کد خبر: ۹۲۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵ 06 December 2020
تحصیل حق کودکانیست که گوشی هوشمند دارند
 
مددکاران اجتماعی اغلب با تشویق اعضای خانواده، به برقراری ارتباط بهتر اجتماعی یاری می‌رسانند. گاهی اوقات اعضای خانواده بعد از گذشت چند ماه از جلسات مشاوره در برقراری ارتباط و گفتگو با یکدیگر مشکل دارند. مددکاران اجتماعی به عنوان یک شخص ثالث و بی طرف عمل می‌کنند و به اعضای خانواده کمک می‌کنند تا افراد ترس ها، نگرانی‌ها و ناامیدی‌های خود را مطرح سازند. آن‌ها اغلب سوالاتی را برای کشف علل اساسی مشکلات خانواده مطرح می‌سازند. اغلب خانواده‌هایی که وارد فرآیند مشاوره می‌شوند، یک مشکل فوری دارند که موجب ایجاد ترس و تعارض در خانواده شده است. اولین کمک مددکاران اجتماعی به خانواده‌ها در درک و حل مسئله است.
 
حانیه چراغعلی مددکار موسسه خیریه دارالاکرام در گفتگو با تابناک همدان بیان کرد: در حال حاضر تحصیل حق دانش آموزانی است که گوشی هوشمند دارند.

حانیه چراغعلی درباره شیوه مددکاری در موسسه خیریه دارالاکرام گفت: موسسه خیریه دارالاکرام در موضوع دانش آموزی فعالیت می‌کند و دانش آموزانی که مادر سرپرست خانواده است شناسایی می‌شوند و بورسیه تحصیلی دریافت می‌کند. این موسسه تلاش می‌کند با ارائه خدمات مددکاری، روانشناسی، پزشکی و بورسیه تحصیلی که ماهانه به دانش آموزان ارائه می‌دهد مشکلاتی که بر سر راه تحصیل آن‌ها قرار دارد را برطرف کند. در شعبه تهران موسسه دارالاکرام که من مددکار آن هستم علاوه بر شهر تهران دانش آموزان شهر‌های اطراف مثل شهرقدس، اسلامشهر، رباط کریم، بهارستان، پاکدشت و ورامین هم تحت پوشش و حمایت ما قرار دارند. 

وی در خصوص تفاوتی که موسسه دارالکرام با دیگر موسسات دارد گفت: موسسات خیریه در حوزه‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند ماهم در دارالاکرام این حوزه را خاص کردیم و آن را به دانش آموزان اختصاص دادیم، اما حقیقت این است که ما تنها با دانش آموزان در ارتباط نیستیم بلکه با یک خانواده در ارتباط هستیم و در خانواده‌ها آسیب‌ها و مشکلات متفاوتی وجود دارد. در واقع مددکار در دارالاکرام مسائل متفاوتی را مورد بررسی قرار می‌دهد. درست است که ما اسما با دانش آموزان و محصلین در ارتباط هستیم، اما در واقع کل یک خانواده و آسیب‌هایی که یک خانواده می‌تواند درگیر آن باشد در حوزه کاری ما قرار دارد. مشکلات خانواده‌ها خصوصا در تهران نسبت به شهر‌های دیگر بیشتر است، خانواده‌ها علاوه بر اینکه با فقر خشن در ارتباط هستند با اعتیاد و مشکلات روحی و روانی هم دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسائل باعث می‌شود دانش آموز هم درگیر مشکلات خانواده شود و ناهنجاری‌هایی مانند خودکشی و خودزنی برای آن‌ها به وجود بیاید به همین دلیل ما به کمک آن‌ها می‌رویم تا مشکلات به حداقل خود برسند.

چراغعلی در خصوص شیوه تعامل با دانش آموزان قبل و در حین گسترش کرونا شاره کرد: ما خانواده‌هایی داریم که که از شهرستان به امید پیدا کردن کار توسط سرپرست خانواده به تهران مراجعه کرده اند؛ و عموما کار‌هایی که این افراد به آن مشغول می‌شوند نظافت منازل و امور خدماتی و پرستاری است. کرونا باعث شده این مبلغ اندکی هم که مادر خانواده توسط این امور به دست می‌آورد به طور کل قطع شود. به طور کل کار برای این قشر بسیار کم شده و شاید پیش از این سرپرست خانواده اشتغالی داشت، اما با آمدن کرونا آن هم از بین رفت. در کنار این‌ها مشکلاتی که دانش آموزان ما با آن مواجه شده اند نداشتن ابزار الکترونیکی در کلاس است. در حال حاضر تحصیل حق دانش آموزانی شده که گوشی هوشمند دارند و عملا دانش آموزان کم بضاعت از حق تحصیل محروم شده اند. در صورتی که تحصیل حق همه کودکان است. برخی از دانش آموزان از طریق تلویزیون و برنامه‌های آموزشی سعی می‌کنند درس‌های خود را پیش ببرند، اما برخی دیگر حتی تلویزیون هم ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانش آموزانی وجود دارند که خودشان هم شاغل باشند گفت: بله ما خانواده‌هایی داریم که دانش آموز را مجبور به کار کردن بیرون از منزل می‌کنند. این دانش آموزان مجبور به ترک تحصیل شده و به کار‌های مختلف مشغول می‌شوند، در کنار این‌ها ما خانواده‌هایی نیز داریم که دانش آموز با دیدن شرایط خانواده ترجیح می‌دهد کار کند و کمک خرج آن‌ها باشد و در کنار کار درس می‌خواند. برخی دیگر هم به صورت تعاملی کار می‌کنند یعنی کار در منزل را انتخاب می‌کنند تا از درس خود عقب نمانند. 

چراغعلی در خصوص نحوه وارد موسسه خیریه دارالاکرام گفت: من پیش از این در خیریه‌های متفاوتی کار داوطلبانه انجام داده ام و کاملا با این فضا آشنایی داشتم. همانطور که می‌دانید موسسات خیریه سازمان‌های مردم نهاد هستند، بازوی اصلی که این موسسات را می‌گرداند همین افراد داوطلب و همیاران هستند. حضور افراد داوطلب در کنار این موسسات بسیار حائزاهمیت است. من به عنوان مددکار اجتماعی و کارمند شعبه تهران در موسسه خیریه دارالاکرام فعالیت می‌کنم.

وی در مورد تعامل با دانش آموزان با توجه به تفاوت فرهنگ و شیوه زندگی شان گفت: ما دانش آموزان زیادی در شعبه تهران داریم و هر مددکار ۱۰۰ تا ۱۲۰ دانش آموز دارد و ما به عنوان مددکار سعی می‌کنیم هر ماه از طریق تلفن یا فضای دیجیتال با دانش آموزان در ارتباط باشیم. ما شرایط دانش آموز و خانواده هایشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر احساس نیاز کنیم دانش آموزان را به روانشناسی که در کنار مجموعه ما هست ارتباط می‌دهیم و در دارالاکرام شعبه تهران علاوه بر اینکه نقش مددکار بسیار پررنگ است، نیاز به روانشناس هم بسیار بالا هست. شاید در ابتدا دانش آموزان علاقه‌ای به همراه شدن با روانشناس نشان ندهند، اما به مرور زمان به اهمیت حضور آن پی می‌برند. حضور روانشناس در کنار ما و دانش آموزان خیلی به بهبود حال روحی آن‌ها کمک کرده است.

این دانش آموزان پیش از کرونا هم زندگی مساعدی نداشتند و در حال حاضر وجود کرونا به سایر مشکلاتشان اضافه شده است. ما تلاش می‌کنیم این مشکلات را برای آن‌ها کمتر و کمرنگ کنیم.
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار