روز بحث های جدی در ستاد کرونای کهگیلویه و بویراحمد
عصر روز گذشته نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در حالی برگزار شد که ضمن ارائه برخی اخبار امیدوار کننده در خصوص کاهش میزان شیوع اما خستگی برخی مدیران و بر زبان آوردن سخنانی که نشانه استیصال از رفتارهای برخی متخلفان و شاید هم اعتراض برخی از اصرار بر مصوبات محدودیت ساز است ، از جمله برداشت ها از این نشست بود.
کد خبر: ۹۲۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 04 December 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عصر روز گذشته نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در حالی برگزار شد که ضمن ارائه برخی اخبار امیدوار کننده در خصوص میزان شیوع اما خستگی برخی مدیران و بر زبان آوردن سخنانی که نشانه استیصال از رفتارهای برخی متخلفان و شاید هم اعتراض برخی از اصرار بر مصوبات محدودیت ساز است ، از جمله برداشت ها و خروجی این نشست بود.
شرایط کمی پیچیده تر شده است!
در ابتدای این نشست طبق رویه معمول جلسات ستاد ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گزارشی از وضعیت شیوع بیماری در استان را بیان کرد .
بنابر این گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار جانباختگان کووید19 استان به 339 نفر خبر داد .
پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اکنون 335 بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد 147 بیمار کرونایی قطعی بوده و ٢٩ بیمار در بخش های ویژه تحت درمان هستند.
وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد 17042 نفر بهبود یافته گزارش شده است.
وی اذعان داشت: از 282 نمونه دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج، ٤٤ درصد موارد مثبت و بیشترین موارد در شهرستان های کهگیلویه، بویراحمد، بهمئی و مابقی در سایر شهرستان های استان بود.
دکتر یزدانپناه خاطر نشان کرد: همزمانی کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا شرایط سخت و پیچیده ای ایجاد کرده است. بنابراین توجه و حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی باید بیش از پیش افزایش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:تنها راه کاهش آمار مبتلایان و فروکش کردن شیوع بیماری، همراهی مردم با استفاده صحیح از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، رعایت بهداشت فردی، عدم حضور در دورهمی ها و اجتماعات، عدم حضور در مکان های شلوغ و پرخطر و فضاهای سربسته و وجود تهویه مناسب در محیط کار و خانه است.
وی اضافه کرد: همچنین افرادی که در قرنطینه می باشند نباید تا دو هفته از شروع علائم محل قرنطینه را ترک نمایند و افرادیکه با بیماری تماس داشته اند و همچنین خانواده بیمار باید خود را ایزوله کنند و در صورت وجود نشانه های کووید ١٩ به مراکز ١٦ ساعته در استان جهت انجام تست کرونا مراجعه نمایند.
شرایط کمی پیچیده تر شده است! / انتقاد از تصمیم عجیب ستاد ملی کرونا! / چرا شهرستان ششم قرمز اعلام می شود؟ / سنگ هم خورده ایم اما دیگر توان نداریم!/ تماس کلانتری با تهران !
 
انتقاد از تصمیم عجیب ستاد ملی کرونا!
در بخشی از نشست رئیس اداره امور شعب بانک ملی  استان کهگیلویه و بویراحمد از تصمیم حضور 50 درصد کارکنان شعب انتقاد کرد و گفت : اجرای این مصوبه عملا نارضایتی مردمی و مشتریان را ایجاد کرده است .
دانش آموز افزود : حجم شلوغی بانک ها با اجرای این قانون بیشتر شده است چرا که با کاهش پرسنل به نصف ، زمان حضور مشتریان دوبرابر شده است و مشخص نیست چکونه این تصمیم قرار است از شیوع ویروس جلوگیری کند؟!
وی ادامه داد : آنگونه که اعلام شده است هفته آینده هم پنجاه درصد پرسنل باید در محل کار حاضر شوند در حالی که ما مخالف هستیم و پیشنهاد صد درصد شعب و صددرصد پرسنل را اعلام می کنیم .
پس از انتقاد رئیس شعب بانک ملی استان ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد داد که بانک ها در دو شیفت صبح و عصر که در شیفت صبح  دریافت و پرداخت ها و شیفت عصر هم بقیه کارهای بانکی انجام شود . پیشنهادی که استاندار با این توضیح که شاید شیفت بعدازظهر سیستم یکپارچه کشوری نتواند پاسخگوی این اقدام در استان باشد آن را رد کرد.
در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت : در مصوبه اعلام شده ستاد ملی کرونا دستگاه های ضرور و غیر ضرور امده که بانک ها ضرور اعلام شده و حضور آن ها هم با صلاحدید مدیر دستگاه است .
آذر صفایی افزود : دوشیفت کردن بانک ها هم ممکن است مشکلاتی با سیستم بانکی در کشور داشته باشد ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که کارمندان بانک هم جهت تقویت سیستم ایمنی خود نیازمند داشتن فرصتی هستند.
نهایتا استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به رئیس شعب بانک ملی گفت  که با تشکیل جلسه شورای بانک های استان پیشنهادات خود را مکتوب تا از طریق استانداری پیگیری شود.
چرا شهرستان ششم قرمز اعلام می شود؟
فرماندار بویراحمد از دیگر افرادی بود که در ستاد استانی مقابله با کرونا سخت گفت و البته انتقادی هم از اعلام وضعیت قرمز در بویراحمد داشت!
شاهرخ کناری در ابتدا از اقدامات این شهرستان در اجرای طرح شهید سلیمانی سخن گفت و اظهار داشت :  140 تیم سه نفر بسیجی در چهل منطقه کار خود را شروع کرده اند و در شهرستان همدلی خوبی وجود دارد .
کناری ادامه داد : میزان رعایت پروتکل ها د ر شهرستان بسیار خوب است .کاهش ورودی بستری ها در بیمارستان شهید جلیل را داشته ایم
فرماندار با مطرح کردن این سوال که چرا شهرستان بویراحمد هنوز قرمز اعلام می شود ؟ افزود : با توجه به وجود بیمارستان شهید جلیل که بیمارستان معین کرونایی استان است سرریز همه مناطق استان وارد این بیمارستان می شود و این به معنی عدم رعایت پروتکل ها توسط صنوف ما نیست .
کناری افزود : بویراحمد شهرستان ششم از نظر شیوع است این در حالی است که حدود ۴۰ درصد جمعیت استان در این شهرستان است.
فرماندار بویراحمد در ادامه گفت : انتظار داریم صنوف در این هفته هم همکاری کنند تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.
استاندار در پاسخ به انتقاد کناری گفت : این وضعیت در همه شهرهای بزرگ و مراکز استان ها حاکم است مثلا در شیراز با توجه به امکانات بیشتر بیماران از دیگر شهرستان ها به این شهر می آیند و این طبیعی است .
وی گفت : البته نقطه بسیار امیدوار کننده نیز الان وجود دارد که میزان اشغال تخت ها کاهش چشمگیری داشته و این نشان دهنده این است که اگر همتی کنیم تا هفته آینده بویراحمد هم از وضعیت قرمز خارج خواهد شد و محدودیت ها کاهش می یابد.
سنگ هم خورده ایم اما دیگر توان نداریم!
در ادامه رئیس اتاق اصناف با انتقاد شدید از وضعیت موجود گفت : به نمایندگی از اصناف استان سخن می گوید و به شدت از برخی محدودیت‌ها که موجب ضرر و زیان گسترده اصناف و فروشندگان در استان شده انتقاد دارد.
ارشدی اظهار کرد: من صدای تعداد 6500 واحد صنفی هستم که در این روزها تعطیل شده‌ا‌ند.
وی گفت: بازاریان ما از ابتدای شیوع کرونا تا امروز 9 مرحله به مدت 75 تا 90 روز تعطیل شده‌‌اند و من اینجا فریاد آن‌ها را به گوش شما می‌رسانم.
ارشدی با خطاب قرار دادن استاندار گفت: همان گونه که ما باید صدای ضجه مردم را در از دست دادن عزیزان خود بشنویم باید صدای خرد شدن استخوان بازاریان را همه گوش دهیم.
وی با بیان اینکه چک‌های برگشتی و اجناس روی دست مانده و فاسد شده موجب ورشکسته شدن اصناف شده است اظهار کرد: پوشاکی که برای ایام عید تدارک دیده بودند روی دستشان ماند و اکنون هم لباس‌هایی که برای زمستان تدارک دیده شده همان بلای پوشاک عید بر سرش آمد.
رئیس اتاق اصناف استان ادامه داد: نمی‌شود هر دستورالعملی که ستاد کرونای ملی برای کشور و شهرهای بزرگ اتخاد کرده برای اینجا هم اعمال کرد کار ستاد ملی کارشناسی شده نیست گل فروشی‌ها در سراسر کشور ورشکسته شده‌ا‌ند امروز خبر می‌دهند که باید گل فروشی‌ها تعطیل شوند تا گل روی دست فروشنده بماند.
ارشد تصریح کرد: وقتی گل عمر یک روزه دارد چرا از دو هفته قبل خبر نمی‌دهند که گل فروشی‌ها هم شامل محدودیت می‌شوند تا این گونه ضربه بر پیکره گل فروشی وارد نشود و دیگر فروشندگان نیز به همین قسم دچار ورشکستگی نشوند.
این مسوول ادامه داد: از قبل اعلام کنند که در پی تعطیلی هستیم نه این که مانند زلزله در یک آن به فروشنده خبر دهند و این گونه اسباب ضرر و زیان سنگین آن‌ها فراهم شود.
وی در ادامه گفت: اصناف استان ما که ماند شهرها و استان‌های بزرگ مقتدر نیستند این‌ها عده‌ای هستند که از همه جا رانده شده و به درگاه خدا پناه آورده‌ا‌ند و اقدام به کاسبی می‌کنند اما امروز با این نوع تدبیر ورشکسته شده‌‌اند.
رئیس اتاق اصناف استان با اشاره به اینکه شرایط برای کسبه خیلی سخت شده است گفت: بازرسان ما سرشان را جلوی سنگ هم گذاشته‌‌اند، کتک هم خورده‌ایم اما دیگر توان نداریم.
تماس کلانتری با تهران !
به دنبال این اظهارات رئیس اتاق اصناف استان، استاندار از چنین اظهار نظری به شدت انتقاد کرد و گفت: آقایان جوری گارد می‌گیرند که انگار وقتی واحدهای صنفی بسته شد ما به دنبال جمع کردن پول‌های آن‌ها در بازار هستیم!.
کلانتری ادامه داد: آقای مدیر؛ شاید هنوز نمی‌دانید که اوضاع کشور بحرانی است آیا موقع حرف زدن شرایط کشور را هم می‌سنجید؟.
استاندار با بیان اینکه از مقام معظم رهبری در راس کشور گرفته تا پایین یک نفر هم راضی نیست چنین شرایطی حاکم باشد و واحدی تعطیل شود، افزود: یک مقدار باید بدانید که چه می‌گویید اگر روی شما در استان فشار است در همه جهان و کل ایران هم فشار وجود دارد و همه دنیا از دست این ویروس دست به محدودیت زده‌ و دچار ضرر شده‌اند.
وی ادامه داد: این که می‌گویید فقط در استان ما بعضی صنوف تعطیل هستند و در بقیه جاها تعطیل نیست حرفی است که خیلی‌ها می‌زنند و موضوعیت ندارد، طبق قانون آن‌هایی که باید تعطیل کنند در همه جای کشور و استان ملزم به تعطیلی هستند.
این مسوول گفت: ما اختیار قانونی نداریم که به دلخواه خود در استان به برخی اجازه کسب و کار بدهیم این‌ها تصمیمات ستاد ملی کروناست و اگر تخلف کنیم مجرم شناخته می‌شویم، مگر بیمار روانی باشیم که اجازه دهیم تخلفی در این وانفسای شیوع ویروس مرگبار کرونا صورت گیرد.
استاندار افزود: تصمیمات برای خروج از بحران شیوع  ویروس است و از سر اضطرار اوضاع چنین شده تا بحران مرگ و میر شدیدتر نشود نمی‌توان اجازه داد روزانه 50 نفر را به دلیل بیماری کرونا تشییع جنازه کنند بنابراین جان مردم بیش از باز بودن واحدهای صنفی برای ما مسوولان و البته خود مردم ارزش دارد.
کلانتری گفت : امروز با تهران تماس گرفتیم و خواستار تغییر وضعیت محدودیت ها شدیم اما ان ها بر اساس شاخص ها و آمار تصمیم می گیرند .
استاندار در تکمیل سخنانش گفت : فعلا شرایط همین است و باید تلاش کنیم وضعیت را تغییر دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار