معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی از کاهش اختلاف نرخ باسوادی زنان و مردان در استان خبرداد.
کد خبر: ۹۲۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲ 24 December 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،حسین میرزایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نرخ باسوادی در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ ساله برای مردان در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۵۲.۵۸ درصد و برای زنان ۴۷ درصد بوده است افزود:این آمار در سال ۹۵ به ترتیب به ۹۷.۳ درصد و ۹۵.۶ درصد رسیده و خوشبختانه اختلاف نرخ باسوادی زنان و مردان در سال ۹۵ حدود ۱.۷ درصد بوده که کاهش چشمگیری را نشان می دهد.
میرزایی با بیان اینکه در ۴۰ سالی که از تاسیس نهضت سوادآموزی گذشته تغییرات خوبی در این حوزه رخ داده است افزود: نرخ باسوادی استان از ۴۱ درصد در سال ۵۵ به ۸۷ درصد در سال ۹۵ ارتقا پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در جمعیت ۶ سال به بالا اختلاف باسوادی بین زنان و مردان به شدت کاهش یافته است، افزود: نرخ باسوادی جامعه شهری در گروه سنی ۶ سال به بالا از ۶۳.۴ در سال ۵۵ به ۹۰.۸ در سال ۹۵ و همچنین نرخ باسوادی در روستاها از ۳۲.۶ درصد به ۷۴.۴ درصد رسیده است.
وی گفت: نرخ باسوادی مردان استان مرکزی در همین رده سنی نیز در بدو انقلاب اسلامی ۵۶ درصد و نرخ باسوادی زنان ۲۶.۵ درصد بود که در آخرین آمار سرشماری سال ۹۵ این شاخص به ترتیب به ۹۱.۱ و ۸۲.۸ درصد افزایش یافته است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی یادآورشد: نرخ باسوادی در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال استان مرکزی بر اساس آخرین آمار سرشماری سال ۹۵ حدود ۵۴ درصد بود که در سال ۹۵ به ۹۶.۵ درصد رسید و امسال نیز در استان مرکزی نرخ سواد از ۹۸ درصد عبور کرده است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اضافه کرد: سواد آموزی به ۱۸۱۴ نفر در دوره سوادآموزی، ۱۴۷۰ نفر دوره انتقال، ۱۵۰۰ نفر در دوره تحکیم که در مجموع ۴۷۸۴ نفر در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم است به معاونت سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه در برنامه های مکمل و طرح های در دست اقدام نیز باید ۲۶۰۱ نفر در طرح های مختلف تحت پوشش قرار گیرند افزود: در مجموع در مناطق ۱۵ گانه استان باید ۵۰۸۵ نفر در بخش سوادآموزی استان تحت آموزش قرار گیرند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: ۳۲ هزار و ۶۸ نفر بی سواد و کم سواد بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵ و براساس خوداظهاری افراد در این استان وجود دارند که شناسایی این افراد به دلیل عدم همکاری از سوی سازمان های مربوطه از مهمترین مشکلات این معاونت است.
وی یادآورشد:بیش از ۷۰ درصد سوادآموزان در رنج سنی ۱۰ تا ۵۰ سال هستند که رغبت برای فراگیری بین آنها بسیار اندک است و این مهم نیز سختی کار را دوچندان می‌کند.
میرزایی با بیان اینکه مبلغ حق الزحمه و قبولی، به ازای قبولی سوادآموز مشخص خواهد شد، گفت: در این راستا امسال در دوره طرح سواد به ازای قبولی هر نفر ۹۴۰ هزار تومان، در دوره انتقال ۹۸۰ هزار تومان، در دوره تحکیم ۱۷۰ هزار تومان و سوادآموزی به شیوه خودآموز ۸۹۶ هزار تومان واریز می شود.
وی ادامه داد: همچنین حق الزحمه اتباع در دوره سوادآموزی ۷۰۰ هزار تومان، در دوره انتقال ۸۰۰ هزار تومان و حق الزحمه ویژه افراد نابینا، ناشنوا و معلول به ازای باسوادکردن هر فرد دو میلیون تومان مشخص شده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در چهار سال اخیر مجموعه معاونت سوادآموزی استان مرکزی عملکرد خوبی را در کارنامه خود دارد گفت: این معاونت برای چهارمین سال متوالی رتبه نخست جذب سواد آموز در دوره‌های مختلف در سطح کشور را به خود اختصاص داده است. وی افزود: معاونت آموزش و پرورش استان مرکزی با پوشش حجم ابلاغی و حتی درصدی بیشتر از آن موفق به کسب این رتبه شده است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی یادآورشد: متاسفانه حوزه آموزش در کنار سایر حوزه‌ها در دوران کرونا دچار آسیب جدی و چالش بسیار بزرگ بویژه در حوزه آموزش رسمی شد و در حوزه بزرگسالان که بیشتر سوادآموزان دسترسی به گوشی همراه برای شرکت در آموزش مجازی و آموزش لازم برای استفاده از این روش و توانایی در تامین هزینه و دسترسی به اینترنت در برخی مناطق را ندارند، کار کمی سخت‌تر خواهد بود.
میرزایی با اشاره به سختی های آموزش بزرگسالان در شرایط حاضر گفت:حتی در شرایط عادی نیز آموزش در اولویت افراد کم سواد و بی سواد نیست.
وی اضافه کرد: در این زمینه درسنامه‌ها و کتاب های الکترونیکی تهیه شده و در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد و در شرایط مساعد نیز آموزش ها به صورت نیمه حضوری پیگیری خواهد شد که البته کار بسیار سخت و دشواری است.
وی با بیان اینکه امسال سامانه ثبت نام به تحت وب تبدیل شد اظهارداشت: ثبت نام‌ها از دو ماه پیش آغاز شده و ثبت نام دوره انتقال تا پایان دی، تحکیم تا ۱۵ بهمن و دوره سوادآموزی تا پایان بهمن مهلت دارد، اما متاسفانه ثبت نام به کندی پیش می‌رود چراکه هیچگونه انگیزه و رغبتی برای جامعه هدف برای حضور در چرخه آموزش وجود ندارد و چراکه ممکن است به سبب شرایط کرونایی واکنش هایی از سوی خانواده‌ها بروز پیدا کند، اما به هرحال از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهد شد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی تاکید کرد: سال گذشته کرونا بعد از ثبت نام‌ها شیوع پیدا کرد و در پایان بهمن تعداد سوادآموزان تحت پوشش بیشتر از حجم ابلاغی سازمان مرکزی شد.
وی افزود: عملکرد این معاونت درسال گذشته در دوره سوادآموزی ۱۰۴ درصد، تحکیم ۱۰۱ درصد و انتقال ۱۰۲ درصد بود، اما در اوایل اسفند با شیوع کرونا به ناچار افراد مجبور به ترک تحصیل اضطراری کلاس های ثبت نام شده در بهمن و اسفند شدند.
وی ادامه داد:۹۰ درصد دوره های تحکیم و انتقال که از شهریور ثبت نام شده بودند، تقریبا به مرحله آزمون رسیده بود که در اردیبهشت و خرداد این آزمون ها با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار