معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه، تعهد امسال این معاونت در جذب سواد‌آموز را ۹ هزار و ۹۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون ۶ هزار و ۸۶۹ نفر در استان باسواد شده‌اند.
کد خبر: ۹۲۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 26 December 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، هرمز نوروزی‌فرد امروز در جمع اصحاب رسانه با تبریک سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸، اظهار داشت: در اوایل انقلاب بیش از ۵۰ درصد مردم ایران بیسواد بودند که امام خمینی (ره) با هدف باسواد کردن خیل عظیم بیسوادان کشور، طی فرمانی لزوم توجه به بسیج سوادآموزی را صادر کردند و در هفتم دی ۱۳۵۸، سازمان نهضت سوادآموزی تشکیل شد.

وی اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی ۱۲.۲ درصد اعلام کرد و افزود: براساس آخرین سرشماری درصد باسوادی در جمعیت شهری استان ۸۷.۶ درصد و در مناطق روستایی ۷۵.۴درصد بوده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به اینکه میانگین سطح سواد استان در گروه‌های سنی ۱۰ الی ۲۰ سال ۹۹ درصد است، گفت: سال ۹۶ از میانگین سنی ۱۰ تا ۲۰ سال ۳۳۴ نفر و در سال ۹۷ هم ۱۷۱ نفر و سال گذشته ۱۵۹ نفر از استان باسواد شدند.

وی تعهد امسال معاونت سوادآموزی استان در جذب سواد‌آموزان ۹ هزار و ۹۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: تاکنون با تحقق رقمی معادل ۶۹.۳۸ درصد از این تعهد، ۶ هزار و ۸۶۹ نفر در استان باسواد شده‌اند.

به گفته نوروزی‌فرد، تعهد استان طی سال گذشته در جذب سوادآموز، آموزش ۱۳ هزار و ۶۴ نفر بود، اما بیش از ۱۴ هزار نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

وی در خصوص چگونگی شناسایی افراد بیسواد، گفت: با ۲۲ دستگاه دولتی و نهاد غیردولتی در خصوص شناسایی افراد بیسواد انعقاد قرارداد داریم به عنوان مثال کمیته امداد، بهزیستی، جاد کشاورزی، امور زندان‌ها، اصناف، شورای شهر و روستاها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و... آمار‌ها را ارائه می‌دهند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه، با بیان اینکه آموزش سوادآموزان بی‌وقفه ادامه دارد، آموزش امسال را بیشتر به صورت خودآموز عنوان کرد و افزود: در این روش از معلم استفاده نمی‌کنیم بلکه از یکی از افراد باسواد خانواده برای باسواد کردن عضو بیسواد خانواده استفاده می‌شود و حدود ۹۰۰ تا یک‌میلیون تومان به ازای باسواد کردن هر نفر به‌عنوان حق‌الزحمه به آموزش‌دهنده پرداخت می‌شود.

نوروزی‌فرد اشاره‌ای هم به عملکرد معاونت سوادآموزی استان در سال ۹۷ و ۹۸ داشت و گفت: با توجه به اینکه عمکلرد‌های معاونت به‌صورت برون‌سازمانی و درون‌سازمانی است در ارزیابی حوزه معاونت سوادآموزی در حوزه وزارت کشور، در سال ۹۷ و ۹۸ رتبه اول کشوری را کسب کردیم.

وی معاونت سوادآموزی استان سال۹۷ از ۲۰ شاخص عملکرد و ارزیابی بین استان‌های کشور در هشت شاخص رتبه اول را کسب کردیم و در سال ۹۸ ضمن اینکه در وزارت کشور به عنوان رتبه اول انتخاب شدیم از ۲۵ شاخص عملکرد و ارزیابی بین استان‌های کشور در ۱۴ شاخص رتبه اول را بدست آوردیم.

نوروزی‌فرد تمرکز حوزه سوادآموزی و مهارت‌آموزی را در مراکز یادگیری محلی دانست و گفت: در ۱۴ شهرستان استان مراکز یادگیری محلی ایجاده شده و این بسته تحولی پیوند سواد و زندگی با هدف یادگیری مادام‌العمر را اجرایی می‌کنیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان تصریح کرد: در قالب این بسته تحولی یادگیری در چهار قسمت، یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام دادن، یادگیری برای بهتر زیستن و یادگیری برای با هم زیستن در مراکز یادگیری محلی انجام می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار