استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد :
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات درباره شکل‌گیری جبهه حمله به دولت و محمدجواد ظریف بعد از انتخابات ریاست‌ جمهوی آمریکا و روی کار آمدن «جو بایدن» توضیح داد.
کد خبر: ۹۱۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳ 29 November 2020

هر روز که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 نزدیک‌تر می‌شویم، تلاش های برخی رقبا برای به چالش کشیدن رقیب بیشتر می شود . یکی از مباحث داغ این روزها مربوط به وضعیت دولت روحانی و عملکرد آن است که البته تقریبا نارضایتی عمومی وجود دارد و دلیل آن هم وضعیت اقتصادی و معیشت مردم است به گونه ای که در هیچ بازار مالی و یا ارزاق عمومی ثبات چندانی وجود ندارد و هر لحظه احتمال شوک در هر حوزه اقتصادی وجود دارد! اما در این بین جبهه اصلاحات که عامل پیروزی روحانی بوده و یا اینکه خود چنین بیان کرده اند ، پس از اتفاقات مربوط به برجام پس از ترامپ و ضعف در مدیریت کشور ، ابتدا برخی از چهره های مطرح به انتقاد تند از روحانی پرداختند و البته نوعی سردرگمی هم در مواضع آن ها مشاهده می شد اما به هر جهت اصلاحات فعلا و با توجه به ضربه سنگینی که از عملکرد روحانی خورده است و با توجه به این نکته که سیاست انتقاد از روحانی جواب نداده است ، به نظر می رسد فعلا حمایت از روحانی در قالب حمله به جبهه مقابل یعنی اصولگرایان را بهترین راه برای مدیریت صحنه تا انتخابات 1400 می بیند چیزی که در سخنان علی صوفی استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد در دولت هاشمی مشهود است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، علی صوفی در گفتگویی اظهار داشت : «اکنون با انتخابات آمریکا و روی کار آمدن آقای بایدن که شعار انتخاباتی وی "برجام" بوده است و نیز دستاورد مثبت دولت در زمینه مذاکرات 1+5 و نیز تنظیم موافقت‌نامه برجام به عنوان یک دستاورد بین‌المللی و لغو قطعنامه‌هایی که علیه ایران تصویب شده بود و ... همه این‌ها کارآمدی دولت آقای روحانی را در عرصه بین‌المللی به ویژه مهارت و توان دولت در مذاکرات در چارچوب منافع ملی را به اثبات رسانده است. علت شکل‌گیری جبهه جدید علیه دولت و فشار بر دولت هم به همین خاطر است.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که با پانا سخن می گفت ، ادامه داد: «با توجه به شرایط فشار حداکثری آمریکا، تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی کشور و نارضایتی‌ها که وجود داشت، این افراد فکر نمی‌کردند که دیگر فرصتی برای دولت پیش بیاید که بخواهد مجددا کارآمدی خود را نشان دهد و در نتیجه مردم را به انتخابات 1400 امیدوار کند.»
دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات تاکید کرد: «علت اصلی این قضیه همین است؛ که به هر طریق، روی کار آمدن بایدن و کنار گذاشتن فشارهای حداکثری، این نوید را می‌دهد که آمریکا به برجام برگردد و دوباره مذاکرات از سر گرفته شود، چه بین ایران و 1+5 چه بین ایران و خود آمریکا و این فشارهای حداکثری از روی ایران برداشته شود و در این فرصت باقی‌مانده، هم دولت و هم مردم، امیدوار و مردم هم به نتیجه کار امیدوار شوند. می‌خواهند در انتخابات 1400 هم دو قطبی تشکیل شود؛ دوقطبی انجام مذاکره و اینجا، تیم قوی مذاکره کننده و قطب دیگر تندروان اصولگرا که مذاکرات را قبل از آقای روحانی هم در دست داشته‌اند، در زمان آقای جلیلی که کاری هم از پیش نبردند.»
صوفی اظهار کرد: «اساسا اصولگرایان نمی‌توانند این مذاکره را به پیش ببرند و اهل آن نیستند، چون اصولگرایان مذاکره را با مناظره اشتباه گرفته‌اند. آنها فکر می‌کنند تمامی اسلام در مقابل تمامی کفر آنجا قرار می‌گیرد و باید آنجا حقانیت اسلام را اثبات کنند و اگر آنها را هم مسلمان کنند چه بهتر. چیزی به نام منافع ملی اصلا مدنظرشان نیست.»
اینها امتحان خود را پس داده‌اند. در مناظره سال 92 کسی که در مقابل آقای جلیلی ایستاد آقای ولایتی بود نه آقای روحانی نه آقای عارف. کسی که در مقابل جلیلی ایستاد و کار وی را زیر سوال برد، خود از طیف و جنس اصولگرایان بود. کارنامه آنها پیش مردم مشخص است. مردم میدانند این مذاکرات در تغییر وضعیت معیشتی آنها چقدر می‌تواند اثرگذار باشد.
خیلی بعید می‌دانم مردم بخواهند ریسک کنند و مظلوم‌نمایی اینها را بپذیرند 
استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد در دولت اول هاشمی رفسنجانی گفت: «اما آقای روحانی هم نشان داد که اعتقاد به مذاکره دارد و هم نشان داد که توان مذاکره را دارد. طبعا در این فرصت باقی‌مانده هم می‌تواند مذاکرات را پیش ببرد و کار را به جایی برساند. زمان هم به گونه‌ای نیست که ترفندی بزنند و زمان بخرند، همه این را می‌دانند. تمام نگرانی‌ها و هجمه‌هایی که اینها دارند به همین خاطر است. چند شب گذشته در صداوسیما اصلاح‌طلبان را ردیف کرده بودند در کنار رسانه‌های بیگانه که اینها در حال تفرقه در جامعه هستند، که عده‌ای اهل مذاکره هستند و عده‌ای نیستند. این موضوع خیلی آنها را نگران کرده است، خیلی.»
علی صوفی در پاسخ به این سوال که آیا اینکه مخالفان و منتقدان دولت در حال القای این تصویر به جامعه هستند که مقصر تمام مشکلات مردم دولت فعلی است، باعث موفقیت آنها در انتخابات خواهد شد یا خیر؟ گفت: «اینها امتحان خود را پس داده‌اند. در مناظره سال 92 کسی که در مقابل آقای جلیلی ایستاد آقای ولایتی بود نه آقای روحانی نه آقای عارف. کسی که در مقابل جلیلی ایستاد و کار وی را زیر سوال برد، خود از طیف و جنس اصولگرایان بود. کارنامه آنها پیش مردم مشخص است، مردم می‌دانند و این را هم می‌دانند که این مذاکرات در تغییر وضعیت معیشتی آنها چقدر می‌تواند اثرگذار باشد. خیلی بعید می‌دانم مردم بخواهند ریسک کنند و این مظلوم‌نمایی اینها را بپذیرند. اگر اینها برگ برنده‌ای در اختیار داشتند این همه الان تلاش نمی‌کردند.»
تیم آقای روحانی در مذاکره بی‌نظیر هستند و نگرانی برخی از افراد هم از همین است
استاندار سابق کهگیلویه و بویر احمد در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که اینکه می‌گویید مردم می‌دانند، منظور شما نخبگان هستند یا توده مردم؟ افزود: «به نظر من این وضعیت بین توده مردم اثبات شده است و نگرانی این طیف هم از همین است. اگر فقط بین نخبگان بود، این طیف چنین نگرانی نداشت. این طیف میداند که مردم چقدر به تغییر این اوضاع حساس هستند و آن را در گرو مذاکره می‌دانند و مذاکره را هم با روی کار آمدن بایدن ممکن می‌دانند و این دولت را هم دولت موفقی در مذاکره می‌دانند. هم آقای روحانی قبلا با آنها ارتباط داشت و هم تیم وی یعنی آقای ظریف مهارت و توانمندی و ارتباط بسیار بالایی دارد؛ مجموعا تیم آقای روحانی در این کار بی‌نظیر هستند و نگرانی برخی از افراد هم از همین است.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی خود از حملات اخیر به محمدجواد ظریف و ترس و نگرانی برخی از افراد و جریان‌ها از حضور وی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، گفت: «حمله‌کنندگان ظریف را عمود این خیمه می‌بینند و فکر می‌کنند اگر آقای ظریف را بزنند یا از دور مذاکرات حذف کنند، آن وقت مذاکره پیش نخواهد رفت. به اعتقاد من آنها می‌دانند که آقای ظریف در این رابطه چقدر می‌تواند نقش داشته باشد. حتی طرح کاندیداتوری آقای ظریف از جانب آنها هم به همین خاطر است که اگر الان آقای ظریف به عنوان کاندیدا وارد صحنه شود، خود به خود آن نقشی که باید به عنوان وزیر امور خارجه در همین برهه و زمان انجام دهد کاسته شده و ایشان درگیر کار دیگری خواهند شد. حال اینکه بعدا آقای ظریف مجال پیدا کنند کاندیدا شوند یا نشوند، بحث دیگری است اما اینکه آنها از الان شروع کرده‌اند برای حذف آقای ظریف از دور مذاکرات است.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار