قدامات بیولوژیکی احیا و اصلاحی جنگل‌ها و مراتع این استان به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است.
کد خبر: ۹۱۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ 04 November 2020
قدامات بیولوژیکی احیا و اصلاحی جنگل‌ها و مراتع این استان به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است.
 
به گزارش تابناک همدان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان: عباس قبادی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: اقدامات بیولوژیکی احیا و اصلاحی جنگل‌ها و مراتع این استان به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده است.

عباس قبادی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی وحفظ جنگل‌ها ومراتع در توسعه پایدار گفت: اقدامات بیولوژیکی در بخش مرتع و جنگل با پیش بینی اعتبار یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومانی از محل منابع صندوق توسعه ملی در ۱۰ شهرستان به مرحله اجرا درآمده است.

وی با ذکر اهمیت تاثیر توجه به مراتع در تولید علوفه و تامین گوشت افزود: حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی به عنوان اولویت اصلی در پایش مراتع در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش تولیدات لبنی و گوشتی مورد توجه است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان درباره اقدامات احیا و اصلاحی در بخش مرتع گفت: در حوزه آبخیز مرتع «بلاغ» شهرستان همدان طرح بوته کاری و کاشت گیاه آتریپلکس در سطح ۴۰ هکتار با پیشرفت خوبی در حال اجرا است.

قبادی اضافه کرد: عملیات «کُپه‌کاری» نیز در سطح ۶۵۰ هکتار از اراضی ملی استان و در حوزه آبخیز ۱۰ شهرستان به مرحله اجرا درآمده و تا پایان سال جاری نیز این طرح‌ها ادامه دارد.

وی بیان کرد: همچنین عملیات «بذرپاشی» با بذور گیاهان دارویی و مراتعی در سطح بیش از یک هزار هکتار از اراضی مرتعی استان در ۱۱ حوزه آبخیز واقع در ۱۰ شهرستان در حال اجرا است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره اقدامات بیولوژیکی در بخش جنگل نیز گفت: با هدف توسعه و صیانت از جنگل‌ها از ابتدای سالجاری عملیات جنگل کاری با کاشت گونه‌های جنگلی از جمله داغداغان، سنجد، ارژن و سماق در سطح ۵۰۰ هکتار آغاز و یک هزار هکتار در سالجاری هدفگذاری شده همچنین نگهداری ۲ هزار هکتار جنگلکاری سال گذشته نیز صورت گرفته است.

قبادی افزود: در قالب طرح «جنگلکاری مشارکتی» نیز در ۲ حوزه آبخیز «تاریکدره» شهر همدان و روستای «سیاهدره» نهاوند ۱۰ هکتار نهالکاری گونه‌های جنگلی با مشارکت مردم، جوامع محلی، شورای اسلامی و دهیاری روستا صورت گرفت.

وی اضافه کرد: تشتک‌ها و هلالی‌های آبگیر ایجاد شده به همراه نهال‌کاری و بذرکاری در مناطقی که نیاز به اصلاح و احیا دارند موجب استفاده حداکثری از نزولات آسمانی و همچنین ذخیره نزولات شده که در تداوم و بقای بذرکاری‌ها و تأمین آب مورد نیاز نهال‌های کاشته شده بسیار مفید است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره طرح‌های مرتع نیز اظهار داشت: سال جاری ۴۶ طرح در ۱۰ شهرستان و در سطح سه هزار و ۳۰۰ هکتار با اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی و مصوب شده است.

قبادی تاکید کرد: هدف گذاری برای حضور مردم یکی از شرایط مهم برای حفظ مراتع و جنگل‌ها است و به دلیل نبود اعتبارات کافی، افزایش نقش مردم در حفاظت بیشتر از منابع طبیعی از برنامه‌های مهم در سال جهش تولید است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار