سهراب مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با بیان اینکه 391 تعاونی مسکن در استان فارس فعال هستند و تاکنون 250 هزار و 294 واحد مسکونی توسط این تعاونی‌ها ساخته شده است عنوان کرد: 1918 واحد مشکل‌دار داریم که عمده آن در بخش مسکن مهر است.
کد خبر: ۹۲۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 15 December 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: عنایت‌الله رحیمی پیش از ظهر امروز در شورایعالی تعاون استان فارس اظهار داشت: امروز مصادف است با روز پژوهش و استان فارس برای پنجمین سال متوالی به عنوان استان برتر در زمینه پژوهش و فناوری حائز کسب رتبه نخست و برتر شده است.

وی با بیان اینکه باید به تعاونی‌های بخش کشاورزی اعم از گلخانه‌داران، مرغداران و غیره توجه ویژه شود تا زنجیره ارزش آنها تکمیل شود گفت: در زمینه کالای اساسی به ویژه روغن سهمیه استان فارس باید افزایش یابد و تاکید داریم که ارزاق عمومی باید به تمام تعاونی مصرف تعلق بگیرد.

وی خواستار اعمال تخفیف بیمه کارفرمایان تعاونی طبق قوانین و مقررات، تسهیل در فرایند دریافت تسهیلات مربوط به بخش تعاون، افزایش سهم تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های دانش‌بنیان، افزایش اختیارات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون استان فارس برای صدور ضمانت‌نامه‌‌ها و پیگیری برطرف کردن مشکلات تعاونی‌ها شد.

رحیمی همچنین درخواست کرد که یک سری از طرح‌های دولتی استان فارس در زمینه ماده 56 در لیست پرداخت تسهیلات بانک توسعه تعاون قرار بگیرد و گفت: تعاونی‌های گردشگری استان فارس نیازمند دریافت تسهیلات ثابت هستند که پیشنهاد می‌شود در خصوص اعتبارات بند الف تبصره 18 حوزه گردشگری درصد تسهیلات ثابت از 40 درصد به 70 درصد افزایش یابد زیرا این کار در اقتصاد فارس اثرگذار است.

استاندار فارس خواهان ارزیابی مجدد وثیقه‌های رهنی شرکت‌ها به ویژه تعاونی‌ها شد و افزود: به دلیل افزایش قیمت‌ها ارزش املاکی که تعاونی‌ها قبلا در رهن بانک گذاشته‌اند به مراتب بیشتر از تهسیلات دریافتی است و آزادسازی وثیقه‌ها باعث می‌شود که بتوانند وثیقه‌های جدیدی برای وام‌های که شاملشان می‌شود ارائه کنند.

وی خواستار مشارکت بانک توسعه تعاون در تامین مالی طرح‌های شرکت‌های عمران توسعه فارس شد و گفت: این شرکت‌ها در چندین شهرستان استان فارس تشکیل شده و از بسیاری از قوانین مناقصه و مزایده معافیت دارند و حتی برخی از پروژه‌های دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و پروژه‌های دولتی را به این شرکت‌ها واگذار شده است.

رحیمی با بیان اینکه اگر توانمندی شرکت‌های عمران توسعه افزایش یابد سود پیمانکاری‌ها آنها به جیب همه مردم و اعضای آن تعاونی‌ها می‌رود تاکید کرد: اگر شرکت‌های عمران و توسعه شهرستانی تقویت شود می‌تواند جایگزین بسیاری از شرکت‌های خصولتی شود که ابهاماتی در نوع فعالیت آنها وجود دارد.

استاندار فارس با بیان اینکه استان فارس رتبه خوبی در زمینه تشکیل تعاونی‌ها دارد خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های اقتصادی کشور بخش تعاونی است که ‌باید محقق شود زیرا گسترش عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری‌های اجتماعی، بهره‌مندی از مزیت‌های قانونی، معافیت‌های مالیاتی از جمله محاسن تعاونی‌ها است.

وی با بیان اینکه در کنار هر کاری که مطلوب و خوب است نقاط ضعفی نیز وجود دارد که باید برطرف شود، عنوان کرد: یکی از نقاط ضعف در زمینه تعاونی‌ها موضوع آموزش است، موضوع دیگر عدم تقویت روحیه کار جمعی در کشور است که باید روی این موضوع کار بیشتری شود تا بتوانیم منافع جمع را بر منافع فرد ترجیح دهیم.

استاندار فارس با بیان اینکه در زمینه شناسایی بازار برای تعاونی‌ها کار چندانی صورت نگرفته و در این زمینه نیازمند گسترش بازار داخلی و خارجی برای تعاونی‌ها هستم، افزود: مدیریت تعاونی‌ها باید به سمت مدیریت علمی و بروز برود و از همه مهم‌تر در تعاونی‌ها شفافیت عملکرد در ابعاد مختلف از ضررویات است.

وی با بیان اینکه سند راهبردی توسعه بخش تعاون می‌تواند خیلی از این مباحث را محقق کند و سبب افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور می‌شود گفت: با اجرای این سند اشتغال مولد ایجاد و با فقر و تبعیض مبارزه بنیادی می‌شود و امید است که در استان فارس بر محور همین سند یک حرکت شنابان در حوزه توسعه اقتصاد تعاونی‌ها انجام شود.

عمده واحدهای مسکونی مشکل‌دار تعاونی‌های فارس مربوط به مسکن مهر است

سهراب مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تا پایان سال 98 تعداد تعاونی‌های استان فارس به 5 هزار و 441 عدد رسیده است اظهار داشت: 30 درصد تعاونی‌ها مربوط به بخش خدمات، 23 درصد مربوط به بخش کشاورزی و 19 درصد مربوط به بخش صنعت است و مابقی نیز در بقیه بخش‌ها فعالیت دارند و در بین شهرستان‌های استان فارس شیراز، ممسنی، کازرون، جهرم، سپیدان و فسا بیشترین تعداد شرکت‌های تعاونی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه 391 تعاونی مسکن در استان فارس فعال هستند و تاکنون 250 هزار و 294 واحد مسکونی توسط این تعاونی‌ها ساخته شده است عنوان کرد: 1918 واحد مشکل‌دار داریم که عمده آن در بخش مسکن مهر است.

مختاری با بیان اینکه استان فارس با دارا بودن 565 روستا تعاون رتبه نخست کشور در این زمینه است و تاکنون به 51 طرح اشتغال روستایی 391 میلیارد و 645 میلیون ریال تسهیلات پرداخت و برای 407 نفر اشتغال‌زایی شده است افزود: در زمینه تشکیل تعاونی بانوان نیز استان فارس رتبه سوم کشور را دارد و بخش صنعت بالاترین درصد تعاونی‌های بانوان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تنها کلانشهری که تعاونی توسعه عمران دارد شیراز است و علاوه بر این شهرستان‌های لامرد، مهر، داراب، فیرزآباد، قیر و کارزین، بوانات، نی‌ریز، فسا، زرقان، زرین‌دشت، فراشبند و لارستان نیز تعاونی توسعه عمران دارند گفت: استان فارس در بخش تعاونی‌های دانش‌بنیان نیز رتبه سوم کشور را دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعداد 104 تعاونی استان فارس برای رفع مشکلات مالی درخواست تسهیلات به مبلغ 267 میلیارد و 200 میلیون تومان دارند گفت: 6 شرکت تعاونی نیز متقاضی تسهیلات به مبلغ 600 میلیون تومان هستند که امیدواریم به این درخواست‌ها موافقت شود.

وی گفت: در قالب تسهیلات ماده 56 نیز 18 طرح استان فارس به مبلغ 992 میلیارد تومان تسهیلات احتیاج دارند که 7 طرح آن به مبلغ 12 میلیارد و 900 میلیون تومان مربوط به خدمات‌دهی به جامعه کارگری استان است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار