طرح توسعه رسته دام سبک با هدف افزایش راندمان تولیدات دامی، اجرای نظام مدیریت تغذیه و نژاد این نوع دام با حمایت بنیاد علوی در لنده آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۰ 08 November 2020

طرح توسعه دام سبک با حمایت بنیاد علوی در لنده آغاز شد+تصاویر

به گزارش تابناک کهگیلویه بویر احمد؛ مسئول نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان لنده از جمله اهداف بنیاد علوی در مسیر محرومیت زدایی را کمک به اشتغال پایدار بر اساس ظرفیت ها و مشاغل موجود در مناطق هدف برشمرد.

مهندس مرادی پور افزود؛ در این راستا بنیاد علوی اقدام به تعریف و پیاده سازی طرح ملی توسعه دام سبک در کل کشور و شهرستان های محروم نموده است که هدف از اجرای این طرح اصلاح مدیریت تغذیه گله های دام سبک از نظر بهداشتی و تغذیه ای و دانش افزایی دامداران در راستای بهبود مدیریت و افزایش راندمان تولیدات دامی در کشور است.

نیکبخت دبیر اشتغال نهاد پیشرفت و آبادانی شهرستان لنده با اشاره به ظرفیت پرورش دام سبک و گستردگی مراتع و تعداد بالای دام در شهرستان لنده اطهار داشت؛استفاده از این ظرفیت و بالا بردن راندمان تولید می تواند کمک قابل توجهی به افزایش درآمد خانوارهای روستایی نماید.

وی افزود؛ با احصای ظرفیت های مناطق مختلف شهرستان اجرای طرح توسعه دام سبک به عنوان یک ضرورت قلمداد از ابتدای تابستان سال ۱۳۹۹ در شهرستان لنده با همت بنیاد علوی آغاز و دامداران هر روستا جهت دریافت خدمات تحت عنوان یک شبکه جداگانه در طرح مشارکت داشته اند.

دبیر اشتغال لنده با اشاره به استقبال خوب دامداران از این طرح گفت؛ در مجموع تعداد ۱۷ شبکه در منطقه تشکیل شد که ۷۴ نفر از دامداران با مجموع ۸ هزار راس دام سبک بز و گوسفند در این شبکه ها عضو شده اند.

وی با بیان اینکه دامداران عضو این طرح تحت رسته دام بنیاد قرار میگرند از انعقاد قرار داد با یکی از شرکت های شهرستانی خبر داد که از این طریق کنسانتره یارانه ای و زماندار در اختیار دامداران عضو شبکه قرار خواهد گرفت.

نیک بخت از دیگر برنامه های حمایتی در این طرح را تامین یک دستگاه سو نوگرافی به ارزش ۷۵۰ میلیون ریال عنوان و گفت این دستگاه تحویل Bds شهرستان گردید.

در ادامه تشریح چگونگی اجرای این طرح در شهرستان محمود دانایی هماهنگ کننده نهاد پیشرفت و آبادانی لنده طرح توسعه ای دام سبک را سه مرحله عنوان کرد و گفت، با حضور مکرر BDS های محلی یا عاملان توسعه در دامداریهای هدف در روستاها اجرا می شود.

وی با تشریح مراحل سه گانه این طرح اظهار داشت؛ در مرحله اول اقدامات لازم جهت مبارزه با بیماری های انگلی داخلی و خارجی دام صورت میگیرد و با اعمال تغذیه مناسب دام برای سونوگرافی و همزمان سازی فحلی و یکپارچه سازی آبستنی و زایمان در گله آماده می شود.

وی افزود؛ مرحله دوم مراقبت از گله آبستن و پیشگیری از بیماری های رایج صورت میگیرد و در مرحله سوم بره ها و بزغاله های تولیدی مدیریت شده تا تلفات ابتدای تولد به حداقل رسیده و بازدهی گله افزایش یابد.

لازم به ذکر است که خدماتی مانند همزمان سازی فحلی و سونوگرافی برای اولین بار در شهرستان لنده در حال اجرا بوده و این موارد می تواند به عنوان یک روش مدیریتی پایا و ادامه دار راهگشای مشکلات دامداران شهرستان باشد.

همچنین بنیاد علوی در تلاش است با اعطای تسهیلات مناسب سازی جایگاه نگهداری دام و تامین بخشی از خوراک مورد نیاز دام شهرستان را با قیمت مناسب گام مهمی در توسعه دامداری این شهرستان بردارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار