشت ۲۰مورد برای موارد ضروری صادر شد.

 وی افزود: بخش روابط عمومی در شش ماه نخست سال بیش از ۵۰۰ سوال مطرح شده توسط مراجعه کنندگان در بخش پاسخگویی سایت را به صورت شبانه روزی پاسخ دادند که این امر سبب بالا رفتن رضایت مردم از استانداری و دلت می‌شود.

وی تصریح کرد: در بسیاری از استان ها پرونده های مشکلات خانوادگی را نمی‌پذیرند؛ در حالیکه در استان قم ۴۹ پرونده از ۶۶ پرونده منجر به مصالحه مربوط به اختلافات خانوادگی بوده که این امر سبب کاهش پرونده ها درقوه قضاییه می‌شود.

وی با بیان اینکه استان قم تنها شهر جهان است که۱۲۲ملیت مختلف درآن زندگی می‌کنند، تاکید کرد: از این امر می‌توان به عنوان یک ظرفیت فرهنگی و اقتصادی استفاده کرد و این اتباع می توانند سفیران صادرات کالا های ایرانی و جذب سرمایه باشند که متاسفانه نسبت به این امر غفلت شده است.

وی ادامه داد: با کمک استاندار قم  توانستیم دستورالعمل اقامت پنج ساله را برای اولین بار اجرایی کنیم و به سه تن از اتباع سرمایه دار اقامت پنج ساله داده شد و ۲۰ پرونده نیز در حال برسی است.

وی در رابطه با اتباع غیر مجاز دستگیر شده توسط نیروی انتظامی بیان کرد: سعی می‌شود همه افراد در اردوگاه ها با رعایت فاصله اجتماعی و پرتکل های بهداشتی بیشتر از دو روز نمانند و با رسیدن به تعداد ۳۰ نفر به سمت مرز هدایت می شوند و از ابتدای سال جاری نیز بیش از ۲ هزار نفر رد مرز شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار