رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: تکذیب یک خبرسازی انتخاباتی درباره رئیس دولت اصلاحات / عضو کارگزاران: رئیس جمهور باید یک فرد سرد و گرم روزگار چشیده باشد / آمادگی پاکستان برای نقش‌آفرینی در جهت حفظ برجام و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶ 16 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ترامپ می‌تواند دوباره نامزد انتخابات شود؟

"دونالد ترامپ در دومین کمپین ریاست جمهوری خود، مقابل جو بایدن دموکرات شکست خورد اما این ممکن است پایان قطعی به حضور او در عرصه قدرت نباشد."به نوشته روزنامه ایندیپندنت، روز هفتم نوامبر، جو بایدن با پیروزی در ایالت پنسیلوانیا و کسب حداقل ۲۷۰ رای لازم مجوز ورود به کاخ سفید را به دست آورد.با این حال، گرچه ترامپ در انتخابات باخته است اما براساس قانون اساسی آمریکا او هنوز می‌تواند یک بار دیگر در سال ۲۰۲۴ برای ریاست جمهوری اقدام کند.متمم بیست و دوم قانون اساسی تصریح می‌کند "هیچ شخصی نمی‌تواند برای پست ریاست جمهوری بیش از دو بار انتخاب شود." با این حال، چنین الزامی یک چارچوب زمانی برای اینکه آن دو دوره چه زمانی باشند، ندارند.برایان لانزا، مشاور سابق ترامپ پنجشنبه در برنامه "تودی" گفت، به اعتقاد او رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در انتخابات ظرف چهار سال آتی در "موقعیت خوبی" خواهد بود.

پژمانفر: دلایل زیادی وجود دارد که مدرک تحصیلی رئیس جمهور معتبر نیست

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه دلایل فراوانی درباره عدم تایید مدرک تحصیلی رئیس جمهور وجود دارد، گفت: متاسفانه دوستان در مجلس دهم برای تحقیق و تفحص از این موضوع همراهی نکردند. نصرالله پژمانفر در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در پیشنهادی مطرح کرد که عبارت «کسانی که داوطلب ریاست جمهوری هستند در ۳۰ سال منتهی به زمان ثبت نام باید به صورت پیوسته در ایران زندگی کرده و اقامت داشته باشند» به جزء ۲ بند الف ماده ۱ این طرح افزوده شود. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم در تشریح دلایل این پیشنهاد توضیح داد: در طول ۴۰ سال گذشته آسیب هایی از سوی افرادی که وابستگی فکری و اندیشه ای به کشور نداشته و در طول مدت تحصیل در کشورهای بیگانه، حضور و اقامت داشته اند، متوجه کشور شده است، چرا که این افراد با فرهنگ سایر کشورها خو گرفته اند. وی اضافه کرد: هرچند مدرک آقای روحانی مورد تایید نبود، اما متاسفانه دوستان در مجلس دهم برای تحقیق و تفحص از این موضوع همراهی نکردند. دلایل فراوانی مبنی بر اینکه مدرک تحصیلی ایشان مورد تایید نیست، وجود دارد. در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی در واکنش به پیشنهاد این نماینده گفت: نکته مدنظر شما در پیشنهاد آقای نبویان مبنی بر «نداشتن تابعیت و اقامت کشورهای دیگر در گذشته و حال» دیده شده بود که روز گذشته به تصویب رسید، چرا که «گذشته» در این پیشنهاد معنای مطلق دارد.

وزیر ارتباطات در واکنش به پخش ویدیو نوجوان ۱۴ ساله


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در واکنش به پخش ویدیوی جنجالی نوجوان ۱۴ ساله در اینستاگرام، گفت: افرادی که فیلم‌ها را پخش می‌کنند طوری سیاه‌نمایی نکنند که تصور شود همه‌ی نوجوانان تربیت شده در جمهوری اسلامی مشکل دارند. محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با ویدیوی نامناسبی که از نوجوان ۱۴ ساله در فضای اینستاگرام منتشر شده بود، گفت: چهار شب قبل ویدیوی مربوط به نوجوان ۱۴ ساله را دیدم، به نظر من به جای اینکه برای فیلتر اینستاگرام حمله کنند، بهتر است مسئولان مربوطه در این خصوص فرهنگ‌سازی کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: مسئولیت حوزه پالایش و فیلتر شبکه‌های مجازی با مجموعه‌های دیگر است. فیلم منتشر شده، تلخ و آزاردهنده بود و به نظر می‌رسد نهادهایی که وظیفه امداد رسانی به کودکان و نوجوانان را دارند باید وارد عمل شوند و به جای پخش فیلم باید به مساله اصلی که در آن خانواده وجود دارد رسیدگی کرد. وی اضافه کرد: باید شرایط را سنجید و آن بچه را از مشکلاتی که دارد نجات داد، این کار را باید نهادهایی که مسوولیت فرهنگی را برعهده دارند انجام دهند. آذری جهرمی افزود: توصیه من به افرادی که چنین فیلم‌هایی را پخش می‌کنند این است که طوری سیاه‌نمایی نکنند که احساس ضدانقلاب و دشمن شود که وضعیت کل کشور به این شکل است. وی گفت: اگر یکی از نوجوانان ما وضعیت این چنین دارد باید به مشکل رسیدگی کرد، این رفتار نتیجه مشکلات دیگر در جامعه است. کشور ما شهید حججی دارد، نوجوانان دیندار دارد. به گونه‌ای سیاه‌نمایی نکنیم که بگویند نوجوانان تربیت شده در جمهوری اسلامی همگی این چنین هستند.

«تست روانی و پزشکی داوطلبان ریاست جمهوری» رای نیاورد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد نماینده بستان‌ آباد برای گرفتن تست پزشکی و روانی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی‌کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد نماینده مردم بستان‌آباد برای گرفتن تست پزشکی از داوطلبان ریاست جمهوری مخالفت کردند. «غلامرضانوری قزلجه» نماینده بستان آباد در جریان بررسیجزء ۳ ماده واحده این طرح گفت: در این جزء گفته شده داوطلب انتخابات ریاست جمهوری باید از سلامت و توانایی جسمی و روانی کافی، جهت ایفای مسوولیت ریاست جمهوری برخوردار باشد که بنده عبارت «با تایید کمیسیون شورای پزشکی شورای نگهبان» را به این بند پیشنهاد می‌کنم. وی افزود: موضوع فنی است قطعا شورای نگهبان باید فردی را انتخاب کند که او در آینده دچار فرایند پوپولیستی نشود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد به دلیل بی‌توجهی به مسائل روانی بوده است. «جلال محمود زاده» نماینده مردم مهاباد در موافقت با این پیشنهاد گفت: کمیسیون پزشکی شورای نگهبان مرکب از سه پزشک معتمد و روانپزشک این موضوع را دنبال می‌کنند و از آنجا که وظیفه ریاست جمهوری بسیار سختی است باید رییس جمهور منتخب از توانایی جسمی لازم برخوردار بوده تا کار را به خوبی انجام دهد و حضور بیشتری در هیات دولت داشته و در توسعه کشور بکوشد.

قالیباف: وظیفه مجلس است که دولت را وادار به کار کند


رئیس مجلس با بیان اینکه وظیفه مجلس است که دولت را وادار به کار کند، گفت: در مباحثی مانند سبد کالا، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و موضوعاتی درخصوص بازنشستگان و همچنین بیمه کردن دو ساله نزدیک به ۲ میلیون خانواری که در روستاها بیمه نداشتند، از جمله طرح‌هایی بود که مجلس، دولت را وادار به کار کرده است. محیط زیست: حتی اگر تمساحی در دریاچه چیتگر بوده، تا الان باید جسدش روی آب می‌آمد فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: حتی اگر تمساحی در دریاچه چیتگر بوده است تا الان باید جسدش روی آب می‌آمد که چنین چیزی را هم ما مشاهده نکردیم. جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ماجرای حضور احتمالی تمساح در دریاچه‌ چیتگر بیان کرد: این موضوع از طریق محیط‌زیست تهران رد شد و گفتند که چنین چیزی وجود ندارد که تمساحی در دریاچه وجود داشته باشد. وی ادامه داد: نیروهای ما به مدت سه روز در منطقه حضور داشتند و آنجا را پایش کردند، تمساح حیوانی است که نمی‌تواند دائم در آب بماند و حتما چند ساعتی را در خشکی و زیر آفتاب می‌آید، اگر تصور کنیم که یکی از شهروندان بچه تمساحی را در آب رها کرده، با توجه به شرایط اکوسیستمی دریاچه که با شرایط محیط زندگی این گونه متفاوت است، حتماً تا الان تلف شده است. محبت‌خانی افزود: تمساح جانوری است که وقتی در آب است، بعد از مدتی به خشکی می‌آید و چند ساعتی آفتاب می‌گیرد، اما چنین چیزی در این چند روز اصلا در اطراف دریاچه دیده نشد، حتی اگر تمساحی در دریاچه حضور داشته باشد تا الان باید جسدش روی آب می‌آمد که چنین چیزی را هم ما مشاهده نکردیم. وی ادامه داد: به احتمال خیلی قوی یک ماهی عظیم‌الجثه در آب بوده که وقتی از آن عکس گرفتند، در تصویر مانند تمساح دیده شده است که اگر از نوع ماهی باشد خطری نخواهد داشت.

آیت‌الله جنتی: قدر آیت‌الله یزدی آنطور که بایسته و شایسته است، دانسته نشد


دبیر شورای نگهبان گفت: نباید گذاشت آثار و اندیشه‌های آیت‌الله یزدی به فراموشی سپرده شود چرا که وجود ذی‌قیمت او همواره برای حوزه علمیه، جامعه مدرسین و شورای نگهبان بسیار مغتنم بود. آیت‌الله احمد جنتی صبح چهارشنبه در نطق پیش از دستور خود در جلسه این شورا با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله شیخ محمد یزدی اظهارکرد: جای آیت‌الله یزدی همیشه برای ما خالی خواهد بود؛ وجود ذی‌قیمت وی همواره برای حوزه علمیه، جامعه مدرسین و شورای نگهبان بسیار مغتنم بود. دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه آیت‌الله یزدی عنصری ارزشمند در نظام اسلامی بود، افزود: تا مادامی که او در قید حیات بود قدرشان آنطور که بایسته و شایسته است، دانسته نشد با این حال توصیه امروز من این است که نباید گذاشت آثار و اندیشه‌های آیت‌الله یزدی به فراموشی سپرده شود. جنتی در ادامه با تبریک به مناسبت ایام ولادت حضرت زینب و روز پرستار خاطرنشان کرد: این بانوی مکرمه با آن همه ویژگی، مجاهدت و صبر بر مصیبت، از افتخارات اسلام و آل پیغمبر است، به عبارتی، ایشان افتخار زنان، در کل تاریخ است. وی تاکید کرد: حضرت زینب با متانت، صبر و ایستادگی خود دشمنان را تحقیر کرد که این روح بلند و شکست ناپذیر ایشان را نشان می‌دهد؛ انشاءالله همه ما قدردان آل پیغمبر باشیم و بتوانیم مسیر آنان را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

روحانی: از آمدن بایدن ذوق زده نیستیم اما...


رئیس جمهور: با اینکه ملّت ایران روی پای خودش ایستاده است، در عین حال اگر پنج بعلاوه یک به کل تعهدات برگشت، ما هم در همان ساعت به کل تعهدات برمی‌گردیم و به مردم اعلام می‌کنیم که اگر امروز فشاری هست از جانب استکباری است که در این دوره که چند هفته دیگر هم متأسفانه از آن باقی مانده، وارد شده است. یاغی ترین رئیس‌جمهور و قانون شکن ترین آدم رئیس‌جمهور آمریکا شد که الان در روزهای پایانی آن قرار داریم. برخی می‌گویند شما خیلی از آمدن بایدن ذوق زده هستید؛ نه ذوق‌زده نیستیم، امّا از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم. دولت بعدی آمریکا هم خودش می‌داند؛ راه باز است؛ اگر مسیر درست خواست آماده است، مسیر اشتباه خواست، آماده است. امیدواریم پیام رأیی که مردم آمریکا داده‌اند برای حکومت جدید آمریکا روشن باشد و بدانند که این رأی برای قانونگرایی است نه قانون شکنی. رأی به تعهد به پیمان‌هاست نه پنهان‌شکنی. امیدواریم خواست مردم آمریکا در این رأی محقق شود. خواست ما امنیت و ثبات در سراسر جهان و تعامل سازنده با کشورهایی است که می‌خواهند مسیر تعامل را انتخاب کنند.

واکنش انصاریان به سایت شرط بندی شادمهر عقیلی

علی انصاریان ؛ بازیکن باسابقه فوتبال، بازیگر و مجری در صفحه استوری اینستاگرام خود نوشت:دغدغه امروز ما سایت شرط بندی زدن شادمهر و شلوارک سید حسن آقا میری و تمساح تو دریاچه چیتگر و هک کردن صفحه این و اون و رل زدن و ژل زدن زدنشون و بازی کردن ریحانه پارسا تو کلیپ و گرفتن محسن افشانی و حرف های اردوغانو نیست. درد ما کوچیک شدن روز به روز سفره مردمه که هر روز کوچیکتر داره میشه و هیچ کس جوابگو نیست. هر روز بدتر از دیروز؟!

واکنش عبدی به توئیت اخیر کیهان

فعال اصلاح طلب نوشت: فرض است که قاضی و دادگاه مستقل است و از جایی دستور نمی‌گیرند. دستگاه قضایی باید در این باره اعلام موضع کند.عباس عبدی در واکنش به کیهان که گفته بود: "اعدام روح الله زم نشان داد دوره جدیدی در برخورد با عناصر وطن فروش و خائن به امنیت ملی آغاز شده است" نوشت: با توجه به این که قانون مجازات اخیرا در این جرایم تغییری نکرده؛ این سخن کیهان بدان معنا است که قانون موجود دلبخواهی اجرا می‌شود. چون فرض است که قاضی و دادگاه مستقل است و از جایی دستور نمی‌گیرند. دستگاه قضایی باید در این باره اعلام موضع کند.

نظر متفاوت حاج قاسم در مورد کاندیداتوری نظامیان در انتخابات

سیزدهمین رئیس جمهور ایران قرار است روز جمعه ۲۸ خرداد سال آینده انتخاب شود. اما هنوز هیچ شور و حرارت انتخاباتی در جامعه ایجاد نشده است.به عقیده برخی فعالان سیاسی ممکن است انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور چهره هایی با سابقه نظامی برگزار شود.جماران در مطلبی تاریخی روایتی از نظر سردار سلیمانی درباره کاندیداتوری نظامیان را منتشر کرده است. سردار شهید قاسم سلیمانی که از محبوبیت کم نظیری نزد افکارعمومی برخوردار بود، در پاسخ به نامه فردی که در اردیبهشت سال ۹۶ از ایشان درخواست کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را نموده بود، گفت: «برادر بزرگوارم از محبت شما عزیز گرانقدر سپاسگزارم. الحمدالله در کشور ما آنقدر شخصیت های مهم و ارزشمند گمنام و با نامی وجود دارد که نیازی نیست سربازی، پُست سربازی خود را رها کند. افتخارم این است که سرباز صفر بر سر پُست دفاع از ملتی باشم که امام فرمود «جانم فدای آن ها باد.» رها کردن این پست را در شرایطی که گرگانی در کمین هستند خیانت می دانم.»حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران نیز در یکی از خطبه های خود در این باره گفته بود: «دوستی می‌گفت که در جلسه ای به حاج قاسم سلیمانی گفتم که شرایط و مقبولیت اجتماعی شما ایجاب می‌کند که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوید، پاسخ داده بودند که من نامزد گلوله و شهادت هستم و در این جبهه ها سال هاست که به دنبال قاتل خود می‌گردم.»

جعفرزاده ایمن‌آبادی: لاریجانی می‌تواند نامزد ائتلافی باشد

یک فعال سیاسی اعتدالی اظهار کرد: امروز کشور نیازمند کسی است که با اشراف بر مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بتواند در حوزه معیشت و رفاه مردم، توسعه کشور، کاهش تنش در حوزه سیاست خارجی و تقویت همکاری های بین المللی برنامه داشته باشد و مهمتر از آن تأیید صلاحیت شود. آقای لاریجانی همه این ویژگی ها را دارد اما باید نگاه جامعه را هم به موضوع انتخابات مدنظر قرار داد.

طعنه خانم اصلاح طلب به قالیباف

شهربانو امانی با انتقاد از مجلس گفت‌: رئیس مجلس که نتوانسته بود از بهشت به پاستور برسد، تلاش‌اش را به کار گرفته است تا مسیر بهارستان_ پاستور را طی کند. به همین دلیل منافع ملی در شرایطی که کشور بحران‌‌های زیادی دارد، کمرنگ شده و غالب تصمیم‌ها و رفتارهای مجلس‌نشینان در راستای انتخابات ۱۴۰۰ است.شهربانو امانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، در این باره اظهار داشت: وقتی نهادهای ملی کارکرد خود را از دست می‌دهند و دست‌اندکاران این نهادها جایگاه‌شان را سکوی پرش خود می‌دانند، طبیعی است امور از اصل خود خارج شده و در نتیجه اتفاق‌هایی می‌افتد که این روزها شاهدش هستیم. یکی از پدیده‌های هزینه‌ساز نظام مدیریتی کشور ما این است که از گذشته تا امروز، دولت‌های مستقر در اواخر دوره خود زیر تیغ تند و تیز و گاها غیرمنطقی و زیاده‌خواهی رقبا‌ قرار می‌گیرند.

پاسخ مازنی به احتمال حضور لاریجانی در اردوگاه اصلاحات

احمد مازنی، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در رابطه با کاندیداتوری علی لاریجانی و احتمال حضور او در اردوگاه اصلاح طلبی تاکید کرد: لاریجانی خودش را در جبهه اصلاحات تعریف نمی کند ولی جزو اصولگرایانی است که طی یک دهه گذشته، مشی معتدلی داشته است.احمد مازنی، نماینده مجلس دهم، در رابطه با کاندیدای احتمالی جریان اصلاحات در انتخابات آتی و اسامی که هر روز بر آنها افزوده می شود، به برنا گفت: من فکر می کنم در این مرحله هنوز جریان اصلاحات به مصداق ورود نکرده و هنوز راجع به کاندیدای خاصی در احزاب اصلاح طلب، بحثی صورت نگرفته است. آنچه که به عنوان اولویت در جبهه اصلاحات مطرح است در درجه اول، اجماع اصلاح طلبان بر یک نهاد اجماع ساز است. بعد از اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات با استعفا موسوی لاری و عارف که در کل این شورا تجربه موفقی هم داشته حالت تعلیق پیدا کرده است،‌ الآن اولویت اول، انسجام احزاب اصلاح طلب در موضوع انتخابات است.

اظهارات یک امام جمعه به برخی واکنش ها در مورد فوت آیت الله یزدی

آیت‌الله دژکام، امام جمعه شیراز گفت: اینکه عده‌ای از فوت آیت‌الله یزدی خوشحال شدند همانند زمانی است که عده‌ای از شهادت مالک اشتر خوشحال شدند.آیت‌الله لطف‌الله دژکام سه‌شنبه ٢٥ آذر در آیین گرامیداشت مرحوم آیت الله یزدی در شیراز با بیان این نکته که، ذکر کلام اهل بیت، منشا نزول برکت و نورانیت است، به ذکر احادیثی پرداخت و گفت: مصداق بارز عمل به احادیث در روزگار ما و در این سال‌های اخیر در شخصیت آیت‌الله یزدی تبلور داشت و از این رو همه ما به نوعی بدهکار این بزرگ‌ مرد هستیم.او ادامه داد: همان طور که امام راحل نه فقط برای زمان خود بلکه برای همیشه فرمود اگر اسلام سیلی بخورد چنان زمین خواهد خورد که دیگر بلند نمی‌شود، اینجا هم باید ثابت کنیم که ولی امر خود را می‌یاییم وگرنه نماز و روزه که همه می‌خوانند و فقط ظاهر مقدسی است که درست کرده‌ایم و این به درد نمی‌خورد.

نامه ۴۵ محکوم حوادث آبان سال گذشته به رئیسی

۴۵ نفر از محکومان حوادث آبان‌ماه 98، در نامه‌ای خطاب به سیدابراهیم رییسی -که «انصاف‌نیوز» آن را منتشر کرده- خواستار توجه قاضی‌القضات به مشکلات‌شان طول این یک‌سال حبس و همچنین اعطای عفو یا تخفیف مجازات آنها داشته اند.

ادعای یک رسانه درباره فردی که متهم به قتل مدیر شبکه جم است

یک شبکه خبری فارسی زبان روز گذشته مدعی شد که ناجی شریفی زیندشتی سرکرده قاچاقچیان مواد مخدر تحت حمایت حزب اردوغان که متهم در قتل مدیر شبکه جم است و همچنین مدتی هم در ایران بازداشت بوده است، هم اکنون در ایران و فراری است.یشتر روزنامه‌های جمهوریت و دیلی صباح در ترکیه از بازداشت ۱۱ نفر از شهروندان این کشور که به تشکیل باند قاچاق مواد مخدر، آدم ربایی و همکاری با باند فتح الله گولن مخالف نظام ترکیه خبر داده بودند.زیندشتی اکنون آزاد شده اما اعضای باند وی در بازداشت هستند. روزنامه دیلی صباح مدعی شده بود که ناجی زیندشتی برای ایران هم جاسوسی می کرده؛ این ادعای رسانه نزدیک به حکومت ترکیه است. مقامات کشورمان هنوز به این ادعا پاسخی نداشته اند.برخی رسانه ها از دخالت زیندشتی در قتل سعید کریمیان (مدیر شبکه های جم) و مسعود مولوی (ادمین یک کانال افشاگر) خبر داده اند./

ایراد قالیباف به بودجه ۱۴۰۰

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بودجه۱۴۰۰ بر اساس اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه کشور تدوین نشده است.محمدباقر قالیباف امروز در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۰ که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این بودجه بر اساس اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه تدوین نشده است و با هیچ یک از قوانین بالادستی همخوانی ندارد.وی تاکید کرد: موضوع اصلاح ساختار بودجه که قرار بود در بودجه امسال دیده شود نیز به شکل مطلوبی در آن در نظر گرفته نشده است و از این بعد نیز بودجه دچار مشکلات و مسائل جدی و اساسی است. همچنین بحث وابستگی به نفت نیز موضوعی است که در بودجه مورد انتقاد کارشناسان مختلف قرار گرفته است.

جواب مشاور لاریجانی به اصلاح‌طلبان: کی درخواست حمایت کردیم که ناز و عشوه می‌کنید

منصور حقیقت‌پور، شخصیت نزدیک به لاریجانی درباره اصرار اصلاح‌طلبان بر عدم حمایت از لاریجانی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اصلاح‌طلبان به دنبال بازی دو سر باخت هستند. آنها در ائتلاف با آقای روحانی باختند و حالا که می‌خواهند مستقل بیایند بازهم خواهند باخت زیرا مردم هیچ اقبالی به آنها نشان می‌دهند و نامزدهای اصلی آنها هم نمی‌توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و نیروهای دست دوم آنها هم مطلقا رأی نمی‌آورند و آنها به همه شکل خواهند باخت».
این فعال سیاسی درباره حضور لاریجانی در انتخابات هم گفت: «جالب است که اصلاح‌طلبان در شرایطی سخن از حمایت یا عدم حمایت از روحانی سخن می‌گویند که اصلا هیچ علامتی بر حضور آقای لاریجانی در انتخابات دیده نمی‌شود. من مرتبط با آقای لاریجانی ارتباط دارم و در تمام این مدت هیچ نشانه‌ای دال بر نامزد شدن او ندیده‌ام. پس اصلاح‌طلبان بیهوده ناز و عشوه نیایند که از لاریجانی حمایت نمی‌کنیم. اتفاقا هیچکس هم از آنها درخواست حمایت نکرده است».
او درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان اگر هنوز به انقلاب باور دارند باید در انتخابات شرکت کنند. ممکن است اگر اصلاح‌طلبان عرصه را تنگ ببینند به سمت تحریم بروند. شرکت‌نکردن هر یک از نیروهای سیاسی در انتخابات هزینه امنیتی برای کشور دارد و امیدوارم اصلاح‌طلبان حداقل راضی به تحمیل هزینه‌های امنیتی به کشور نباشند».حقیقت‌پور در پایان درباره مظلوم‌نمایی‌های اصلاح‌طلبان در هر انتخابات گفت: «من واقعا متوجه نمی‌شوم که چرا اصلاح‌طلبان در هر انتخابات و وقتی احساس می‌کنند سبد رأی‌شان خالی است، دست به مظلوم‌نمایی می‌زنند؟ اصلاح‌طلبان بگویند در آن بیست‌سالی که کشور را در اختیار داشتند، چه کردند؟ اکنون هم اگر توانایی دارند، برنامه دارند و حرفی برای گفتند دارند برای کمک به کشور راه‌حل‌هایشان را ارائه دهند نه آنکه مدام بگویند فلان دولت باعث وضعیت فعلی است و از بار مسئولیت شانه خالی کنند و در بزنگاه انتخابات هم ردصلاحیت‌ها را بهانه‌ای برای رأی نیاوردنشان کنند».

کواکبیان: انتخاباتی با مشارکت زیر ۵۰ درصد برگزار کردند و آب از آب تکان نخورد!

مصطفی کواکبیان گفت: درست است، می توان انتخاباتی با ۳۰ الی ۴۰ درصد شرکت‌کننده برگزار کرد و یک رئیس‌جمهوری هم بیاید و زمام امور را به دست گیرد اما عملا آن اراده اکثریت مردم تجلی پیدا نمی کند، یعنی اکثریت مردم باید بر سرنوشت خودشان حاکم شوند و خودشان تعیین‌کننده سرنوشت‌شان باشند.مصطفی کواکبیان درباره وضعیت اصلاح‌طلبان را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و شانس پیروزی‌شان گفت: واقعیت این است که انتخابات خرداد ۱۴۰۰ پیش‌زمینه‌هایی لازم دارد و اگر آن پیش‌زمینه‌ها فراهم شود شاهد انتخاباتی رقابتی و پر شور خواهیم بود اما اگر این پیش‌زمینه‌ها به هر دلیلی فراهم نشود نباید انتظار حضور گسترده مردم را پای صندوق رای داشت؛ به هرحال تجربه انتخابات مجلس یازدهم هم نشان داد که می شود یک انتخابات ولو با ۴۰ درصد حضور مردم برگزار کرد و آنهایی که رأی می آورند در خوشبینانه‌ترین حالت بین ۲۵ تا ۳۰ درصدِ آرای شرکت کنندگان را به دست می آورند و به هر ترتیب میانگین رای منتخبان در انتخابات مجلس یازدهم ۱۵ درصد آرای کل واجدان شرایط خواهد بود.

آمادگی پاکستان برای نقش‌آفرینی در جهت حفظ برجام

رئیس جمهوری پاکستان با اشاره به تلاش «عمران‌خان» برای کمک به تنش زدایی در منطقه گفت: تاجایی که مربوط به حفظ توافق هسته‌ای (برجام) می‌شود اسلام‌آباد قادر است نقش منحصر به فردی برای رفع سوء تفاهم‌ها ایفا کند.«عارف علوی» طی مصاحبه با اندیشکده پاکستانی ثبات رهبردی جنوب آسیا (SASSI) از آمادگی پاکستان برای کمک به بهبود فضای اعتماد میان ایران و آمریکا و همچنین آمریکا و چین سخن گفت.وی افزود: دولت پاکستان به ویژه نخست وزیر «عمران‌خان» می‌تواند نقش منحصر به فردی در جهت حفظ برجام و همچنین رسیدگی به سوء تفاهمات میان تهران و واشنگتن ایفا نمایند.رییس جمهوری پاکستان سی‌ام مردادماه امسال طی سخنرانی در نشست مشترک نمایندگان مجالس ملی و سنای این کشور گفت: ما قدردان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مواضع منطقه‌ای پاکستان هستیم.

عضو کارگزاران: رئیس جمهور باید یک فرد سرد و گرم روزگار چشیده باشد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره رویکرد جوانگرایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیح داد.علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاکید برخی جناح ها به ورود نامزد جوان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: انتخابات در کشور ما آزاد بوده و احزاب حق فعالیت در آن را دارند؛ از همین رو خود احزاب باید تشخیص بدهند که چه کسی در داخل حزب آنها برای تحقق برنامه‌هایشان مناسب است و اگر او رای بیاورد می‌تواند برنامه ها را اجرایی کند.او ادامه داد: در مجلس یازدهم شاهد بودیم که برخی شعارشان این بود که نماینده مومن و انقلابی باید روی کار بیاید، اما در همین مجلس از کم ترین جوان استفاده شد و اکثریت افرادی که وارد مجلس شدند، اگرچه اصولگرا هستند اما مسن بوده و جوانان کمی در میان آنها یافت می‌شود.نمازی افزود: افرادی که برای ریاست جمهوری وارد گود خواهند شد حتما باید دارای تجربیات کافی باشند و صرف جوان بودن کفایت نمی‌کند، البته رئیس جمهور می‌تواند معاون جوان انتخاب کند، اما خود رئیس جمهور باید یک فرد دانا، آگاه و سرد و گرم روزگار چشیده باشد، نسبت به روابط بین مجامع بین المللی و سازمان‌های جهانی دانش داشته باشد و بعد از اینکه انتخاب شد معاون اجرایی خود را یک فرد جوان بگذارد که هم تجربه داشته، نیرو و انرژی برای رفتن به سفرهای استانی داشته باشد.عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تاکید کرد: ناگفته نماند که یکی از دستاوردهای کرونا این بود که ما با شبکه های اجتماعی آشنایی بیشتری پیدا کردیم واکنون از بستر شبکه‌های مجازی برای سمینارها و جلسات بهره می‌بریم و لازم نیست بعد مسافت طی شود، بنابراین دیگر نیازی نیست گفته شود به این دلیل به نیروی جوان نیاز داریم.

تکذیب یک خبرسازی انتخاباتی درباره رئیس دولت اصلاحات

سخنگوی حزب اتحاد ملت گفت: در جریان اصلاحات هیچ بحثی در رابطه با علی لاریجانی و گفت و گو با او مطرح نشده است.«حسین نورانی نژاد»، سخنگوی حزب اتحاد ملت، در رابطه با برخی اخبار که در مورد کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات 1400 از سوی جریان اصلاح طلب و تعامل او با رئیس دولت اصلاحات در انتخابات آتی، به برنا گفت: برخی خبرسازی کردند که رئیس دولت اصلاحات با علی لاریجانی نشستی داشته و برای انتخابات 1400 با او تعامل کرده، مشهود و بدیهی است که این اخبار واقعیت ندارد و کذب است.او تاکید کرد: تا زمانی که تکلیف جریان اصلاحات و سازوکار آنها در انتخابات مشخص نشود و فضای انتخابات هم شفاف نباشد، شاهد اینگونه شایعات خواهیم بود.عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد: طی روزهای اخیر خبرهای اینچنینی بسیار حواشی ایجاد کرده اما صرفا خبر تعامل رئیس دولت اصلاحات با لاریجانی به طور واضح کذب است.او اضافه کرد: در جریان اصلاحات هیچ بحثی در رابطه با علی لاریجانی و گفت و گو با او مطرح نشده است.نورانی نژاد خاطرنشان کرد: بعید می دانم لاریجانی هم علاقه ای داشته باشد در اردوگاه اصلاح طلبی برای انتخابات 1400 حضور پیدا کند.او ادامه داد: جناحی که علی لاریجانی متعلق به آن است قابل احترام است اما این جناح، اصلاح طلبی نیست.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار