رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۰ درصد از مراتع این استان فقر پوشش دارد و نیازمند حمایت جدی و احیا است.
کد خبر: ۹۱۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ 18 November 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سلیمان محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دام  موجود در استان ۲.۵ برابر ظرفیت چرای دام مجاز می باشد و این روند موجب تشدید فقر پوشش مرتعی شده است.

وی با بیان اینکه مرتع  کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می دهد افزود: مساحت مراتع این استان ۵۱۹ هزارو ۲۳۶ هکتار می باشد که از این میزان  ۴۷۸ هزارو ۸۱۲ هزار هکتار مرتع  و  ۴۰ هزارو ۴۲۷ هکتار بیابان است.

محمدی اظهار داشت: ۱۲ درصد از مراتع این استان غنی، ۲۸ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی فقیر است.

وی ادامه داد: در صورت جلوگیری نکردن از عوامل تخریب از جمله چرای دام غیرمجاز وسعت مراتع فقیر در کهگیلویه و بویراحمد افزایش خواهد یافت.

محمدی ابراز کرد:  ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار رأس دام هم اکنون در مراتع  استان کهگیلویه و بویراحمد چرا می کنند که ۲.۵ برابر ظرفیت دام مجاز است.

 وی تصریح کرد: مراتع کهگیلویه و بویراحمد با تولید ۵۴۰ هزار تن علوفه در سال ظرفیت چرای ۹۰۰ هزار واحد دامی را دارد.

محمدی گفت:  ورود دام سبک مازاد عشایر به منطقه موجب فرسایش،تخریب و انقراض برخی گونه های گیاهی منطقه نیز می شود.

وی  تأکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد و با معرفی به مراجع قضایی پروانه بهره برداری از مراتع آنان باطل خواهد شد.

محمدی گفت: برای اهمیت حفظ مراتع رعایت زمان ورود و خروج دام، جلوگیری از ورود دام مازاد و  و دامدارغیر مجاز، قرق و مدیریت چرای دام، تهیه و اجرای طرح های مرتعداری با مشارکت دامداران ذیحق توصیه می شود.

وی افزود: کنترل کوچ و پروانه، اجرای عملیات بیولوژیک شامل کپه کاری و بذر پاشی و ذخیره نزولات آسمانی همراه با بذر کاری از طریق مشارکت مرتعداران از مهمترین برنامه های در دست اجراست.

محمدی افزود: ۶ هزار هکتار عملیات مرتع کاری در قالب کپه کاری و بذر باشی امسال  با هدف تقویت پوشش گیاهی در اراضی ملی مرتعی استان انجام می‌شود که از این میزان سه هزار هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مابقی بصورت مشارکتی انجام خواهد شد.

 استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن حدود ۲ میلیون هکتار جنگل و مرتع، در کمربند سبز زاگرس واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار