دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان هلیلان:
دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان هلیلان گفت: پروژه ۱۰۰۰ هکتاری کشت گندم در سطح شهرستان هلیلان، با هدف آشنایی و آموزش کشاورزان با روش‌های کشاورزی نوین و مکانیزه و افزایش بهره‌وری محصول آغاز شده است.
کد خبر: ۹۲۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 16 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ احمد همتی دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان هلیلان گفت: هدف از پروژه ۱۰۰۰ هکتاری کشت گندم در سطح شهرستان هلیلان، آشنایی و آموزش کشاورزان با روش‌های کشاورزی نوین و مکانیزه و افزایش بهره‌وری محصول است.

وی افزود: این طرح 1000 هکتاری درباره زمین‌های کشاورزی( دیم) شهرستان که متوسط عملکرد آن‌ها در سال‌های گذشته 1000-800 کیلو گندم در هکتار بود اجرا خواهد شد کشاورزان بخش‌های جزمان و مرکزی انتخاب و برای کشت آسان آماده شده‌اند.

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان هلیلان در ادامه گفت: طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده و همچنین مصاحبه با کشاورزان گندم کار در شهرستان، این نتیجه حاصل شد که کشاورزان عزیز عملاً با اصول کشاورزی در زمین‌ها آشنا نبوده و با همان روش سنتی موسوم به کشاورزی مشغول هستند.

وی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های صوت‌گرفته و اطلاعات به‌ دست آمده هزینه کشت گندم دیم در هر هکتار طی مراحل کاشت- داشت- برداشت 30 میلیون ریال خواهد بود که بنیاد علوی نصف این هزینه‌ها( ۱۵ میلیون ریال) را در قالب نهاده( تامین کود شیمیایی- عالی و دو مرحله سمپاشی و آزمایش خاک) را به کشاورز کمک می‌کند و مابقی هزینه‌ها از قبیل( تامین بذر، شخم، ردیف کار، کمباین) به عهده کشاورز است.

همتی با اشاره به اینکه جهت بهره‌وری بیشتر خاک زمین‌های کشاورزی مورد آزمایش قرار می‌گیرد  افزود: نتایج آزمایش خاک آزمایشگاه به کشاورز ارائه می‌شود و عناصری که مورد نیاز باشد توسط کودهای عالیه این کمبودها جبران می‌شود که تاثیر به سزایی در رشد جوانه گندم دارد و در کنار آن بهره‌وری محصول افزایش می‌یابد.

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان هلیلان درباره هزینه‌های این طرح گفت: طبق برآورد صورت گرفته هزینه شخصی کشاورز در مراحل تهیه بذر، شخم، ردیف کار و برداشت در هر هکتار ۱۵ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۰ ‌میلیون ریال، ۱۵ میلیون ریال برعهده کشاورز و ۱۵ میلیون ریال برعهده نهاد است و در مرحله سم‌پاشی این مزارع از پهباد استفاده می‌شود که باعث توازن در سم‌پاشی زمین‌ها شده و هم مقدار کمی از سموم مصرف می‌شود و از مصرف بی‌رویه سم و افزایش هزینه کشاورز جلوگیری می‌شود و با توجه به اینکه، کشاورز تراکتور را وارد زمین نمی‌کند عملاً باعث کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری محصول خواهد شد.

همتی درباره نمونه‌های موفق و عملیاتی این طرح گفت: در این طرح با توجه به نمونه‌های موفق کشوری، عملکرد چنین زمین‌های 2 و بعضاً 3 برابر افزایش می‌یابد که منوط به شرایطی مانند( عدم خشک‌سالی و سیل و...) است و در صورت نتیجه بخش بودن طرح، بنیاد علوی آن ۱۵ میلیون ریال خدماتی را که به کشاورز برای هر هکتار دادن از طریق دریافت گندم یا وجه نقد بازپس گیری می‌کند

لازم به ذکر است؛ قبل از شروع کشت قراردادهایی لازم با کشاورز بسته شده و تضامینی از آنها دریافت می‌شود./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار