نماینده شیراز گفت: عوارض آلایندگی یک نوع عوارض محلی است که باید برای رفع آلایندگی از هر محل و منطقه به کار گرفته شود نه اینکه در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد تا در مناطق دیگری و برای واحدهای دیگری به کار گرفته شود. این روش جمع آوری منابع و توزیع آن بیش از آنکه یک اقدام دارای توجیه باشد یک کار سیاسی است و راه را برای سیاسی‌کاری باز می کند.
کد خبر: ۹۱۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳ 07 November 2020
به گزارش تابناک فارس: جعفر قادری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح حذف بند «ن» تبصره ۶ قانون بودجه مبنی بر اختصاص ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به صندوق حفاظت از محیط زیست گفت: اختصاص ۳۵ درصد از درآمد آلایندگی سهم شهرها و روستاها به صندوق حفاظت از محیط زیست در بودجه سال ۹۹ به دور از توجیه است.
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: اینکه درصدی از درآمد رفع آلایندگی در هر منطقه برداشت و به صورت متمرکز در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست کشور و یا ادارات کل استان ها قرار بگیرد و به عنوان وام در اختیار واحدهای آلاینده سایر مناطق قرار بگیرد و یا صرف کارهای مطالعاتی برای کمک به واحدهای آلاینده سایر مناطق بشود دارای توجیه نیست.
 
 
وی افزود: اگر واقعاً هدف سازمان حفاظت محیط زیست رفع آلایندگی است باید عوارض آلایندگی هر منطقه برای توسعه فضای سبز، گسترش حمل و نقل عمومی و تجهیز سازمان حفاظت محیط زیست در آن منطقه به ابزارهای پایش و دادن وام به همان واحدهای آلاینده که از آنها عوارض گرفته شده اختصاص داده شود.
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: اگر هدف رفع آلایندگی است چه فرقی می کند که منابع توسط شهرداری، دهیاری و یا سازمان حفاظت محیط زیست مصرف شود. مهم این است که سازمان حفاظت محیط زیست بر مصرف اعتبارات کنترل و نظارت داشته باشد و اطمینان پیدا کند که این عوارض در جهت کاهش آلایندگی به کار گرفته می شود.
 
قادری خاطرنشان کرد: باور بنده بر این است که  به سازمان حفاظت محیط زیست برای طرح‌های مطالعاتی و یا دادن وام به واحدهای آلاینده باید کمک شود. این اقدام یک اقدام ملی است و وقتی جهت گیری ملی است باید از منابع ملی برای این کار اختصاص داده شود نه اینکه از اعتبارات محلی برای اهداف ملی استفاده شود و سهم مناطق نادیده گرفته شود.
 
وی افزود: من فکر می کنم باید از اعتبارات ملی برای کمک به صندوق حفاظت از محیط زیست استفاده کرد. البته باید کنترل و مراقبت هم کرد تا این منابع در جای خودش هزینه شود و شائبه استفاده در مقاصد سیاسی بر آن مترتب نشود.
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در پایان گفت: باور ما بر این است که نباید عوارض آلایندکی شهرهای الوده ای مثل عسلویه،  اراک،  زرقان و ... بجاهای دیگری اختصاص داده شود، بلکه این عوارض در همان شهرستانها و شهرستانهای همجوار صرف رفع آلایندگی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار