گزارش ویژه تابناک کهگیلویه و بویراحمد
برخی مناطق روستایی شهرستان بویراحمد به دلیل شرایط خاص از جمله عدم دسترسی به امکاناتی مانند تلویزیون و اینترنت ، نیازمند بکارگیری شیوه هایی خاص برای ادامه دادن و جاری بودن روند آموزش است چیزی که تابناک کهگیلویه و بویراحمد سعی دارد در یک گزارش اختصاصی آن را مورد بررسی قرار دهد .
کد خبر: ۹۲۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 12 December 2020

از اسفدماه سال گذشته تاکنون سرتاسر جهان درگیر ویروس کرونا است ویروسی که همه فعالیت های اجتماعی ، اقتصادی و از همه مهمتر آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است .

یکی حوزه های مهم متاثر از کرونا فرایند آموزش در مدارس است که به نسبت محرومیت منطقه ای میزان تاثیرپذیری بیشتری را شاهد بوده است . برخی مناطق روستایی شهرستان بویراحمد به دلیل شرایط خاص از جمله عدم دسترسی به امکاناتی مانند تلویزیون و اینترنت ، نیازمند بکارگیری شیوه هایی خاص برای ادامه دادن و جاری بودن روند آموزش است چیزی که تابناک کهگیلویه و بویراحمد سعی دارد در یک گزارش اختصاصی آن را مورد بررسی قرار دهد .

سمیرا ،از مشکلات می گوید!

یکی از دانش آموزان مقطع ابتدایی که در روستایی محروم و فاقد امکانات به نام تنگ تاگ در منطقه جلیل شهرستان بویراحمد زندگی می کند به خبرنگار تابناک می گوید "ابتدا به صورت حضوری به مدرسه می آمده است اما پس از قرمز شدن وضعیت کرونا ، شبکه بهداشت حضور دانش آموزان را ممنوع کرده است و اجازه حضور معلم و دانش آموزان در کلاس درس را نداده اند ".

سمیرا وضعیت آموزش خود و همکلاسی هایش را اینگونه تشریح می کد که "در این روستا نه دسترسی به شبکه های تلویزیونی دارد و نه خبری از اینترنت و برنامه شاد است !"

برنامه ویژه آموزش و پرورش برای مناطق روستایی

البته اینگونه روستاهایی که کم هم نیستند ! در شهرستان بویراحمد ، حداقل از طرف آموزش و پرورش رها نشده اند و تلاش شده است راهکاری برای جلوگیری از تعطیلی مدارس درنظر گرفته شود .

از ابتدای سال تحصیلی سعی شده بود با هماهنگی معاون آموزش ابتدایی ، راهبران آموزشی و آموزگاران تولید محتواهایی برای ارائه به دانش آموزان چنین مناطقی صورت گیرد .

آنچه که در این گزارش روایت شده است توزیع بخش کوچکی از فعالیت گسترده مجموعه آموزش و پرورش در قالب تولید محتواهای آموزشی به نام درسنامه برای مدارس ابتدایی در مناطق روستایی فاقد امکانات ارتباط جمعی مانند اینترت و تلویزیون است .

آموزش تعطیل نیست 

مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد با همراهی معاون آموزش ابتدایی ، نماینده راهبران آموزشی و همچنین برخی کارشناسان آموزش ابتدایی ، اقدام به توزیع محتواهای آموزشی به نام درسنامه در برخی روستاها کردند.

کورش دلشاد در حاشیه توزیع این درسنامه ها به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گفت : به منظور پیگیری کیفیت بخشی ودر راستای عدالت آموزشی در روستاهای شهرستان بویراحمد که زیرساخت‌های اینترنت ضعیف است درسنامه آموزشی توزیع می شود.

دلشاد افزود : در شرایط کرونایی که زمينه آموزش حضوری میسر نیست ودر بسیاری از روستاهای شرایط استفاده دانش اموزان از فضای مجازی وجود ندارد ، بسته های آموزشی در قالب درسنامه در همه روستاها توزیع می شود.

وی مشارکت اولیا در شرایط کرونایی برای پیگیری تحصيل‌ دانش اموزان را مهم دانست و گفت: انتظار داریم اولیا به عنوان همکار و معلم یار جهت ارتقا کیفیت آموزشی با معلمان داشته باشند.

مدیر آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد گفت درسنامه ها و محتوای آموزشي با همکاری راهبران و سرگروهای آموزشی تهیه شده است .

دلشاد، فراگیرترین نوع آموزش در شرایط کرونایی را استفاده از مدرسه تلویزیونی عنوان کرد و از دانش آموزان خواست در این شرایط بحرانی که آموزش حضوری میسر نیست در کنار استفاده از آموزشهای مجازی اولیا دانش‌ اموزان را ترغیب به استفاده از آموزش تلویزیونی نمایند.

از همه ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد

عباس عظامی معاون آموزش ابتدایی شهرستان‌ بویراحمد نیر گفت؛ ۳۴ هزار دانش‌ اموز در مقطع ابتدایی در این شهرستان مشغول تحصیل می باشند که ۴۰ درصد آنها در روستاها هستند.

وی گفت از همه ظرفیتها برای آموزش مطلوب دانش اموزان استفاده خواهیم کرد تا در شرایط کرونایی دانش آموزان کمترين آسيب را ببینند.
عظامی در پایان بر همکاری اولیا دانش اموزان در این شرایط حساس آموزشی تاکید کرد.

روند تهیه و تولید درسنامه های آموزشی

نماینده راهبران آموزشی و تربیتی شهرستان بویراحمد به تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت : با توجه به شیوع بیماری کرونا و بیانیه ستاد مبارزه با کرونا در خصوص تعطیلی آموزش حضوری در مدارس و با توجه به تاکیدات  مدیریت آموزش و پروش و معاونت آموزش ابتدایی شهرستان  جهت ایجاد پوشش تحصیلی و بهره مندی دانش آموزان محروم از آموزش ، تهیه و تولید بسته های آموزشی شامل درسنامه و فیلم آموزشی در دستور کار قرار گرفت.
صادق شجاع فر افزود : از مهرماه سال جاری جلسه ای با حضور معاونت اموزش ابتدایی ، راهبران آموزشی و سر گروه های اموزشی تشکیل و برای پیشبرد کار،برنامه ریزی و تقسیم کار صورت گرفت.

شجاع فر گفت : بنابر تقسیم کار صورت گرفته در تولید درسنامه ها ، گروه راهبران اموزشی شهرستان بویراحمد مسئولیت تهیه درسنامه دوره دوم ابتدایی و سر گروه های آموزشی هم مسئولیت درسنامه دوره اول را برعهده گرفتند که بلافاصله بعد از برنامه ریزی اقدام به تالیف شد و در مرحله اول کار تالیف درسنامه ها برای نیمه اول سال به اتمام رسید و اقدام به تهیه نسخه چاپی برای دانش اموزان بی بضاعت روستایی شد .
وی در پایان اظهار داشت : با همت همکاران در حوزه معاونت اموزش ابتدایی و در راس این معاونت و حضور مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد این درسنامه ها توزیع شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار