با انتشار اخباری مبنی بر شیوع یک نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس، بسیاری از محدودیت های تردد در اروپا و برخی نقاط جهان تشدید شد. هر چند ممکن است برای این نتیجه گیری زود باشد اما بیم آن می رود که این گونه جدید از ویروس کرونا در برابر واکسن های فعلی نیز مقاومت نشان دهد. در این صورت یعنی دوباره به شرایطی مشابه ابتدای پاندمی کرونا بازگشته ایم!
کد خبر: ۹۲۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹ 22 December 2020

هنوز اطلاعات زیادی درباره این نوع جهش یافته از ویروس کرونا وجود ندارد. همچنان دانشمندان در حال بررسی این گونه جدید هستند. اطلاعات اولیه درباره این گونه جدید از ویروس کرونا حاکی از آن است که قدرت سرایت این ویروس حدود 70 درصد بیشتر از گونه قبلی است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که گونه جهش یافته کرونا پس از بریتانیا در سه کشور دانمارک، هلند و استرالیا نیز کشف شده است. تاکنون حداقل حدود هفت نوع جهش یافته از ویروس کرونا به ثبت رسیده که مورد کشف شده در انگلیس از قدرت سرایت بسیار بالایی برخوردار است.

به گفته یک مقام سازمان جهانی بهداشت شواهدی وجود ندارد که اثبات کند نسخه جهش‌یافته کرونا باعث ایجاد بیماری شدیدتری می شود. اما تحقیقات در این باره هنوز ادامه دارد.

این ویروس جهش یافته با نام «VUI2020 /12/01» شناخته می شود. عمده نگرانی متخصصان نظام سلامت این است که سه واکسن اصلی کشف شده برای مهار کرونا، تاثیری روی این گونه جهش یافته از ویروس کووید 19 نداشته باشد.

آیا گونه جدید در برابر واکسن کرونا مقاوم است؟

اغلب کشورهای جهان، پروازهای خود به مقصد انگلیس را متوقف کرده اند و در خود انگلیس هم محدودیت های قرنطینه بیشتری اعمال شده است. اروپا تمام مرزهای زمینی و هوایی خود را به روی انگلیس بسته و دوباره بازار بورس جهانی به وضعیت قرمز بازگشته است.

دکتر وحید وزیری، متخصص ویروس شناسی در گفتگو با الف به وضعیت جدید بیماری کرونا و گونه جهش یافته آن اشاره می کند و می گوید: «اینکه ویروس پس از مدتی دچار جهش شود، اتفاق چندان دور از انتظاری نیست. ویروس در بدن قربانیان مختلف، عملکرد کاملا مشابهی ندارد و ممکن است دچار جهش شود. به طور مثال، هر سال شاهد هستیم که واکسن آنفلوآنزا بروزرسانی می شود تا با گونه های جدید ویروس آنفلوآنزا مقابله کند. اینکه فکر کنیم این واکسن تازه کشف شده برای کرونا در سال بعد هم کارایی دارد، چندان منطقی نیست. احتمال دارد این واکسن هم با توجه به جهش های ویروس کووید 19، بروزرسانی شود.»

وزیری یادآور می شود: «کشف واکسن کرونا یک اتفاق بسیار بزرگ و مهم است. بشر توانسته است که بیشتر راه مقابله با کرونا را طی کند. بعید است که جهش های ویروس کووید 19 بتواند در برابر واکسن ها کاملا مقاوم باشد، اما اینکه نیاز باشد هر سال واکسن کرونا را بروزرسانی کنیم، نیازی است که شاید هر سال تکرار شود.»

او خاطرنشان می کند: «تقریبا هر دو ماه شاهد جهش ویروس کرونا هستیم. نوع جهش یافته آن در انگلیس از قدرت سرایت بالاتری برخوردار است. هنوز تحقیقات درباره این نوع جدید، تکمیل نشده است، اما دانشمندان می گویند پروتئین شاخکی ویروس دچار جهش شده و قدرت سرایت آن به انسان افزایش پیدا کرده است. درواقع، واکسن ها سیستم ایمنی بدن را برای حمله به همین پروتئین های شاخکی ویروس، تحریک می کنند. هنوز زود است که بفهمیم این گونه جدید چقدر در برابر واکسن کرونا مقاوم است. خوشبختانه آماری نداریم که نشان دهد این نوع جهش یافته، مرگبارتر از گونه های قبلی باشد و یا اینکه در برابر واکسن کرونا مقاومت کند، اما قدرت سرایت آن افزایش پیدا کرده که البته نگران کننده است.»

جهش های بعدی ویروس کووید 19 در راه است

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که به طور مستمر و مستقیم با مقامات بهداشتی انگلیس در ارتباط است تا درباره گونه جدید ویروس کرونا، اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

دکتر رسول بدیعی، متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با الف به رفتار این گونه جدید از ویروس کرونا اشاره می کند و می گوید: «ویروس کووید 19 درواقع یک ویروس حیوانی است که به بدن انسان وارد شده است. این ویروس بعد از گذشت ماه ها خود را با وضعیت بدن انسان تطبیق می دهد و جهش های ویروسی نیز برای تطابق بیشتر ویروس با بدن انسان اتفاق می افتد. به طور کلی، آن دسته از جهش های ویروسی پایدارتر هستند که ویروس در مدت زمان بیشتری در بدن میزبان بماند و قدرت سرایت بیشتری داشته باشد. این دو مولفه مهم از جهش های ویروسی پایدار است که به نظر می رسد در نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس، مشاهده شده است.»

او تصریح می کند: «حتی احتمال دارد که در ماه ها و سال های آینده با جهش های متعدد ویروس کرونا مواجه باشیم. هم اکنون از آنجا که ویروس کرونا، قدرت سرایت بالایی دارد و فعلا رقیب قدرتمندی برای مقابله با آن وجود ندارد، جهش ویروسی آن نیز بسیار کمتر از آنفلوآنزا بوده است، زیرا به جهش های ویروسی کمتری برای بقا نیاز داشته است، اما با تزریق سراسری واکسن و حمله گسترده به بیماری کرونا، احتمال دارد شاهد جهش های بیشتر ویروس کرونا برای بقای بیشتر باشیم.»

در عین حال، وزیر بهداشت هم در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده است که مسیرهای هوایی به مقصد انگلیس به طور موقت بسته شود. با توجه به سرایت بالای بیماری کرونا، اصلا دور از انتظار نیست که انواع جهش یافته ویروس کووید 19 در ایران هم مشاهده شود. به همین دلایل کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که رعایت پروتکل های بهداشتی باید همچنان در اولویت باشد تا موج های بعدی کرونا در ایران ایجاد نشود.الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار