به همت بنیاد علوی اهم مشکلات حوزه زنان و خانواده در لنده با حضور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بررسی شد؛
رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت؛ رویکرد مجلس یازدهم این خواهد بود که اگر قرار باشد یک قانون گذاری مناسب و صحیح اتفاق بیفتد این قانون گذاری قطعا با ارتباط مستقیم و بی واسطه مردمی اتفاق خواهد افتاد. چرا که اگر غیر از این باشد آن قانون گذاری ناقص خواهد بود و حضور امروز ما در جمع مردم لنده در همین راستا است.
کد خبر: ۹۲۵۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲ 18 December 2020

ارتقای سطح سلامت، توجه به زنان سرپرست خانوار و کمک به توانمند سازی خانواده ها مطالبات مهم بانوان لنده از رییس فراکسیون زنان مجلس+تصاویر

یکی از مسایل مهم زنان شاید در کشور ما این باشد که مهم‌ترین مسئله زنان چیست و برنامه‌ریزان، مدیران اجرایی ما و فعالین مسائل زنان چه چیز یا چیزهایی را می‌بایست در اولویت کاری خود قرار دهند؟

شاید پاسخ به این پرسش راه‌گشای کلیدی و مهمی برای ما و شما باشد. مطالبی که در ادامه آمد، بیان دیدگاه‌های تعدادی از کارشناسان زن و مسئولین لنده است که در جلسه مشترک با رییس فراکسیون زنان مجلس ارائه شد. لازم بذکر است شاید موارد ارائه شده همه مشکلات،نیازمندیهای زنان لنده نباشد امّا بی شک بخش عمده ای از مطالبات زنان این منطقه در لابه لای اظهار نظر های کارشناسان دعوت شده به این جلسه آورده شده است که میتوان با رفع آنان کمک شایانی به این بخش از جامعه در این منطقه کرد. مشکلاتی که هم اکنون در دستور کار بنیاد علوی در این شهرستان قرار گرفت و این اولین اقدام برای رفع آنان است‌.

این نشست به میزبانی بنیاد علوی مجری طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان لنده با حضور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، راهبر منطقه ای بنیاد علوی، فرماندار ،فرمانده سپاه و مسئولین نهاد آبادانی و پیشرفت لنده و با حضور جمعی از کارشناسان حوزه های مختلف زنان لنده برگزار شد.

ارتقای سطح سلامت، توجه به زنان سرپرست خانوار و کمک به توانمند سازی خانواده ها مطالبات مهم بانوان لنده از رییس فراکسیون زنان مجلس+تصاویر

تابناک کهگیلویه و بویراحمد؛ در اصل بیست و یکم قانون اساسی می‌خوانیم: دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد: ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او ... حال این پرسش مطرح است که آیا سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، قانون‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی مرتبط با زنان در دو سه دهه گذشته به گونه‌ای بوده است که کرامت و ارزش انسانی آنان را آن‌گونه که قانون اساسی ما خواسته است، پاس دارد و زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت‌شان را فراهم کند یا خیر؟

فرماندار شهرستان لنده در نشست هم اندیشی بانوان این شهرستان که با حضور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و معاون امور بانوان بنیاد علوی کشور برگزار شد با تقدیر از اقدام بنیاد مستضعفان در راستای شناسایی مشکلات و مطالبات جامعه زنان این شهرستان گفت؛ اقدامات زیادی در بخش های مختلف طی چهار دهه از عمر انقلاب صورت گرفته است لکن لازم است بگویم که قریب به ۵۰ درصد خانوار های ما در شهرستان تحت پوشش نهاد های حمایتی هستند همان قشری که تحت پوشش نیستند بضاعت مالی خوبی ندارند و این خود گواه فقر و لزوم توجه به توانمند سازی خانوارهاست.

وی خطاب به رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت؛ اگر چه به ما می گویند شهر اولین ها لکن به دلایل بسیار متاسفانه این منطقه محروم مانده است.

فرماندار شهرستان لنده تصریح کرد: آن زمان که نیاز بود زنان این سرزمین از عزیزترین بخش زندگی خود یعنی فرزندانشان برای تداوم و دفاع از آرمانهای انقلاب گذشتند و امروز ،وظیفه ی ذاتی ماست که به چنین مادرانی خدمت کنیم.

فرماندار لنده ضمن تقدیر از خدمات انجام گرفته گفت؛ اینجا در شهرستان لنده زنانی داریم که هنوز برای تامین آب، مشک بر دوش حمل می کنند و برای تامین سوخت ساعت ها در کوه های همجوار روستا هیزم می کشند که رنج و زحمت و سختی زندگی در چهره ی آنان مشهود است.

فرماندار لنده از جمله ی مهمترین مشکلات و نیازمندی ها در این منطقه از کشور را مشکلات در حوزه بهداشت و سلامت عنوان و گفت زنان و دختران ما متحمل مشکلات و آسیب های فراوانی هستند که نیازمند حمایت ویژه هستند.

ایشان در ادامه گفت: در سطح شهر لنده فضاهای ورزشی و تفریحی خاص بانوان و دختران نداریم و این یکی از چالش های اساسی ما است که نیازمند حمایت هستیم.

فرماندار لنده ارتقای سطح سلامت، اشتغال، تغذیه و معیشت را  مهمترین مطالبات جامعه زنان برشمرد از  رییس فراکسیون زنان مجلس و معاون بنیاد علوی در امور بانوان خواست تا این موضوعات مورد توجه ویژه قرار گیرند.

سید خدادوست موسوی به لزوم حرفه آموزي زنان و توانمند کردن آنها از طريق سازمان فني و حرفه اي کشور اشاره کرده گفت: بايد کاري کنيم که زنان از طریق مشاغل خرد و حتی بزرگ به اشتغال پايدار و پر درآمدي برسند.

ارتقای سطح سلامت، توجه به زنان سرپرست خانوار و کمک به توانمند سازی خانواده ها مطالبات مهم بانوان لنده از رییس فراکسیون زنان مجلس+تصاویر

در ادامه جلسه فرمانده سپاه ناحیه لنده با تشریح برخی فعالیت ها در حوزه زنان گفت: توانمند سازی جامعه و بطور خاص زنان همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست که در بحث ناباروری معظم له تاکیدات ویژه دارند.

وی با اشاره به اهمیت بحث حجاب و عفاف و درکنار آن گرانی در بازار افزود: امروز خانواده ها با توجه به بضاعت مالی که دارند در بحث تامین چادر دچار مشکلاتی هستند که می طلبد این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

در این جلسه مریم بهروز کارشناس امور بانوان بهزیستی این شهرستان لنده به مشکلات زنان سرپرست خانوار اشاره و گفت؛
گراني هاي اخير و وضع نه چندان مساعد اقتصادی مشکل اداره زندگی زنان سرپرست خانوار را سخت توصیف کرد و گفت این مشکلات عرصه را براي حضور توانمند این بخش از جامعه تنگ کرده است.

وی افزود؛ اگر بپذيريم که سلامت جامعه به سلامت بانوان و خانواده هم بستگي دارد لزوم بهره مندي اين قشر از جامعه از الزاماتي چون بيمه، تامين اجتماعي و بازنشستگي مسئله مهمي است که بايد محقق شدن آن را از مسئولان و نمايندگان مجلس انتظار داشت.

این کارشناس یادآور شد؛ آنچه در جامعه و شهر و منطقه ما مشهود است، سياست گذاري ها در حوزه زنان تا به امروز چندان اثرگذار نبوده و بودجه‌اي که برای زنان سرپرست خانوار ارائه میشود عملا کفاف زندگی را نمیکند.

زنان تنها نیمی از جامعه به شمار نمی آیند بلکه به عنوان تولیدکننده و تربیت کننده یک نسل، جایگاه و سهم منحصر به فرد در سیستم سالمت دارند. زنان با قابلیت و ظرفیتهای بسیار، از جمله عوامل تاثیرگذار در پیشرفت و توسعه جوامع محسوب میشوند.

در ادامه خانم پیروزی کارشناس مامایی مرکز بهداشت و درمان لنده با اشاره به لزوم توجه و کمک برای ارتقای سلامت زنان گفت؛ کمک به تامین و ارتقای سطح سلامت از جمله ی مهمترین اولویت های است  که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت؛ اولین اقدام موثر در تامین سلامت جامعه  پرداختن به اصل پیشگیری است که با توجه به شاخص های سلامتی و ملموس بودن میزان افزایش وزن و چاقی در تمام گروه های سنی بانوان و اینکه این خطرات قطعا بیماری های قلبی عروقی و دیابت و موجبات بروز هزینه های درمانی و عواقب روحی و روانی در بر خواهد داشت نیازمند فراهم آوردن زیر ساخت های لازم اصل پیشگیری در این حوزه هستیم  و در این راستا ایجاد یک فضای اختصاصی ورزشی ویژه بانوان و تهیه امکانات ورزشی لازم ضروری به نظر میرسد.

این کارشناس حوزه زنان و خانواده دومین مشکل و نیاز ضروری زنان در این منطقه را مقوله ی سلامت عنوان و گفت؛ سلامت بانوان مهم ترین بخش مربوط به زنان است و پرداختن به مشکلات قسمت درمانی لازم و ضروری.

فعال حوزه زنان و خانواده گفت؛ نبود پزشک متخصص زنان، نبود پزشکان مقیم سونوگرافی و اطفال مشکل بسیار مهمی برای مردم است.

ایشان خاطرنشان کرد؛ در حال حاضر پزشکان متخصص به صورت دوره و هفته ای یک روز از شهرستانهای مجاور برای ویزیت بیماران به لنده میآیند که جوابگو نیست و کیفیت ویزیت هم با توجه به زمان محدود پایین است.
وی گفت؛ در سه شهرستان مجاور هم (کهگیلویه. چرام و لنده) امکانات انجام ماموگرافی وجود ندارد که این مسئله باعث مراجعه به استان های همجوار میشود. 

ارتقای سطح سلامت، توجه به زنان سرپرست خانوار و کمک به توانمند سازی خانواده ها مطالبات مهم بانوان لنده از رییس فراکسیون زنان مجلس+تصاویر

بخش پایانی، سخنان دکتر فاطمه قاسمی پور رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی

دکتر فاطمه قاسمی پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت؛ رویکرد مجلس یازدهم این خواهد بود که اگر قرار باشد یک قانون گذاری مناسب و صحیح اتفاق بیفتد این قانون گذاری قطعا با ارتباط مستقیم و بی واسطه مردمی اتفاق خواهد افتاد. چرا که اگر غیر از این باشد آن قانون گذاری ناقص خواهد بود و حضور امروز ما در جمع مردم لنده در همین راستا است.

وی در این بخش به مباحث مهمی که در دستور کار مجلس یازدهم است اشاره و گفت؛ یکی از وظایف مهم مجلس بحث نظارت است. مباحثی که امروز مطرح شد فرصت مغتنمی است تا اگر احیانا اگر در جایی تخطی یا کم کاری صورت گرفته باشد این امکان نظارتی مجلس خود را نشان دهد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس ایران تصریح کرد؛ بحث عدالت اجتماعی یک موضوع مهم است که باید اتفاق بیفتد. رویکرد بودجه (۱۴۰۰) آن چیز که به عنوان بودجه در مجلس مصوب خواهد شد قطعا به گسترش عدالت اجتماعی خواهد انجامید و این برای مجلس یک اصل است.

وی با تقدیر از پیگیری های مجموعه بنیاد مستضعفان-بنیاد علوی و نماینده این شهرستان در مجلس و فرماندار لنده بیان داشت؛  خوشبختانه اراده خوبی برای رفع مشکلات بخش زنان در این منطقه میبینم و قطعا موارد مطرح شده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این نماینده مجلس بیان داشت؛ دو موضوع رفع آسیب های اجتماعی و مشکلات زنان سرپرست خانوار مقوله های جدی هستند که در بودجه به آنان نگاه ویژه خواهیم داشت.

رئیس فراکسیون زنان به موضوع فرزند آوری به عنوان یک مسئله ی استراتژیک اشاره و گفت؛ طرح جوانی جمعیت در مجلس اصل در ردیف اصل ۸۵ قرار گرفت بدین معنی که فرآیند قانون گذاری آن تسریع شود.( اختیار مجلس به کمیسیون تخصصی مجلس) واگذار میشود تا فرآیند بررسی تسریع شود.

وی یادآور شد؛ وقتی یک طرح در قالب اصل ۸۵ قرار میگرد پس از بررسی توسط کمیسیون تخصصی دیگر این طرح در مجلس طرح نمیشود و مستقیم به شورای نگهبان ارجاع داده میشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد؛در طرح جوان گرایی جمعیت، مباحثی چون ناباروری، ارائه تسهیلات به زنان کارمند و بسیاری موارد دیگر دیده شده است که ظرف یکی دو ماه آینده در کمیسیون کار بررسی تمام میشود و انشالله پس از تصویب با یک حمایت قانونی موضوع فرزند آوری اجرا شود.

قاسم پور در این بخش از سخنان خود به موضوع خشونت و طرح تامین امنیت زنان اشاره و گفت؛ این طرح به مجلس اعلام وصول شد. لایحه را با رویکرد تامین امنیت زنان با توجه به پیشگیری از سلب امنیت زنان، مجازات نسبت به این موضوع و همچنین موازنه میان حقوق زنان و خانواده محوری در مجلس بررسی خواهیم کرد که در نهایت نسخه خروجی مجلس که تبدیل به قانون می شود با هدف تامین امنیت اجتماعی - خانوادگی زنان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس فراکسیون زنان در مجلس یادآور شد؛ امیدواریم در این دوره از مجلس هم قانون فرزند آوری و هم قانون تامین امنیت زنان  و موضوع زنان سرپرست خانوار به نتیجه برسد .

وی در پایان گفت؛ فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلسات منظم داخلی و خارجی خود ابر چالش های در حوزه بانوان جامعه را شناسایی کرد که در این راستا از تمام دستگاه های خواستیم راهبردها و راهکارهای که مد نظرشان است را ارائه نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار